Magproblem - vem har rätt?

Av vilken anledning skulle det vara livsviktigt att inte utesluta gluten?
Är man glutenintolerant och ska testas för det (innan man fått sin diagnos) ska man inte avstå gluten då det ger felaktiga resultat på testet. Man behöver inte få symptom som uppblåst eller dålig mage vid glutenintag och celiaki, det är det som är så förrädiskt.

Sen att inte äta pasta i stora mängder är ju inte farligt, att minska på något för att kroppen inte mår bra av stora mängder och att utesluta helt är skillnad.

Jag säger till det kan vara livsviktigt att veta om man är glutenintolerant.
Att utesluta allt gluten (säger inte att du gör det) kan leda till näringsbrist, och en del glutensubstitut är inte särskilt nyttiga om man nu inte är glutenintolerant och saknar alternativ.
Vad innehåller gluten för nyttigheter som inte går lätt att få i sig på andra sätt?

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt att så fort någon undviker gluten så blir det ett väldigt hallå, men om någon tex aldrig äter potatis för att hen inte tycker om det så höjer ingen på ögonbrynen. Vad är skillnaden?

Vad innehåller gluten för nyttigheter som inte går lätt att få i sig på andra sätt?

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt att så fort någon undviker gluten så blir det ett väldigt hallå, men om någon tex aldrig äter potatis för att hen inte tycker om det så höjer ingen på ögonbrynen. Vad är skillnaden?

Att det finns gluten i så extremt många livsmedel?
Äter du gluten ibland är det ju ingen risk, men det är vanligt att laktosintolerans och glutenintolerans hänger ihop, och tror man att man är överkänslig är det enkelt att kolla.
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/glutenfri-trend-kan-vara-ohalsosam

Glutenfria alternativ kan ofta vara ganska ohälsosamma som nämndes tidigare samt att glutenfri kost kan riskera att bli fiberfattig. Det är såklart inga problem om man har koll på att man ändå äter allsidigt och vettigt. Men trenden glutenfritt = nyttigt och hälsosamt är väldigt felaktig.

Fullkornsprodukter innehåller normalt samma mängd vete som icke fullkornsprodukter, så jag har svårt att tänka mig att glutenhalten skulle vara så mycket lägre i de olika produkterna att det gör att man får en reaktion av den ena, men inte den andra om det är gluten som ger en reaktion, då är det troligen något annat. Eller så får du en reaktion i tarmen, men som nödvändigtvis inte ger direkta symptom pga tex de högre fiberinnehållet i fullkornsprodukter .

Jag tycker det är extremt allvarligt att man även utåt utger sig för att vara gluten eller för den delen "mjölk"intolerant om man inte är det då både celiaki och mjölkallergi är rent livshotande sjukdomar och det finns någon typ av missuppfattning i samhället att "lite gör inget" då så många som inte egentligen behöver missbrukar ordet men ändå stoppar i sig lite gluten och lite mjölk (oavsett laktoshalt). Själv har jag en känslig mage, en IBS helt enkelt, det har inget med gluten att göra utan som flera redan skrivit processat vete i för stor mängd, fibrer i för stor mängd och vissa grönsaker och frukter i rått tillstånd gör att jag får ont. Men det är inte farligt för mig, det är den stora skillnaden jämfört med celiaki och att undvika gluten.

Jag tycker det är extremt allvarligt att man även utåt utger sig för att vara gluten eller för den delen "mjölk"intolerant om man inte är det då både celiaki och mjölkallergi är rent livshotande sjukdomar och det finns någon typ av missuppfattning i samhället att "lite gör inget" då så många som inte egentligen behöver missbrukar ordet men ändå stoppar i sig lite gluten och lite mjölk (oavsett laktoshalt). Själv har jag en känslig mage, en IBS helt enkelt, det har inget med gluten att göra utan som flera redan skrivit processat vete i för stor mängd, fibrer i för stor mängd och vissa grönsaker och frukter i rått tillstånd gör att jag får ont. Men det är inte farligt för mig, det är den stora skillnaden jämfört med celiaki och att undvika gluten.
:bow:

Är man allergisk och det vill sig illa kan man ju faktiskt dö. Är man lite känslig för vissa produkter är det mest obekvämt och obehagligt. Trist och rent av farligt när folk urholkar begreppet allergi och får det till att man är allergisk, men är det något riktigt gott kan man allt äta lite grann/det inte är så noga/ibland går det bra - när det i själva verket kan vara skillnad mellan liv och död för den som är allergisk på riktigt.

Om du tror att det är en intolerans så ska du gå och få det testat.
Bästa är för alla om det fastställs så man faktiskt får veta.

Och det finns ju ingen vettig anledning till att inte göra det, när det ändå finns en misstanke?
(Oavsett om man sedan väljer att utesluta saker ur kosten ändå, eller av andra skäl.)

Liknande trådar

Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 327
Senast: Hgfy
·
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i...
2
Svar
26
· Visningar
6 375
Senast: hastflicka
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Hästvård Temperaturen här hos oss har nu fått tokspel! Igår hade vi -18 grader, och idag har vi haft +5 hela dagen! På eftermiddagen började det...
Svar
2
· Visningar
2 612
Senast: Pepson2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama