Zamira

Trådstartare
vår häst blev diagnostiserad med magsår och har nu medicinerat mot det.

Men vad ska jag tänka på framöver, hur kan jag hindra att det blossar upp igen?
Han har redan fri tillgång på hösilage. Äter utöver det 0,5 kg havre och 0,8 kg krafft protein. (och ja såklart mineraler)

Googlade lite och hittade bla ProEquo, men allvarligt 1500 kr i månaden? Går ju inte i längden.
Men finns det ngt annat tillskott som är bra att ge alltid, som är förebyggande?

Finns det något i närmiljön som din häst reagerar på?

Den häst jag träffat med magsår fick detta, trots bra foder osv, om han fick gå ensam i liten hage. Och då menar jag inte frimärksstor, utan han behövde en hage som var minst 15*100m (vi har väldigt avlånga hagar). Dessutom sälskap av en annan häst som han trivdes med. Han blev helt enkelt stressad av att gå ensam (eller för litet) och då stressade han fram magsår.

Han fick, mig veterligen, inga tillskott efter det att medicineringen var avslutad. eftersom orsaken till magsåret hittades och kunde förhindas behövdes det inte.

Går med kompisar i stora hagar redan. MEN det är en tävlingshäst och åker på en hel del meetings varje år, och åker såklart och tränar mycket också, och om jag förstår rätt så kan ju sånt såklart framkalla eller förvärra magsår. Därför jag funderade på ngt förebyggande.

Går med kompisar i stora hagar redan. MEN det är en tävlingshäst och åker på en hel del meetings varje år, och åker såklart och tränar mycket också, och om jag förstår rätt så kan ju sånt såklart framkalla eller förvärra magsår. Därför jag funderade på ngt förebyggande.
Dels kanske man kan tänka sig att man bara ger ProEquo förebyggande precis innan och i samband med tävling, då sparar man ju lite på det.
Sen kanske man kan se över om det är så att hästen stressar på meetings, finns det något man kan göra för att minska stressen? Dels kan ju vissa stressa lite mindre om de får extra magnesium, så det kan man ju testa. Sen kanske det finns andra saker att göra, rida fram hemme kanske, så man inte är där så länge? Eller åka låååångt i förväg så man verkligen kan softa och varva ner när man kommit fram.
Man kanske kan se över transporten, iaf vår ponny har åsikter om transporter och kan vara otroligt stressad när han åkt i en han inte gillar.

Och som jag sa, vi hittade det som stressade just den hästen, och kunde 'ta bort' det. Vilket är det bästa förebyggande du kan göra.

Vad det är som stressar din häst (eller vad det nu är som utlöser magsåret) vet jag inte. Därför blir det också svårt att råda dig om vad som kan verka förebyggande på din häst.

OM det nu är så att ProEquo (eller något annat ämne/medel) skulle funka på din häst, då är det väl lugnt? Då kan du fortsätta som du gjort. Dock kan du ju inte annat än att pröva. Men i värsta fall kanske du har en häst som blir så stressad av tävlande/meetings att den inte 'håller' som tävlingshäst.

Googlade lite och hittade bla ProEquo, men allvarligt 1500 kr i månaden? Går ju inte i längden.
Men finns det ngt annat tillskott som är bra att ge alltid, som är förebyggande?

ProEquo kommer inte att hjälpa ett dugg. ”Magsår” uppkommer i magsäcken p.g.a. att saltsyra ständigt produceras i den nedre delen som sedan kan ”skvalpa upp” i den övre mer ömtåliga delen av magsäcken. ProEquo® innehåller en bakteriekultur som i vissa fall kan vara bra för grovtarmen men har ingen som helst effekt på sår i magsäcken. I grovtarmen uppkommer i princip inga tarmsår. Undantaget kan vara om man ger ”butta” eller andra NSAIDs under lång tid.

Sen håller jag med @skuggi. Magnesiumbrist kan göra hästen nervös. Det viktigast är dock att inte låta hästen gå utan foder under långa perioder och att ge rikligt med grovfoder.

Är en extremt cool och lugn häst, ligger ner och sover på meeting, helt lugn i transporten osv. Men såklart han kan vara "nervös" inuti. Har fri tillgång på grovfoder redan.
Men då så, verkar alltså inte som det finns ngt sä
Just, det absolut viktigaste glömmer man ;)
Många fodringar, lugnt vid fodringen, gärna fri tillgång till strå är ju bäst för lilla magsäcken.
Precis, men det hade jag redan skrivit, att han har fri tillgång dygnet runt:-)
Var mer om det fanns ngt mer tips. Spannmålsfritt? Han äter ju havre nu även om det är lite.

Är en extremt cool och lugn häst, ligger ner och sover på meeting, helt lugn i transporten osv. Men såklart han kan vara "nervös" inuti. Har fri tillgång på grovfoder redan.
Men då så, verkar alltså inte som det finns ngt sä

Precis, men det hade jag redan skrivit, att han har fri tillgång dygnet runt:-)
Var mer om det fanns ngt mer tips. Spannmålsfritt? Han äter ju havre nu även om det är lite.
Sorry, missade det.
Ja, hästar kan ju vara introverta och inte visa sin stress utåt såklart.. Men sen kan det ju vara så att magsåret fick han kanske för länge sen pga något, och efter behandling så kanske det inte återkommer heller.
Nu minns jag inte om det kan vara samma på häst, men på människa har man väl sett/misstänkt(?) att det är något externt som triggar magsår, om det var ett virus eller en bakterie minns jag inte, men om det kan vara så på häst så kan det ju hända att det inte alls är stor risk att det kommer tillbaka.
Om jag var du skulle jag kanske bara lägga till lite magnesium i foderstaten och köra på som vanligt. Kommer det fram att magsåret återkommer får man kanske fundera mera på var det kommer ifrån.

Hej!

Jag tror det bästa du kan göra är att se till att hästen äter grovfoder innan du rider (så inte magsyran skvalpar runt) och sen fri tillgång på grovfoder - men det har du ju redan. Det finns dyr magsårsmedicin, men utöver det är det mest att se till att hästen inte jobbar på tom mage som gäller.

/Lavinia

Min behandlades för magsår 2013. Det jag tagit bort är spannmål och hög stärkelse. Får alltid grovfoder innan ridning för att minska risken för skvalp. Får lunch i hagen när gräset försvunnit samt inget socker i kraftfodret ( får mash och där är socker men det är i små mängder och inte dagligen) Bakjäst och stöpta linfrö november-mars dagligen. Allt detta har hjälpt min oerhört.

vår häst blev diagnostiserad med magsår och har nu medicinerat mot det.

Men vad ska jag tänka på framöver, hur kan jag hindra att det blossar upp igen?
Han har redan fri tillgång på hösilage. Äter utöver det 0,5 kg havre och 0,8 kg krafft protein. (och ja såklart mineraler)

Torrt hö, D&H samt extra magnesium hade jag gett! :)

Det finns lite örter som ska vara bra för magsårshästar. Kanske kan vara värt att kolla upp. Eftersom din häst är tävlingshäst så kan det ju vara smart att isf kolla upp karenstider.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 597
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama