Magnesium funkade på stressad häst!

T

tretjak

Måste bara lägga en liten tråd ang resultatet av vårt lilla försök med extra magnesium till min ngt överspända häst. Jag läste här på forumet om detta med magnesiumbrist och att det kunde fungera på en stressad häst med spända muskler. Jag är alltid väldigt skeptisk mot allehanda patentlösningar och mirakelmediciner MEN jag var så trött på ofrivilliga avsittningar så att jag tänkte att man kan ju alltid testa i a f. OCH om det är inbillning eller andra yttre orsaker eller magnesiumet kan man ju inte svära på men jag har en helt annorlunda häst efter bara tre veckor! Han är fortsatt pigg och glad, kan busa o bralla men det här negativa, spända beteendet är faktiskt som bortblåst.

Så, tack till de som gav mig tipset här på Buke!:bow:

Sv: Magnesium funkade på stressad häst!

Skulle vara intressant att veta hur mycket magnesium din häst fick före och får efter... Och även hur mycket kalium den fått då ett högt kaliuminnehåll i grovfodret påverkar magnesiumet.
//marti

marti130 skrev:
Skulle vara intressant att veta hur mycket magnesium din häst fick före och får efter... Och även hur mycket kalium den fått då ett högt kaliuminnehåll i grovfodret påverkar magnesiumet.
//marti

Hur påverkar kaliuminnehållet magnesiumet? *nyfiken* Jag har jättehöga kaliumvärden och låga magnesiumvärden i mitt hö. Har för lite mg i foderstaten. Har denna vinter en extra spänd häst. (Är ändå en jättesnäll häst, inga problem, men även andra har kommenterat hästens ändring den här vintern).

Nu får man väl en snyting eftersom jag är inne på foderforumet men jag måste erkänna att jag inte är någon anhängare av att hålla på att räkna enl tabeller och exakta innehåll i olika foder och hålla reda på exakt hur mycket av varje komponent etc:o
Jag har alltid gått på hull, hårrem och humör på mina hästar! Jag ger alla mina hästar, stora som små, unga som gamla, av ett helfoder som heter Salsa havrefri müsli, den stora hästen får 2 kg/dag, ungponnyn får ca 0,8 kg/dag, gammelponnyn 0,8 kg/dag ett mått tävlingsmineraler (Hippo) till unghästen och gammelhästen, plus två mått (enl instruktioner på Biomagburken) magnesium till min stora häst som inte får några andra mineraltillskott. Jag ger ett hö som är analyserat och som ligger någonstans på medelvivå eller hur man nu ska uttrycka det.Storahästen får ca 8 kg/dag och de två små får ca 3 kg/dag vardera. Alla hästarna är i gott hull, fin hårrem och är pigga o glada, det enda orosmolnet har varit min stora häst som ofta har varit överspänd och lite stel i muskulaturen.
Så jag kan nog inte riktigt ge dig det svar du vill/behövde ha, med exakta värden, tyvärr!

Precis som jag skrev så gör ett högt kalium att grödan inte tar upp lika mycket magnesium ur marken när det växer. Hur själva processen går till vet jag inte... Om du nu vet att du inte har tillräckligt med Mg i din foderstat så varför ger du t.ex inte Biomag som innehåller 10 Ca, 45 P och 330 Mg? Alla mått i gram/kg. Vetekli, linfrökaka och lucern är fodermedel som har en hög andel Mg.

Enligt Planck har försök gjorts med att ge Mg till nervösa hästar men någon lugnande effekt kunde inte påvisas i kontrollförsök. Min åsikt i frågan är ju att om hästen har en brist och sedan får rätt nivå så visst sjutton måste det påverka...

Det kan även enligt Planck vara befogat att ge mer Mg än behovet om vallfodret har högt kaliuminnehåll. Men var går gränsen för högt kaliuminnehåll?

Överskott av Mg i rimlig mängd (ännu en sådan lustig angivelse...) är ingen fara då hästen i så fall reglerar upptaget ur tarmen och kissar ut det som är för mycket. Men i kombination med överskott av P kan Mg-överskott ge ökad risk för tarm- och urinstensbildning.
//marti

marti130 skrev:
Precis som jag skrev så gör ett högt kalium att grödan inte tar upp lika mycket magnesium ur marken när det växer. Hur själva processen går till vet jag inte... Om du nu vet att du inte har tillräckligt med Mg i din foderstat så varför ger du t.ex inte Biomag som innehåller 10 Ca, 45 P och 330 Mg? Alla mått i gram/kg. Vetekli, linfrökaka och lucern är fodermedel som har en hög andel Mg.

//marti

Tack för svaret! :bump: Jag visste inte att det funkade så med kalium resp. magnesium, intressent.

Jag ger inte Biomag av den enkla anledningen att jag bor utanför Sverige och här i min stad inte har tillgång på magnesium "skilt". Har pratat med återförsäljare till Biomags landsimportör men de hade inte möjlighet att ta upp till bara mig så jag har ännu inte hittat någon lösning hur jag skall få tag i det. Ingen av affärerna här har någon form av magnesiumtillskott (jag har varit o kollat och frågat efter i samtliga). Vetekli och lucern ger jag inte eftersom jag redan nu har för högt protein i mitt hö samt har en bensinsnål hobbyhäst så det gäller att vakta noga på varje extra Mj som kommer på köpet.

Ger fullfoder samt mineralblandning utöver höet för att få bättre P och Mg värden men har underskott.

jag tror, liksom marti130, att hästen måste haft BRIST på Mg innan du började med tillskottet. Därav skillnaden!
Får hästen redan tillräckligt med Mg tror jag inte att det blir nån skillnad.

Du får gärna PM:a med lite mer information, är jätte intresserad av din forsking eftersom att min går å extrem spänner sig å är helt så att säga stressad om hon ståt en dag. Inte för att stressad är riktigt rätt ord men det är som att hon är lugn i sig men det ska gå fort helst, hon "stressar" upp tempot görna, byter till galopp ifrån trav utan tillsägelse å efter tillsägelse om att vi inte ska galoppera. Fjantar med bilar å liknande innan hon blivit nerjobat ordentligt.

Hon gå på ordentligt utråknad foderstat å så där med lätt arbete, alla kvoter bra. Nästan något hög kvot eller ja den kvoten är faktiskt ganska så väll hög, kvoten mellan mj och smältbart protein. De ligger nästan på 8:a :eek:

du testade alltså med att ge 2 mått biomag extra och efter 3 veckor var hästen mycket lugnare?

jag hittar inte exakt vad du ändrade för något i foderstaten för att höja magnesiumet så jag frågar :p

Kollade upp Salsan på nätet och den innehåller 3,3 gr/kg. Din stora häst fick 8 kg hö och med "mediumvärden" borde Mg ligga runt 1 g/kg. Man räknar ut hur mycket Mg som behövs genom att ta 0,15*Tillförd Mj i foderstaten. 2 kg av Salsan ger 24 Mj, höet 64 Mj (räknar på 8 Mj/kg) = 88 Mj.
Behov: 88*0,15=13,2 gr Mg.
Tillfört UTAN Biomag! 6,6+8=14,6 gr Mg
Tillfört MED Biomag = 6,6+8+6,6= 21,2 gr Mg (Biomag ger 3,3 g/dosmått)

Jag går också på humör, hull och hårrrem på mina men det utesluter inte att jag även tittar på tabeller, fodrets innehåll etc för att få till en bra mix!
//marti

tgd skrev:
Jag ger inte Biomag av den enkla anledningen att jag bor utanför Sverige och här i min stad inte har tillgång på magnesium
Ingen som kan skicka en burk till dig?
//marti

dvs 50% högre än behovet.. då kan man juh börja där med ponnyn (om hödieten inte hjälper)

Det är ingen hödiet bara en bättre våg så nu får hon ju det hon ska ha (hoppas vi) sitte det ett hönätt upphängt fortfarande imorgon kan du ju säga till hon alltid ska ha det upphängda oavsett. fast det sa jag ju igår oxå att vi väger med våran våg för deras väger fel.

jo.. ska skriva det om hon inte fått höet.. för stallägaren skriver väl alltid i blocket om det är "för lite i nätet"..

btw så borde man kanske ta ner de foderhinkar som inte används hela tiden, och bara ha tunnan och de mindre burkarna uppe.. kanske ha jäst i FD kalkburken?

Kankse det kanske, fast alla andra har ju sitt strunt där uppe. Mitt står ju på varandra å jag behöver ju det för att ställa godis på för jag fick ju inte använda annan plats till det å vid mig får det ju inte plats

jo. det vore inte fel med lite bättre gränser om vad man ska ha uppe och inte..

Nä det vorre det verkligen inte å bättre skulle det varit om vi hade en bit var istället för på båda sidorna...

jo precis.. men det kunde juh inte ordnas.. =/

jag som har skitmånga skisser på sadelkammare, skulle juh kunna få till det där skitbra..

iofs skulle juh jag vilja dra ner panelen och den där hemska plasten först, sedan sätta panel och hyllor och sadelhängare..

Nä det går ju inte.

Jo men det vrekar ju inte önskvärt av någon konstig aledning...

Jag ändrade ingenting alls i hans foderstat förutom att jag började ge Biomag, två dosmått/dag. Innan dess hade han inte fått något magnesiumtillskott alls eftersom han har ett sk helfoder. Foderstaten är densamma därför kan jag ju med "säkerhet" säga att den skillnad som blivit beror just på magnesiumtillskottet.

Jag är som sagt inte så insatt i tabeller och foderstatsberäkningar utan går på "ögonmåttet"! Provade magnesium efter tips här på Buke då allt annat som jag försökt inte funkade! Och det är jag tacksam för.:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka