Magproblem m probimin?

A

asahes

Först lite bakgrund..
Min häst har haft problem med magen, jag gick ifrån pelleterat foder och ger mkt grovfoder. Han har förmodligen ocså svårt att ta upp näringen för det är svårt att hålla honom i hull. Han stod i våras på så mkt mat han ville ha, ca 14kg grovfoder av god normalkvalitet. Han hade då inte visat ngt magont på ca sex månader. (fick oxå havre, betfor, linfröpellets, vetekli o olja) Kan tillägga att min häst är en ganska liten 162cm stort sv halvblod, är 17år, han rids/tränas på hobbynivå i dressyr och hoppning ca 1timme/dag.

Jag fick tips om en AME-produkt för magen, testade detta efter sommaren i ca 1månad. Till en början märkte jag inget negativt men senare fick han gaskolik flertalet ggr. Han började också äta mindre, vilket i och för sig inte behöver vara något negativt. Min veterinär rekommenderade mig då att sluta med detta och att ge Probimin. Jag började ge Probimin, först 1g/dag, därefter 2ggr/dag, har nu gett det i ca 1månad. Gas-attackerna har jag inte sett ngt mer av, men han har ändå haft magkänning två ggr under denna tid som jag sett, och troligt mer eftersom han lämnat mat flertalet ggr. Han är också "rapig/knorrar i halsen".

Alltså, finns det hästar som inte mår bra av Probimin? Bör jag sluta med detta?
Eller ska jag vänta längre, kan det ta tid att stabiliseras?
Börjar bli orolig eftersom min häst tappat hull och nu står på 8kg grovfoder men ofta lämnar del av det, och vissa dagar väldigt mkt. Han äter havre 1,5kg och betfor. Ger hösilage och hö, verkar inte göra ngn skillnad.
Det jag gett tidigare när han haft magkänning är Kraffts MagTarm-pulver, då har han fått det nga dagar efter magontet och det verkar fungera bra. Är detta något liknande Probimin eller är det helt olika saker?
Allmäntillstånd är annars gott, han är pigg och glad, kanske inte fullt så energisk som han brukar men det är ju inte så konstigt när han äter så lite.
Tacksam för råd... hls Åsa

Sv: Magproblem m probimin?

Har svårt att tänka mig att det skulle vara probiminet. I början ska man vara försiktig(men det gäller de första dagarna). Varför äter din häst så lite grovfoder. Är det hö eller silage han äter. Tycker att för en häst som är så pass stor (min är bara en och femtio). Efter att vi nu är uppe i en ordentlig grovfodergiva, minst sex kilo per dag plus ätbar halm har han stabiliserat magen. Gillar han kanske inte det grovfoder han får? Kan han ha mask? Hur är det med tänderna? En instabil mage kan ha så oerhört många orsaker. Man får vara detektiv. Min reagerade positivt på probiminet i början men efter någon vecka försvann effekten. Det blev bara dyrt. Krafft mag och tarm reagerade han över huvudtaget inte på utan magen fortsatte rinna och kolikkänningar hade han hela tiden. Som sagt ge inte upp.

Jag har försökt ge mer grovfoder, men han lämnar kvar då. Som att han inte har samma aptit som tidigare då stod han på åtminstone 4kg mer/dag av ungefär samma kvalitet. Det var dock förmodligen aptitligare med högre vätskehalt. Står på stor anläggning som gemensamt köper in foder så det kan jag inte påverka.
Han äter hö till lunch 2kg, hösilage övriga mål totalt 7kg (men sällan han äter upp allt)
Kollade tänderna i januari så det borde vara ok.

Han är inte lös i magen el så, bara äter lite och får ont i magen då och då och då äter han inte förstås. Effekten jag vill ha är förstås att han ska slippa få ont i magen...
Jag hoppas verkligen inte Probiminet gör det sämre.
Kan man ge både Probimin och Kraffts MagTarm? Kan det vara negativt att ge båda på ngt sätt?

Ska jag komplettera med ngt xtra fett foder som är snällt för magen? Vad och hur mkt?

Tror ni man ska vara försiktig med att öka på havre-givan/mål med problem magar eller går det bra? Nu får han 0,5kg havre 3ggr/dag.

Tacksam för synpunkter..

Älgört ska vara bra för hästar med mag ont,neutraliserar magsyran ,trivs han istallet är det lugnt??

Vi har stått i samma stall i ca tre år, jag tycker han verkar trivas trots att stallet är stort m många hästar och inte alltid så lugnt vid t ex utfodring. Dock uppstod det här problemet tydligt efter det här magpulvret...mitt fel alltså :(

Jag ger någonting som heter Profeed som är ganska billigt faktiskt. Min gamling har alltid haft kolikkänningar men sedan jag började med det har jag inte märkt någonting alls faktiskt. Det hjälper inte helt på fångisen men hans mage blev bättre efter att jag började ge det. Och den gamle har som sagt inte haft några känningar alls. Probimin har jag också gett men som sagt hade det ingen effekt i längden. Sedan var det himla dyrt också.

Om problemen började kort efter att du startat med den nya produkten så bör ju den första åtgärden vara att ta bort den produkten på en gång - vänta minst en månad för att avgöra effekten.

Sen funderar jag på det här med betfor, om det är så bra om hästen har magproblem? Jag ger det till min f d kolikhäst efter att han drabbats av tarmvred men ger det nu bara i liten mängd ( ett par dl uppblött/dag) eftersom jag tycker att det i större mängder ger gasig och lös mage.
Försök plocka ner foderstaten till att inte innehålla för många olika komponenter så är det lättare sen att prova sig fram genom att utesluta en i taget och se om det sker ngn förändring.

Är din häst utredd på klinik? Det kan ju vara allt från magsår till tarmrubbningar orsakade av fodertillskottet. Finns säkert en hel rad andra diagnoser som ger upphov till dåligt näringsintag också så det är inte lätt att ge bra råd.

Det första jag rekommenderar när en häst har tecken till feljäsning är att ta bort all stärkelse/spannmål. Den kan underhålla oönskade bakterier.

Om det inte förefaller som att han kan få i sig tillräckligt med näring ur grovfodret får man då ge andra fodermedel med mindre risk för feljäsning. Betfor är ofta idealisk, innehåller melass som tas upp lätt i tunntarmen och betfiber som älskas av de snälla bakterierna. Lusernpellets också utmärkta i denna situation, skulle det finnas inslag av magsår (vilket du kanske diskuterat med vet?) bidrar lusernen till läkning. Den enda i Sverige icke receptbelagda mikroorganism som i studier visat sig skapa en bättre matsmältning i grovtarmen är vanlig bakjäst i doser om 10-20 gr per dag.

Linfröpelletserna eller motsvarande oljan är inget negativt, kan möjligen bidra till böttre mikromiljö. Vetekliet skulle jag ta bort. På människor med tarmproblem har man sett att det kan klumpa ihop sig och hindra passagen. Särskilt om det skulle finnas ngt trångt ställe. Såvitt jag förstått är inte hästen färdigutredd beträffande orsak till problemen från början så det kan väl inte uteslutas? Eller härleder du problemen helt till när du började med AMEprodukten och vad var det i så fall? En bakteriekultur? I så fall - vad hette den?

HH

Jo den produkten som från början startade detta, har jag alltså tagit bort! Det var en AME-produkt, veterinären tyckte att jag skulle börja ge detta Probimin istället som hjälp att komma till rätta. Men nu tycker jag inte mig fått den effekten och han har fortfarande för dålig aptit på grovfoder.

OK. Man får inte fram på hemsidan vad det är i! Har du burkarna kvar eller minns vad det stod på? HH

Ok, då har du inte fått tillbaka hästen i balans, eller hur jag nu ska uttrycka det, trots att du tagit bort produkten? De andra tillskotten du nämner sattes in för att komma tillrätta med problemet som det f g orsakat alltså - men god/väntad effekt uteblev?

Då är det ju inte helt lätt att råda heller - jag hade nog åkt in och fått hästen kollad på klinik då, om du upplever problemen som stora och att hästen faller ur väldigt mycket.

Ja jag var nog mest undrande över om ngn annan upplevt att problem blivit värre eller uteblivit med Probimin. Tycker mig förstått (efter att läst runt en del här) att en del inte sett ngn som helst effekt av det men inte heller upplevt att det blivit sämre.
Det jag var rädd för är om det också är dåligt för min häst, men som det verkar bör det inte ge negativ effekt i sig..
Återstår att hitta kompletterande foder för att få i honom mer mat och se om magen och aptiten blir bättre till att börja med.
Nga tycker Lucern, är det ngn som tycker ngt annat? Är lite nyfiken på "Rehab", Max E Glo, Hippo Grow alfa, Fibergi, Egersmann senior som jag snappat upp i andra trådar... naturligtvis vänja långsamt, och inte blanda för mkt nytt, utan det som kan ge mest effekt... men kanske börjar med lucern trots allt? i kombination med linfrö och vetekli efsom jag haft god effekt av detta tidigare.
Alternativt magutredning då, men jag tror jag ska vänta lite till (har knappt gått en månad sedan jag slutade med pulvret som orsakade detta) och se hur det utvecklar sig.
Tack alla för era åsikter

Är Profeed ett "pulver" eller ngt foder?

Novis - vad innehåller stärkelse/ är spannmål?

Ska kolla om jag har burkar o innehållsföreteckning..

Profeed är ett pulver framställt på sockerbetor. Annars säger jag som Forest Autumn: lyssna på Helena. Hon är expert på sådant här.

Liknande trådar

Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Foder & Strö hej, har läst massa trådar, och får massa bra svar, men har ändå några frågor Jag vet hur man räknar ut foderstaten o har analys på...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: noble art
·
Foder & Strö Har en 5åring som jag haft i ca 5 dagar nu som jag verkligen tycker behöver gödas. Hon är absolut inte undernärd, men spinkig. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama