Magproblem

W

Websters girl

När min valp var 13v konstaterade vet. att han hade en inflammation på tarmslemhinnan. Antibiotika och specialkost som följd.

Saken är den att igår provade jag för andra gången att ta bort specialkosten helt och bara ge vanligt valpfoder. Samma hände som förra gången. Han blir lös i magen och bajsar inne på nätterna. Stackaren skäms som en.....hund(hi hi) när matte kommer ut i köket och ser vad han gjort.

Min fråga: Ska man vänta ett par dagar och se om magen vänjer sig eller ska man bege sig till vet. och köpa mer snordyrt specialfoder?
Han äter, dricker och kissar som han ska.

Bonusfråga: Läste på en tråd att någon inte borstade tänderna på sin hund utan gav den ben att tugga på i stället. Funkar det?

Sv: Magproblem

Hundar brukar bli dåliga i magen om man övergår från ett foder till ett annat för snabbt. Försök istället att blanda i lite av det vanliga fodret i specialfodret, öka sedan andelen av det vanliga fodret (och minska samtidigt andelen specialfoder) under en vecka tills han bara äter det vanliga fodret.

Det är just så jag har gjort. Det funkar bra ända tills jag tar bort det andra helt...

Ahaaa... Då vet jag inte vad jag ska ge för råd :( Kanske byta ut det vanliga valpfodret mot ett mildare, typ kyckling och ris? Vad äter han nu för sort?

Kan man kanske själv koka lite ris och blanda med?

För att svara på bonusfrågan först, så går det utmärkt för hunden att hålla tänderna i bra skick om den har tillgång till tuggben/märgben etc. Problemet för din del tror jag inte att din hunds mage klarar av det, att döma av vad man läser i tråden.

Tycker nog du ska fortsätta med det foder hunden tål i fortsättningen också.

Fast det är ju framtaget som ett temporärt foder, som hunden ska äta under tillfrisknandet.

Tänker högt: Min lille valp tuggar för tillfället på ett märgben??? Fast det har han gjort flera gånger innan, utan magproblem.

Uppenbarligen, så behöver valpen fortsätta ett tag till på det foder den äter nu, eftersom den blev dålig i magen, när den fick äta ett "vanligt" foder igen.

Tål den ben så är ju det bra :)

Fast han har ätit det mer än dubbelt då länge än vad vet. rek. första gången.
Du tror inte alls på att blanda med ris? Eller att vänta ett par dagar och se? Det var ju trots allt bara igår han bytte?

Det kan helt enkelt vara så att du måste ge honom 50/50 ett tag till, eller för resten av hans liv. Jag har själv en "maghund", som är tolv nu, och det har varit ett ständigt pusslande med hans mat. Jag kan ju ge några tips som funkar för min hund.

~ Vid minsta tecken på diarre/kräkningar ska hunden ha skonkost i minst ett dygn. Första dygnet endast ris och sedan ris och kokt torsk. Introdusera sedan torrfodret väldigt försiktigt. Kontakta veterinär om det inte stabiliserat sig inom rimlig tid. (Jag har medicin hemma till min hund så om han inte blir bättre på två-tre dygn då börjar jag medicinera. Fast nu är det flera år sedan han sist behövde medicin. :banana: )

~ Ge mat minst tre gånger om dagen för att magen inte ska bli varken tom eller proppfull.

~ Var väldigt försiktig med att ge annat än det torrfoder hunden får. Speciellt om hunden nyligen haft ett "bakslag".

~ Ge ett lamm och ris foder. Jag har provat en hel del sorter och funnit att RC och Carrier funkar bäst på min hund. Har provat Hills då jag gav det till min första hund, men det resulterade i kräkningar, diarre och medicinering. Hill dietfoder är bra men det de säljer i affärer är inte nått jag rekommenderar. Fast det varierar ju mellan olika individer så bäst är att prova själv. Det är bara det att med en maghund så tar det så lång tid att prova något nytt.

~ Stress är inte bra för magen så undvik onödig stress. Kan vara svårt i början att se vad hunden blir stressad av men man lär sig så småningom.

Ja, det var några tips från Linda och Kritos. Hoppas det ordnar sig med din hund.

Tack tack!
Det var en mängd bra råd.
Jag blandade kokt ris i maten igår och idag är han faktiskt bättre men om det beror på riset vet jag inte.
Jag ska följa ditt råd och ge honom fler än de tre mål han får nu. Sedan ska jag även ta vara på det med ris vid diarre.
Blir han inte bra över helgen så köper jag en säck dietfoder.

RC har jag provat och det tåler han över huvud taget inte.

Min hund har kronisk återkommande magkatarr, man vet ej orsaken. Han äter alltid och enbart samma foder, RC Mini Sensible, seda har vi tabletter, Tagamet, hemma som han får när sjukdomen bryter ut, t.ex när han blir lite stressad eller äter ngt olämpligt (han får återfall väldigt sällan nu sedan vi bytte foder :bow: max 2 ggr per år och lindrigt då så han lider inte av det!).
Han fick diagnosen när han inte var alls gammal, max 1 år, nu är han 6 år.

Så SKÖNT att han slipper detta, han spyr galla (eller vad det nu är), skakar, får kramper och skriker :cry:
Medicinen är JÄTTEBRA, 1/4 tablett hjälper på max 1 timme :love:

För tänderna äter han PlaqueOff, typ en sorts alger som via blodomloppet förhindrar plakk från och bakterier att växa, det funkar super, han har bara väldigt lite tandsten :)

Nåja, vet inte vad jag ville komma fram till med detta :confused: :o :angel:
Ville nog bara berätta.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 262
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 560
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama