Magnesium?!

aramis

Trådstartare
Nu har jag letar och letat men hittar det ingenstans!
Hur mycket magnesium innehåller Soja, vetekli och halm?

Så undrar jag hur mycket vetekli man kan ge hästen?
Lucern och vetekli har ju nästan samma värden på energi och protein men vetekli bättre värden för mig då den har högre fosfor.
Är det dumt då att byta lucern mot att ge mer kli?

Då skulle det bli
400g soja
400g vetekli
0,5 kg Lucern ger med hö och halm en kvot på 5,9 Ca/P 1,9
Kontra:
400g soja
800g vetekli
500g havre
200g betfor ger med hö och halm en kvot på 5,9 Ca/P 1,58

Vilket tror ni är det mest smakliga alternativet ur hästens synpunkt????

Det är inte lätt det här men jag tror jag börjar få kläm på det i alla fall :idea:
 
Magnesiuminnehåll:
Betfor 1,1 mg, soja 2,3 mg och vetekli 4,6 mg.

800 gr vetekli är ganska mycket och det kan vara svårt för hästen att få i sig. Min glupska häst tyckte 400 gr var för mycket och han petade i sig det lite halvhjärtat.

Vet du att din häst klarar sig på en kvot på 5,9? Vissa hästar kan fall ur om kvoten blir låg, men är det halmen som är orsaken så är det säkert ingen fara.

mvh Jessica
 
För att väga upp en proteinbrist i fodret är luzern alldeles utmärkt, eftersom det räknas till grovfodren. Betfor är också ett bra fodermedel som till stor del tas omhand av grovtarmens mikrober och därmed inte belastar tunntarmen. Viktigare än att få på milligrammet rätt magnesium i fodret (förutsatt att rekommendationen är uppfylld) är att kontrollera hur fodret påverkar hästens tarmsystem. Höga soja och vetekligivor klingar inget vidare fysiologiskt i mina öron, tänk på ättider, tuggbehov och behovet av skrymmande foder i magsäcken för at undvika fördröjda syrasekretioner.

Lite för tidigt för mig att räkna än ( :o), men jag har svårt att tänka mig att din häst kommer att finna det smakligt att få ett kilo "pulver" och ett halvkilo pellets i krubban. Jag skull välja att ge mer luzern istället, ett energiöverskott från grovfodret är det ingen fara med och vad gäller mineralvärdena får du väl komplettera höets brister med mineralfoder?
 
men om man tänker på ättider som du sa, det tar väll lika lång tid att äta uppblött Lucern (den är ju pelleterad kändes det som genom säcken på Granngården :confused:)
som att äta uppblött kli?
All mat är tänkt att ges i uppblött form INTE som ett kilo pulver i krubban på morgonen :p Det var främst därför ja la till betfor så jag hade någonting gott att blanda det med!

Men du tror det är bättre med bara blött Lucern (blir inte det grötigt??) och soja?
 
Men när man ger kli ger man väll det blött?

Ja det är med halmen! Utan halmen (tre kg har jag räknat på, då han står på halm på natten.) blir kvoten 6,7.

Tack så mycket för Mg värderna!
 
jo, glufs säger det och sen är krubban renslickad... :D Nej, det har du nog rätt i, men luzern är fortfarande ett grovfoder i sin sammansättning och detta är iallafall gynnsamt för hästen under fodrets fortsatta väg genom tarmsystemet!

Kan du inte ge luzern i stråform?
 
Hmm jo, jag visste inte att dom hade det :o.
Det enda som fanns när jag var där var den säcken med pelleterad Lucern!
Får ringa och kolla upp det. Hur är det då? I säckar? Man behöver inte blöta upp den då eller?

Märks det att jag inte haft Lucern i stallet? *fniss*
 
Nädå, du verkar vara rena experten på just luzern... :angel:
Det finns som hackat strå, hör med din butik! Detta behöver inte blötas upp och ger längre ättider och bättre salivinblanding.
 
Ringde precis och jo, dom har det också!
Men problemet då är att det är i balform och jag får inte in den i lillbilen....... så typiskt......
 
Jo, visst ger man kli uppblött, men det ger ganska stor volym. 800 gr kli är ca 2 liter torrt.

mvh Jessica
 
Det sväller inte alls, volymen ökar bara med mängden vatten du häller på typ en halv till en liter kanske.

Jag tycker nog som TantEster har nämnt att lucernhacket är bättre att tilläggsfodra med om man behöver protein.

Fosforn kan man alltid lägga till med lite fosforbalans, men bara om inte behovet blir täckt annars. En för hög kvot av Ca/P gör inget så länge det beror på höet och/eller lucern.

Du kan ju forfarande ge 200 - 400 gr vetekli för att täcka en del av fosforbehovet.

mvh Jessica
 
Tack för svaren och all hjälp av er!
Jag tar och kör med Alternativ ett då!

Så hoppas vi på en glad trevlig pålle! :D
 
Nog sväller vetekli alltid! Annars hade det ju bara simmat omkring i vattnet man häller på... Det suger upp vattnet och sväller! :)
 
Jo, rent teoretiskt kanske men inte så det märks på volymen. Har fodrat med uppblött vetekli ett tag och jag ser ingen skillnad.

mvh Jessica
 
Konstigt! Det gör jag. Mitt sto får 0,4 kg uppdelat på två gånger varje dag. Hmm, får kanske ta o göra ett experiment?! :p
 
Jag kanske har fel. :p

Har aldrig funderat över det faktiskt. När jag hör sväller så tänker jag betfor, typ, och så mycket sväller det ju inte.

Men visst måste 800 gr bli jättemycket volymmässigt?

mvh Jessica
 
Nej, så mycket som betfor sväller det ju rakt inte! :)

Och jag skrev 0,4 kg *uppdelat på två tilfällen* inte *gånger två*! ;) Totalt 4 hg, eller 400 gram om man så vill. :D

Jag kan ju också ha fel! Men om något suger upp vätska så borde det ju rimligtvis bli en ökning i volym, dvs att det sväller. :)
 
I senaste upplagan av utfodringsrekomendationerna har man tagit bort Ca/Mg kvoten eftersom den inte ansågs ha någon större relevans o krånglade till det hela för mycket, nu räknar man bara på behovet.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 420
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Grovfodret vi har har 'alltid' lågt med P så i år kikar jag runt på att försöka kompensera det genom kraftfoder i stället för 'pulver'...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 226
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp