Magkatarr?

tanten

Trådstartare
Eventuellt har min Torsen en släng av magkatarr. Ett par gånger hag han kräkts galla på natten eller tidig morgon.

Min misstanke är att det hänger ihop med att han äter dåligt. Men vad som är hönan eller ägget är väl oklart.
Har han magkatarr för att han äter för sällan och lite, eller äter han så lite för att han har magkatarr?

Han är pigg och glad och busig. Det gör att jag inte är ännu är så oroad.
Skonkost ska ju vara kokt fisk och kokt ris. Men hur får man i honom ris när han knappt äter? Annat?

Jag ska idag åka iväg och köpa Mush färskfoder.
Frågan är om det är en bra idé? Han äter ju det fodret med god aptit.

Han får ju också sedan igår Fortiflora. Den enda skillnad jag märkt är att han luktar illa av pulvret ;) men det är ju bara två doser hittills.

Har en hund som är lite känslig för att vara för länge utan mat, hon får ett några kulor torrfoder/kex vid läggdax och så frukost eller iallafall lite kulor efter morgon kissen. Har man en kräsen hund kan det vara svårare att få i hunden nåt men ett hundkex kanske slinker ner?. Har du provat ge något sent på kvällen för att se om det blir bättre?

Jag skulle satsa på ett foder han äter. Välja snällt protein om möjligt (Mush Wild?) och små portioner ofta - en känslig mage vill inte vara tom. Vi har order om första måltid vid 6 och sista vid 23.

Min hund har fått byta från färskfoder till Hills och är hittills bra i magen (peppar, peppar, har bara gått 6 veckor).
Hon hade tidigare enstaka "attacker" då hon ulkade och ville äta gräs, satt i några timmar och kom ca var tredje vecka under något år, jag tänkte oftast att hon fått i sig något olämpligt. I övrigt mådde hon bra, åt gärna (hon är ju retriever) och lekte och hängde med på träning som vanligt. Inga diarréer, utan normal fin avföring.
I början av juli höll det i sig i över ett dygn och jag åkte till veterinär. Blev rekommenderad foderbyte och hon äter numera också 4 gånger/dag. Detta då lunchen på dagis är ca 12.30 och hon därför får lite mat både när vi kommer hem och innan läggdags för att det inte ska gå för länge mellan. Det blir då frukost ca 6.30-8.00 (beroende på vardag eller helg), lunch ca 12-13, middag ca 17-18 och kvällsmat ca 22-23.

Tror i första hand han behöver äta regelbundet, om det inte funkar kan man fundera över olika foder, men känns inte som första prio om han är svår att få att äta.

Min hund har till slut blivit hjälpt av fri tillgång. Jag fyller skålen en gång per dag och han äter oftast på natten, ibland en del på kvällen. Sen dess äter han mycket bättre och har inte kräkts på flera månader trots att det hände minst en morgon i veckan förut. Innan dess testade jag att ge lite mat vid läggdags och det hjälpte helt klart men inte så här bra.

Min hund har till slut blivit hjälpt av fri tillgång. Jag fyller skålen en gång per dag och han äter oftast på natten, ibland en del på kvällen. Sen dess äter han mycket bättre och har inte kräkts på flera månader trots att det hände minst en morgon i veckan förut. Innan dess testade jag att ge lite mat vid läggdags och det hjälpte helt klart men inte så här bra.
Jag har haft fri tillgång till flera hundar genom åren. Det blev så med denna också eftersom han inte åt av det jag gav. Det blev kvar i skålen.

Förra hunden hade en treliters skål som vi höll fylld med torrmat. Och så åt han när han ville. Det funkade utmärkt med honom (schäfer - irländsk setter)

Nu har jag börjat vara trängare för att se om det är leda vid fodret som ställer till det. Men det verkar inte så. Så det blir nog fri tillgång till torrfodret jämte Mush.

Jag har haft fri tillgång till flera hundar genom åren. Det blev så med denna också eftersom han inte åt av det jag gav. Det blev kvar i skålen.

Förra hunden hade en treliters skål som vi höll fylld med torrmat. Och så åt han när han ville. Det funkade utmärkt med honom (schäfer - irländsk setter)

Nu har jag börjat vara trängare för att se om det är leda vid fodret som ställer till det. Men det verkar inte så. Så det blir nog fri tillgång till torrfodret jämte Mush.
En fråga till dig (och andra) som låter hunden ha fri tillgång. Låter ni hunden får äta slut i skålen innan det fylls på nytt igen eller fyller ni på när de minskar ?

Anledningen till att jag frågar är en fd granne som hade fri tillgång till sina då 3 hundar - dock mer dreglande raser och yeeez det var mögel i botten på skålen :nailbiting:
Vill bara nämna det då jag tror många kanske bara fyller på så det minskar (TS ska inte ta åt sig, utan detta är allmänt) :) Hundar som käkar, kanske dricker lite vatten och sen käka igen lämnar spår.

En fråga till dig (och andra) som låter hunden ha fri tillgång. Låter ni hunden får äta slut i skålen innan det fylls på nytt igen eller fyller ni på när de minskar ?

Anledningen till att jag frågar är en fd granne som hade fri tillgång till sina då 3 hundar - dock mer dreglande raser och yeeez det var mögel i botten på skålen :nailbiting:
Vill bara nämna det då jag tror många kanske bara fyller på så det minskar (TS ska inte ta åt sig, utan detta är allmänt) :) Hundar som käkar, kanske dricker lite vatten och sen käka igen lämnar spår.
Vi har fri tillgång till fem av våra små, det brukar inte ta slut helt men bara vara lite på botten när vi fyller på. Aldrig blivit dåligt av det. :)

Jag har haft fritillgång till tidigare hund. Han fick äta slut och skålen diskades och fylldes på nytt. Kanske var tredje-var fjärde dag. Sommartid fyllde jag den inte full så den diskades oftare. Skulle aldrig kunna tänka mig att bara fylla på. Fy så äckligt :yuck: Det blir ju som en film i botten av skålar hundar ätit ur, även vattenskålar blir ju sådana så de måste såklart diskas.

Den stora hunden som hade fri tillgång hade en bytta som fylldes på när det minskade. Han plockade försiktigt och det blev aldrig något slafs. Inte sällan handmatade jag ur byttan så jag hade god koll på hur det såg ut.

Nuvarande lilla vovve äter inte ur skål (märklig typ) så han har maten liggande på en skärbröda. Jag häller dit dagens ranson och ber till gudarna att han ska äta upp.

Har fri tillgång typ, vi fyller på en portion när skålen är tom.
Ibland äter han 1 portion/dygn ibland äter han 3.

Mush har vombollar som jag starkt rekommenderar. De går lätta att dela halvtinade om man ska ge lite. Innehåller nyttiga bakterier för magen är magert och snällt för magen. Min kille äter Mush röd som huvudmat och får lite vom vid varje måltid. Bytte från torrfoder vid 5 månaders ålder då han inte var super i magen och lite illamående. Han får Mush röd, vomboll och lite grönsaker/frukt vid varje måltid. Äter 3ggr/dag.

Jag hade en form av fri tillgång till en hund som åt dåligt. Jag diskade skålen och fyllde på en dagsranson på morgonen och sen åt han den under dagen. Oftast åt han sista kulorna när jag borstade tänderna innan läggdags på kvällen. Ibland, om vi hade tränat/motionerat lite hårdare på morgonen, så hann han äta upp maten på lunch/eftermiddagen. Han fick inte påfyllning då.

Nu har Torsten fått probiotika och färskmat ett tag och jag har mer aktivt matat honom.
Han är gladare, livligare ute på promenaderna och luktar inte lika illa längre.

Han äter ju inte ur skål men om jag lägger torrfodret i ett pärlband på mattan så tar han dem. Det går också att få i honom en del genom att mata honom med en foderkula i taget.

Jag har hopp!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 119
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Min lilla tös har fått diarré! :( började i onsdags natt med att hon kräktes och hade väldig diarré under torsdagen. Tyvärr jobbade min...
Svar
8
· Visningar
2 336
M
Däggdjur Vi hämtade våran lilla Charlie runt den 10 Augusti. Han är en korsningskatt, orange och har alltid varit pigg och busig. För någon...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: MsLuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30