Magproblem - vem har rätt?

fejko

Trådstartare
Min mage totalhavererar med jämna mellanrum och jag vet inte vad det beror på?
Jag tror att jag är laktosintolerant och försöker undvika mjölkprodukter så gott det går och har med mig tabletter om jag inte vet vad maten innehåller.
Nu till min fråga: Min mage pajar alltid (när det händer) 1-2 timmar efter jag har ätit och jag tror att det är maten som jag ätit som utlöser det hela. Min sambo påstår att det är omöjligt eftersom det tar maten ett halvt dygn att passera tarmsystemet och att det måste vara maten jag ätit dagen innan som är problemet.
Senast igår hände det och då hade jag ätit wraps med en massa vitkål i. Jag gissar att det var vitkålen som pajade magen och inte rotfruktsoppan som jag ätit dagen innan.

Har jag eller sambon rätt?

Jag tror att jag är laktosintolerant och försöker undvika mjölkprodukter så gott det går och har med mig tabletter om jag inte vet vad maten innehåller.
Nu till min fråga: Min mage pajar alltid (när det händer) 1-2 timmar efter jag har ätit och jag tror att det är maten som jag ätit som utlöser det hela. Min sambo påstår att det är omöjligt eftersom det tar maten ett halvt dygn att passera tarmsystemet och att det måste vara maten jag ätit dagen innan som är problemet.
Senast igår hände det och då hade jag ätit wraps med en massa vitkål i. Jag gissar att det var vitkålen som pajade magen och inte rotfruktsoppan som jag ätit dagen innan.

Nästan omöjligt att säga, det bästa sättet om man misstänker att det är maten som är problemet är att skriva matdagbok. Då kan man få översikt på när man har ätit något och vad som kan ha utlöst det. Beroende på vad som gör att man reagerar så går det olika fort och hur känslig man är. Sonen har mjölkproteinallergi, för honom tar det ungefär 12 timmar att reagerar. För andra barn som har kraftigare mjölkproteinallergi så kan de reagerar direkt vid intaget. Sen finns det alla där emellan som reagerar på olika sätt.

jag kan få diarré på bara några minuter om jag äter något som är alldeles för fett och sedan börjar promenera direkt efteråt.

Min laktosintoleranta mamma brukar säga att det tar nästan alltid precis 2 h efter intag av laktos innan hon måste springa på toa.

När jag har ett skov av min Crohns, eller äter nåt just herr Crohn inte gillar, så kan jag få ont och behöva springa på toa inom 10 min efter maten. Det retar liksom hela systemet.
Så jag vet av erfarenhet att det kan vara så.

Mellan en halvtimme till en timme tar det för mej. Nån enstaka gång kan det dröja upp till två timmar. När det gäller fett så gäller det nästan enbart Max och McDonalds. Då kan det börja nästan direkt efter jag har ätit.

Äter jag något jag inte tål känner jag av det inom en kvart (laktos) till max ett par timmar. Matförgiftning av något slag kan dröja upp till 7-8 timmar.

Det är ju inte när maten redan passerat systemet som man reagerar, så argumentet haltar lite? :confused:

Om jag får i mig mer gluten än vad magen klarar (jag klarar tex fullkornspasta men inte vanlig pasta) så tar det inte mer än någon timme innan magen känns som en ballong och sedan mår jag uselt i några timmar. Nu är det visserligen skillnad på laktos och gluten, men inte behöver mat gå genom hela kroppen för att det ska bli problem, det är ju just det som är grejen, att det någonstans på vägen blir fel.

Jag tror precis som @Snurrfian att det allra bästa vore om du kunde skriva matdagbok.

Om jag får i mig mer gluten än vad magen klarar (jag klarar tex fullkornspasta men inte vanlig pasta) så tar det inte mer än någon timme innan magen känns som en ballong och sedan mår jag uselt i några timmar. Nu är det visserligen skillnad på laktos och gluten, men inte behöver mat gå genom hela kroppen för att det ska bli problem, det är ju just det som är grejen, att det någonstans på vägen blir fel.

Jag tror precis som @Snurrfian att det allra bästa vore om du kunde skriva matdagbok.

Då bör du kolla upp det. Antingen är man glutenintolerant eller inte. Är du det måste du avstå gluten helt. Annars är det troligare något annat du reagerar på.

Då bör du kolla upp det. Antingen är man glutenintolerant eller inte. Är du det måste du avstå gluten helt. Annars är det troligare något annat du reagerar på.

Det spelar ju inte så stor roll om man redan konstaterat vad man reagerar på? (Och inte kallar det glutenintolerans/celiaki.) Att reagera på spannmålsprodukter är vanligt för fodmap-känsliga, och det finns ingen anledning att belasta vården för det när man vet vad som triggar.

Kolla på veteintolerans, det är tydligen betydligt vanligare än gluten men kan vara svårt att avgöra. Just när du klarar fullkornspasta så låter det rimligare än gluten. I praktiken är det oftast enklare att säga glutenfritt när man är ute men det kan vara bra att tänka på hemma.

Det spelar ju inte så stor roll om man redan konstaterat vad man reagerar på? (Och inte kallar det glutenintolerans/celiaki.) Att reagera på spannmålsprodukter är vanligt för fodmap-känsliga, och det finns ingen anledning att belasta vården för det när man vet vad som triggar.

Det är absolut värt att kolla upp det även om man vet vad som triggar det hela. Det finns andra allvarliga sjukdomar än glutenintolerans.

Man ska ta magproblem på allvar. Det behöver inte vara något allvarligt men det kan vara det. Inte sjutton trodde jag att jag hade Crohns när jag sökte läkare för mina problem men nu var det ju det och den sjukdomen obehandlad kan bli livshotande. Naturligtvis blir den inte det akut utan besvären kommer gradvis.

Jo? Man bör inte utesluta stora grupper av livsmedel utan att veta hur det kan påverka. Och skulle det vara glutenintolerans kan det vara livsviktigt att veta det.

Gällande pasta är det väl dock väldigt vanligt att man känner sig uppblåst/mindre bra av? Jag tycker i princip varannan person jag känner undviker pasta i stora mängder av den anledningen. Jag är en av dem, mår inte bra när det blir för mycket pasta, flera dagar i rad. Någon gång ibland är det dock inga problem och färskpasta funkar i regel bättre än torkad.

Och jag vet definitivt att det inte handlar om gluten, för vitt bröd kan jag leva på och har magen blivit olycklig av kosten under en period kan jag ta en dag där jag håller mig till smörgås så blir den nöjd igen. :up:

Lite beroende på vad man äter så kan maten mycket väl ta sig ut i tunntarmen inom 2 h. Men det verkar vara rätt individuellt hur snabbt det går och varierar mycket mellan olika typer av livsmedel.

Ser du något samband mellan mat med FODMAPs (http://alltomibs.se/ibs/vad-ar-fodmap/ ) och hur du mår? Väldigt många som tror att de är känsliga för laktos eller gluten reagerar egentligen på det i stället.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 327
Senast: Hgfy
·
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i...
2
Svar
26
· Visningar
6 375
Senast: hastflicka
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Hästvård Temperaturen här hos oss har nu fått tokspel! Igår hade vi -18 grader, och idag har vi haft +5 hela dagen! På eftermiddagen började det...
Svar
2
· Visningar
2 612
Senast: Pepson2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama