magnetröntgen??

H

hallonsylt

hej!! min häst har blivit behandlad för hovledsinflammation men det hjälper inte. Min veterinär rekomenderar nu att vi ska göra magnetröntgen i hoven för att se om det är större skador där som man inte kan se på vanlig röntgen.
har någon av er gjort detta på en häst?? erfarenheter??
Det görs ju bara på några kliniker i sverige och det kostar ju en del
(försäkringen täcker bara en del) så jag skulle gärna höra lite vad andra har för tankar innan vi åker iväg.
mvh

Sv: magnetröntgen??

Hmm, nog enda sättet att komma närmare en diagnos i hoven. Hur halt har din häst varit? Hur många behandlingar? Vill nämligen också ha en MR och VETA vad vi behandlar. Nu har vi slaskdiagnosen strålbenshälta....

Min häst har magnetröntgats pga mjukdelssskador i kotan, och det är ju enda möjligheten när röntgen och ultraljud inte funkar, så jag tycker det var värt det.

Mjukdelsskador i hoven är ju lite annorlunda, men betydligt vanligare att använda MR till än skador i kotan.

Du kan PM:a om du vill.

I juni blev han först behandlad två ggr i framkotorna då behandlingen inte hjälpte första gången. när vi kom tillbaka tredje gången var kotorna ok men han var istället halt i hovlederna. han har nu blivit behandlad två ggr och det har inte hjälpt.
En veterinär tycker att vi ska göra om hela hälteutredningen om ett par veckor och se om någonting blivit missat och veterinären som behandlade hovlederna är ganska säker på att det är skador inne i hoven. min häst är quarterimport med väldigt små hovar och han har
oxå blivit trångskodd. bor tyvärr på liten ort där vi har bytt veterinär på kliniken så det är tre olika veterinärer som tittat på honom och när vi ska in igen är det den fjärde. det är ju inte så man skrattar precis...
han är mellan 1-2 grader halt och det syns när han blir longerad
och även på böjprov.

Hur upplever du att veterinärerna har varit?
Proffessionella?
Har alla ställt samma diagnos eller har det blivit olika?
Vad är de för en klinik? Liten eller stor och välkänd?

Om ni ändå åker till annan klinik för att göra MR, se till att de gör en fullständig hältutredning. Nya ögon kanske kan hitta något annorlunda :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka