Magnesiumbrist?

K

knyttet

Har hört flera säga att stress/nervositet hos hästar kan bero på magnesiumbrist. Men vad orsakar egentligen bristen och hur vanligt är det? Och tvärtom, kan för hög dos magnesium vara skadligt?

Jag undrar, eftersom jag har en häst som alltid varit extremt nervig och lättstressad. Jag vet att folk bara säger att "hon är tokig" men jag tror att det mesta har en anledning, antingen yttre eller inre påverkan. Iallafall hoppas jag det... :smirk:

Har funderat på att prova att ge henne magnesium (har snart provat allt annat känns det som), men om hon nu inte har magnesiumbrist, är det skadligt att ge magnesim som tillskott? Kan man se/testa på något vis om det finns en brist hos hästen?

Sv: Magnesiumbrist?

lite fakta:Viktigt för skelettutveklingen och muskelarbetet.Ingår också i enzymer.Brist muskelproblem,men också svettningar och nervositet.

Det är inte skadligt att ge under en kortare period.Om det är det under en längre period vet jag inte.

Vårt sto hade väldiga bekymmer när hon brunstade och rent allmänt var hon "elektrisk" och kändes mycket stressad. Vi fick rådet att prova med magnesium och det gjorde underverk. Hästen är underbar numera och när hon brunstar är det knappt märkbart, åtminstone inte värre än att hon är både rid- och hanterbar. Kontrollerade med kommunens foderrådgivare (som i sin tur dubbelkontrollerade med en veterinär) om man skulle fortsätta med magnesium i fodret som ett tillskott året runt eller om det bara ska användas som en tillfällig kur. Enligt rådgivaren kan man använda magnesium som ett fodertillskott året runt och det är inte farligt/möjilgt att överdosera. Det enda som skadas av en överdosering är ägarens plånbok...

/FiaLotta

Tack båda! :bow:

Det låter ju bra om det inte går att överdosera, då är det ju bara att prova och se om det ger resultat! En provning ska ju iallafall plånboken tåla... ;)

Stress kan också bero på att man underutfodrar hästen. Hunger utlöser som bekant stress....

Ja, jag har funderat på det också och har haft henne stående på fri tillgång på hö för att se om det gör någon skillnad. Även om jag ser att hästen mår bra av det så har det inte minskat stressen...

Ett rikligt bete eller hö ger i de allra flesta fall mer än tillräckligt med magnesium. Det kan finnas låg halt i lätta urlakade jordas som gödslas och skördas intensivt om inte odlaren tänkt på detta. Emellertid är kor mycket känsligare för magnesium fattigdom så därför uppmärksammas detta i regel av odlaren som då anpassar sitt gödselmedel. Har man ett rent gräshö från en lätt jord kan man säkra magnesiumhalten genom att ge lite luzern. För mycket magnesium kan störa kalkomsättningen. Om digivande ston inte har fri tillgång på bete eller hö måste man se till att de får i sig magnesium (och kalk) i tillräcklig mängd t ex gm ett vanligt mineralfoder - annars kan de få mjölkkramp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 770
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka