magnesium i foder

sintra

Trådstartare
Hejsan gott folk, premiär för mitt första inlägg! ;)
Verkar dock vara kanontrevliga forum här, så detta blir nog fint! :)

Min fundering som jag tänkte dela med mig av är följande;
Läste runt lite om njur- urinvägsproblem på katt, och fick fram att en för hög magnesiumhalt i fodret skulle kunna ge ökad risk för sådana problem. (Detta är dock bara vad jag läst på nätet, påstår mig inte alls vara kunnig! ;) )

Jag har även läst att friskies skulle ha hög halt i sina foder. Jag har en kompis som kör med det till sina katter, så nyfiken av mig som jag är så plockar jag fram detektiven inom mig, och mailar friskies, och frågar vad de har för magnesiumhalt i sina foder, speciellt i friskies sterilized.
Svaret jag fick var att "vi tillsätter inte magnesium."
Jag svarade då att jag förstår att man kanske inte tillsätter magnesium, men att övriga ingredienser borde väl innehålla det, så man ändå får en viss halt i fodret?
Svaret detta gång löd "har nu pratat med vår kvalitetspersonal, men de har inget annat svar att ge än det du tidigare fått" :banghead:

Så; mina teorier är följande;
* De har höga magnesiumhalter, och mörkar detta (jag vet, väldigt långsökt, spionfilmsmaterial, haha! ;) )
* De har helt enkelt ingen koll?
* Magnesiumhalten finns på påsen, fast jag hittar den inte?

Vad tror ni? Är magnesiumhalten en riskfaktor för urin- och njurproblem? Finns den att hitta nånstans på påsen då?

Sv: magnesium i foder

Magnesiumhalten är en av flera faktorer bakom urinvägsproblem (mer specifikt struvitkristallsbildning). Torrfoder rekommenderas ligga på max 0,1% magnesium. Utöver det är det viktigt att fodret är pH-reglerat så att urinen inte får för högt pH. Hur mycket vätska katten får i sig spelar också roll. Hög protein- och kalciumhalt hämmar magnesiumupptag osv. så det är flera faktorer som samverkar.

Friskies är dock inget höjdarfoder, men om det innehåller för mycket magnesium vet jag inte. De anger dock inte något surgörande ämne som tillsats så gissningsvis är det inte pH-reglerat och då skulle jag inte ge det oavsett om magnesiumhalten är okej eller inte.

Jag tycker inte heller friskies är något vidare bra foder, men blir ju nyfiken och måste kolla upp! ;)

Att många foder använder pH-reglerare har jag hört, dock vet jag inte vad dessa består av?

Visste inte att kalcium hämmar magnesiumhalten, kul att lära sig något nytt! :)

Läste en veterinär som skrivit på nätet att om man ger katten mjölk varje dag så skulle det höja pH, vilket skulle öka risken för struvitstenar?
O_o Nu ger jag inte mina katter mjölk, men intressant iaf! :)

Oftast används metionin (en aminosyra) för att surgöra maten. Om mjölk ökar risken för struvit vet jag inte, men det känns lite långsökt att det skulle vara ett betydande problem med tanke på att katter inte brukar dricka några oerhörda mängder när de få det.

Teoretiskt sett ökar man risken att rubba urin-pH så fort man avviker från att bara ge ett pH-reglerat foder. Blir urinen för sur ökar risken för kalciumoxalatkristaller och blir det för högt ökar risken för struvitkristaller...

Ah, då vet jag! :) En får tacka för att jag nu vet lite mer! :)

Intressant är det i alla fall, och som med allt annat; ju mer jag sätter mig in i nåt så inser man vad mycket det är kvar att lära! (som med allt annat här i livet!;) )

Liknande trådar

Z
Övr. Hund Att läsa innehållsförteckningen Att läsa innehållsförteckningen och förstå vad som egentligen står där har sina sidor! Och OBSERVERA...
2
Svar
26
· Visningar
2 941
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar