Magrat av...

O

Obie

Hej allihopa!
Jag har ett litet problem med min katt och hoppas på att kanske få lite råd eller hjälp med detta.

Det är såhär att jag har en i storleksmässigt stor (tror han är skogisblandning) kastrerad hankatt på drygt 2,5 år.
De senaste två månaderna har han magrat av avsevärt mycket. Innan var han ändå normal i hullet men nu är han rent av mager. Han är pigg och äter normalt uppför sig som vanligt och han ser inte sjuk ut. Den långa pälsen gör också att han inte ser mager ut men klappar man honom så känns det jätteväl!

Jag har testat och avmaska honom och det har inte gjort någon skillnad. Har även testat att byta foder men detta har inte heller gjort någon större skillnad. Han går på lådan som vanligt och dricker rätt mycket och äter både torrfoder som han har fri tillgång till och blötfoder som han får iallafall morgon och kväll ibland oftare men nu verkar inte hans kropp ta upp näringen ordentligt.

Jag blir inte klok på vad som kan vara fel på honom och jag blir sjuk av oro när han blivit så tunn. Det gör liksom ont i mig när jag inte vet vad jag ska göra åt saken... :/ :confused:
 
Sv: Magrat av...

men åk till veterinären. Kan ju vara allvarligt fel i lever, hjärta, tarmar eller i princip vad som helst!
 
Sv: Magrat av...

Hur är han i magen? diarré eller normal?
Hur mycket äter han och vilket foder?
Har ni varit till veterinären? Jag skulle be veterinären göra en grundlig undersökning med bla blodprov och även kolla njurar och hjärta för att se att allt är okej..
 
Sv: Magrat av...

Vad ger du honom för sorts mat. Vilket märke o sort.

Ta honom till veterinären för koll o är den nu frisk så ge honom ett fett foder med hög energi halt.
Tex kattungfoder eller Royals Queen.
 
Sv: Magrat av...

Instämmer med tidigare svar; att åka med katten till vetrinären är det klokaste du kan göra. Katter är av den typen som inte visar att de inte mår bra om de kan hjälpa det, därför är det viktigt att man passar på att kolla kroppen medan man har dagens myspass med den - som du verkar ha koll över :) Hoppas att det inte är något allvarligt!
 
Sv: Magrat av...

Du bör förstås ta din katt till veterinären. Orsaken till avmagringen kan vara i princip vad som helst, det kan du aldrig få reda på genom att ställa en fråga på ett forum. Boka tid direkt, ju förr en diagnos upptäcks, desto bättre brukar prognosen vara.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 298
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp