Magproblem av hipporim, vad göra?

S

sialina

Min häst fick utskrivet hippotim pga luftvägsinfektion och i dag är det 4:e dagen av 5 som hon får hippotrimen. Problemet är att nu krånglar hennes mage, lös men inte jätte lös men en reaktion iaf. Hon har aldrig magproblem annars och står på samma foder, underlag, hage etc så min enda tanke är att det är hippotrimen hon reagerar på. Finns det något att ge henne för att få balans i magen igen? Hon vägrar äta pulver av något slag! eller rättare sagt hon äter inget som är misstänkt! Så jag efterlyser först och främst nåt som är lätt att ge. Annars självklart pulver, jag får väl blanda det i äppelmos och ge det i spruta i munnen.... Pust, hon äter inte gröna äpplen, bara röda och helst red delicious....äter inte sockerbitar och inte knäckebröd....

Sv: Magproblem av hipporim, vad göra?

Jag tycker det bästa är Kraffts Mag/Tarm-pulver, men det finns många andra som har hittat andra som de tycker är bra.

Jag har precis avslutat en 10 dagars H-kur.Jag har gett Probimin.

K´s magtarm måste man överdosera 4 ggr för att få samma effekt.

ProEquo innehåller bakterier isolerad från frisk hästtarm, ser ut som (och smakar som) filmjölk. Lätt att ge i spruta. Nackdelen är att det är knepigt att få tag på beroende på var man bor, säljs via veterinärer ffa.

Men du, hör med behandlande veterinär. När min reagerade med att bli lite lös i magen av Hippotrim sattes det ut illa kvickt. Hänt två ggr, olika hästar och olika veterinärer men ordern var exat densamma - sätt ut det på en gång.

Vill du ge pulver så Granngården har ett som heter Bakteriebalans. Enligt nån EUförordning får det inte säljas för häst längre, men samma sak i det som när det var gdk för häst. Billigt, bra och vad bättre är - smakar eller luktar INGENTING. Jag ger alltid det om jag ska ge pulverform (Kraffts Magtarm är mång ggr dyrare, och hästarna blåvägrar det. Bakteriebalansen märker ingen av dem)

Ett gammalt husknep är att blanda ett par kaffekoppar potatismjöl i kraftfodret per dag, det stoppar lite.

Gira :banana:

Tack för svaren. Ska köpa bakteriebalans så fort granngården öppnar efter helgen. Skulle klart vara bra att prata med vet angående reaktionen, men det var likadant förra ggr och då skulle jag fortsätta ge det. Hoppas nu hon äter det, hon är verkligen hopplös att ge nya preparat till....

Jag tycker det verkar skumt. Har behandlat mängder med avelsston med Hippotrim utan reaktion i magen.
Dessutom är det ju en vanlig behandling att ge föl Hippotrim om de får diarre.

Jag tycker det verkar skumt. Har behandlat mängder med avelsston med Hippotrim utan reaktion i magen.
Dessutom är det ju en vanlig behandling att ge föl Hippotrim om de får diarre.

Inte så skumt, sulfatrimetoprim har magtarmstörning som biverkning. Välkänd sådan..

Ur fass.vet ang Hippotrim:

Överkänslighetsreaktioner som urtikaria och störningar i mag-tarmkanalen som diarré kan förekomma.

Sen är det säkerligen väldigt individuellt hu de påverkas, men tycks också vara situationsberoende. K reagerade en gång (och kuren avbröts direkt), har både före och efter det fått Hippotrim utan minsta lilla reaktion dock. Den andra hästen som reagerade var ordentligt dålig rent allmänt, och hennes immunförsvar var helt ur spel. Hon hade nog reagerat vad man än försökt ge henne faktiskt =/ (Hon nödslaktades mindre än en vecka efter hippotrimkuren påbörjades, det var dock inte pga biverkningar av den etc hon togs bort, utan den underliggande orsaken till att hon var sjuk)

Senast ändrad:

Den granngården jag besökte hade inte bakteriebalans så det fick bli Kraffts mag och tarmpulver i dubbel dos. O tro det eller ej men hon äter det! Jippi, första gången i hennes 20 åriga liv som äter något främmande pulver utan tvång!!

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 243
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 787
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka