D

dr.pepper

25582_M.jpg

min eq vill at jag ska ge c vitamin och magnsium tillskott.

ska beställa från horze tänkte jag och på cvitaminen står dte hur mkt man ska ge men ej på magnesiumet nån som vet hur mycket man ska ge?

Koncentrerad magnesiumoxid. Bidrar till att upprätta/bevara balansen i hästens nervsystem och styrker upptaget av mineraler i skelettet. Magnesium är en av de viktigaste mineralerna i hästens kropp - nödvändig i mer än 300 biokemiska reaktioner i kroppen. Används i samråd med veterinär.

Sv: magnesium

jag fodrar med biomineral som bl innehåller magnesium, kalk, fosfor och massa vitaminer/mineraler - kika på den! Stor skillnad på mina hästar sen jag började använda detta! :bow:

Vad menar du med stor skillnad på dina hästar? Vad är det du märker?

jag vill veta hu mkt jag ska ge av magnesiumet då jag ej hittar infrmation om det...

tack för tipset men men... :)

Magnesium brukar man ju ge så mkt som hästen har brist på. Se över foderstaten och kolla hur mkt magnesium hästen får i sig.

C-vitamin producerar en normal och frisk häst för egen maskin, vad gäller magnesium så ser man om brist förekommer genom att sätta en foderstat. Då krävs givetvis en analys på aktuellt grovfoder, det är sällan magnesium tillskott krävs när hästen går på bete.

detta är en fullpresterande travhäst och det är inte jag som räknat ut foderstaten och eq vill att vi ska ge cvitamin och magnesium extra. antagligen av någon anledning? men hur mkt magnesium ska man ge? :S

Kan du inte köpa Biomag på Granngården i stället? Där står på burken en dosangivelse, normalgiva för häst...

Vet equiterapeuten mineralinnehållet i foderstaten? Det är rätt meningslöst att föreslå tillskott av enstaka mineraler utan att ha ett hum om vad hästen får i sig i mineralväg. Det skulle ju kunna vara så att den har en foderstat med överskott på magnesium men underskott på kalk. Det gör ju inte saken bättre att då ge ännu mera magnesium.

Särskilt för högpresterande hästar är det viktigt att det finns en rimlig proportion mellan kalk, fosfor och magnesium.

Vad gäller C-vitamin så tillverkar hästen det själv, förutom att det gröna gräset kryllar av det. HH

Jag har köpt min mag på horse och till mitt fullblod ger jag ett kaffemått/ dag. Det räcker för min så länge betet är bra. Kanske får jag öka på vintern om höt blir dåligt!

Jag fodrar hästar som har svårt att gå upp i hull även på sommar bete, det bidrar till upptag av annat liksom c-vit bidrar också till ökat upptag.
Har hästen svårt att hålla vikt är det bra med båda beroende på hur mycket annat med c-vit du fodrar med !

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat