B

Blossom7

Hej
Har hört att magnesium preparat funkar bra på hästar som är lite nerviga och på G...

Är det någon som använder eller har provat som kan berätta om sina erfarenheter? Funkar det verkligen, vad är det som magnesium påverkar i kroppen som gör att det funkar. Hur lång tid tar det innan man märker resultat.
Tips på bra magnesium preparat....

Sv: Magnesium

Jag använder det vid ett underskott, däremot skulle jag inte tilläggsfodra med magnesium om behoven var täckta. Det är inte nyttigt för hästen, visserligen krävs ett ganska stort överskott men ofta fodrar man med mycket färdigfoder och annat. Genom det kan ett överskott blli väsentligt, om man tilläggsfodrar med ett extra tillskott.

Egentligen tror jag att det är så, att ett underskott på magnesium gör hästarna nerviga, men ett överskott inte lugnar dem, om du fattar vad jag menar? Det är vad jag läst i nån bok iallafall.

Men jag har sett själv att Serenity Calming från Equimins faktiskt fungerar (det är ju Mg). Jag antar att det berodde på att hästen i fråga faktiskt hade brist?
Iaf, så tog det bort 'spökena' från huvudet på hästen, men annars var det samma häst. Så de blir ju inte dopade och slöa, men det där hispiga kan toppas av.

Min ena får muskeldarrningar utan sitt magnesium... 4 dubbel dos krävs. Men han är inte riktigt som han ska. Lugnare blir han inet men mindre känslig i skinnet, mindre elektrisk och mindre spänd. Lyckligare.

Ger mitt oerhört stoiga sto det under hennes stoigaste perioder.

Hon blir mer lugn och harmonisk av det faktiskt.

Utan kan hon vara en riktig :devil: bitch!

Jag har varit i kontakt med nerviga hästar... som inte har blivit ett dugg bättre av Mg.
Jag är synnerligen skeptiskt till att det skulle ha någon större effekt med Mg-tillskott, det är nog mest som vanligt att nån vill tjäna pengar på att man har häst....

Djurjouren skrev:
Min ena får muskeldarrningar utan sitt magnesium... 4 dubbel dos krävs. Men han är inte riktigt som han ska. Lugnare blir han inet men mindre känslig i skinnet, mindre elektrisk och mindre spänd. Lyckligare.
Låter nästan som abstinensbesvär... Min häst är lugn som en filbunke...eller han är framåt men har inga hjärnspöken men när jag testade min foderstat mot SLUs uträkning hade han brist på magnesium och selen....Kanske ska preparera min pålles boxgrannes mat med mg...hon har mycket hjärnspöken hon :) Fast hon är charmig på sitt sätt så klart :)

Mitten skrev:
Egentligen tror jag att det är så, att ett underskott på magnesium gör hästarna nerviga, men ett överskott inte lugnar dem, om du fattar vad jag menar? Det är vad jag läst i nån bok iallafall.

Men jag har sett själv att Serenity Calming från Equimins faktiskt fungerar (det är ju Mg). Jag antar att det berodde på att hästen i fråga faktiskt hade brist?
Iaf, så tog det bort 'spökena' från huvudet på hästen, men annars var det samma häst. Så de blir ju inte dopade och slöa, men det där hispiga kan toppas av.

Låter ju rimligt ja SMART :) :bow:

Ett sto i stallet får extra magnesium och hon har dämpat sig något. Dessutom har jag hört att det ska hjälpa mot träningsvärk och växtvärk? Och en annan tjej i stallet ska börja ge sin häst det, han är stel och knackig om han får vila och på morgonen, hon äter det själv mot ledproblem...

Man förr sa man ofta att stressiga ocvh hispiga människor skulle äta en banan om dagen och bananer är magnesium-rika...

Jag gav min förra häst BioMag från Biofarmab när han blev alltför hispig av sjukhagen. Vet inte om det var BioMag som gjorde att han lugnade sig men det var det enda som ändrades/tillsattes. Kommer inte exakt ihåg hur lång tid det tog innan man såg resultat men tror det var ca 2-3 dar.

Polly_Mulle skrev:
Ett sto i stallet får extra magnesium och hon har dämpat sig något. Dessutom har jag hört att det ska hjälpa mot träningsvärk och växtvärk? Och en annan tjej i stallet ska börja ge sin häst det, han är stel och knackig om han får vila och på morgonen, hon äter det själv mot ledproblem...

Man förr sa man ofta att stressiga ocvh hispiga människor skulle äta en banan om dagen och bananer är magnesium-rika...

Jo, bananer innehåller magnesium. Bra för den nervöse att ha bananer med sig på tävling. Fast då för att magen ska ha något att göra. Magnesiumhalten är rätt låg, för att få något direkt tillskott måste man äta ganska många (kilo) bananer.

Fast banan är gott! :banana: :banana: :banana:

Nu används ju inte Mg tillskott för att lugna stressade hästar enbart, faktum är ju att vid en brist så är ju ett tillskott nödvändigt för att kroppen skall fungera. Mg ökar kapillärblödning, och är nödvändig för de stora musklernas funktion. Min erfarenhet är att Mg brist kan ge en mycket skum häst, har precis som djurjouren fått skakiga hästar men inte i tempramentet utan i kroppen. Det är ett underskattat fenomen, hästen har ett behov av Mg dagligen men tyvärr är det inte alla som uppmärksammar dett vid te x en foderstatsberäkning.

Naturligtvis blir hästen stressad när ett problem uppstår, det blir den oavsett vad problemet är. Har hästen brist på Mg, så blir den av naturliga skäl bättre vid ett tillskott. Det kan vara detta som människor tror dämpar hästen.

Vi går våra magnesium om dom ska göra något som vi vet kommer göra dom nerviga, vi vart tipsade av en veteriär det funkar skit bra! :D

Hej!

Mitt sto brunstade väldigt och blev allmänt jobbig under de perioderna!
Nu får hon Magnesíum (Biomags), jag märker knappt av när hon brunstar längre...:bow:

HUr vet man att hästen har brist på magnesium då? Min herre får sånt minerlafoder sm ska innehålla magnesium så är det mineraler i hans saltsten. Har för mig att grovfoder inehåller rätt mycket magnesium typ lusern å vanligt grovfoder!? Som jag sa förut stod det att min häst hade brist på mg och selen när ajg skrev in min foderstat på SLUs foderstatsuträknare...hur får jag i honom mer av det? Annat mineralfoder?

Tack för svar.

// Anna

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar