Tussemaja

Trådstartare
Jag vet att det här egentligen borde läggas på hästvård men eftersom jag är intresserad av quarter specifict så lägger jag ändå här och hoppas det får vara kvar ett tag.
Jo, mitt quartersto är något av en maghäst. Ofta diarré, otroligt känslig mage, mycket pruttande, ett par gånger har hon haft lättare kolik. Jag har förståss försökt med massor; hö i stället för hösilage, innat kraftfoder, inget kraftfoder, jäst, proviva, filmjölk etc. etc. Men inget hjälper direkt. Hur är det med era quartrar - helt ok i magarna allihop eller finns det nån som kanske har det likadant och som har nåt gott råd utöver det jag provat? Nåt särskilt "quarter-råd" liksom..... Självklart vet jag att en häst är en häst men ändå....

Sv: Maghäst

Har tyvärr inga speciella erfarenheter med "quartermagar" min quarter har inte haft några problem. Men rent spontant kanske du skulle kosta på en Coli-cure?

Mer info;

ColiCure är en bakteriesuspension som har en avsevärd längre hållbarhet än "färskkolikulturer", 6 månader i kylskåp, och som kan ges direkt i fodret. Den kolibakterie som ingår i ColiCure är ursprungligen isolerad ur tarmfloran från en frisk häst. Produkten är utprövad på den Veterinärmedicinska fakulteten i Uppsala med gott resultat.

Har 3 st quartrar hemma.
Varav den ena har samma problem som din.
Dock har hon aldrig haft kolik än...
men låter nästan som en båtmotor ibland :p
Skulle skämmas att tävla med henne :o
Tur att hon bara går som skogsmulle :angel:

Jag har också ett sto med en dålig mage, hon har dock inte haft kolik. Hennes mamma var lika dan och det blir 10 gånger värre när hon är brunstig, första brunsten i år kom lite som en överraskning eftersom det är så tidigt på året så jag var inte riktigt med på noterna och tvättade rent henne ordentligt den första dagen vilket resulterade i att hon snudd på fick lymfangit i båda bakbenen eftersom hon skiter och pissar ner sig så illa att det fräter hål på skinnet och hon får sår *suck*. Jag har inte provat så mycket annat än om det är någon skillnad på hö och hösilage, och det är det inte för våran del. I år har hon hållt sig så bra i hullet på endast hösilage att hon inte får något krafft foder och hon verkar vara hyfsad i magen (förutom att hon fiser konstant :) ) så länge hon inte är brunstig, förra året när hon fick krafft foder fick jag tvätta rumpan på henne ganska ofta för att hon var lös i magen hela tiden. Vi tävlar och visst är det pinsamt när hon fiser som en raketmotor, men det får man ta :p

Vissa hästar är nog helt enkelt maghästar.
Min tös är mycket bättre överlag nu än hon har varit när hon var mindre men hon är också en riktig fismaja. I perioder är hon lös i magen utan någon anledning (som jag kan hitta) för att sedan skita perfekt i flera veckor innan det kommer en "komocke period" till.

Det enda jag tycker hjälper när hon är lös i magen och fisig är tistelolja. Bakjäst hjälper litegrann men inte tilllräckligt. Har provat proviva, filmjölk, mag & tarm, mikrobalans etc. utan tillräckliga resultat.

Tisteloljan säljs i vanliga men välsorterade matbutiker (här är det bara coop som har den) och den står bland oljorna. (liten grön flaska med en sån där rosa/lila tistelblomma på)
Ger ca 2-3msk olja om dagen i fodret när hennes mage rasar och den blir helt bra på ett par -tre dagar. :)

Tistelolja - intressant!
Min tjej är precis likadan. Helt normala bollar en tid sen plötsligt löst utan att jag kan förstå varför. Alltid mycket liv i magen och mycet frutt.
Ska testa oljan! Tack för tips!

Bra tips! Tack! Förr gav man ju hästar med magproblem bajs från en annan frisk häst i maten. Och fortfarande gör ju hästar så ibland - mumsar på annans bajs. Dock inte min - hon är så "fis-förnäm";)

Jag vet att det här egentligen borde läggas på hästvård men eftersom jag är intresserad av quarter specifict så lägger jag ändå här och hoppas det får vara kvar ett tag.
Jo, mitt quartersto är något av en maghäst. Ofta diarré, otroligt känslig mage, mycket pruttande, ett par gånger har hon haft lättare kolik. Jag har förståss försökt med massor; hö i stället för hösilage, innat kraftfoder, inget kraftfoder, jäst, proviva, filmjölk etc. etc. Men inget hjälper direkt. Hur är det med era quartrar - helt ok i magarna allihop eller finns det nån som kanske har det likadant och som har nåt gott råd utöver det jag provat? Nåt särskilt "quarter-råd" liksom..... Självklart vet jag att en häst är en häst men ändå....

Har du avmaskat henne?? Nästan allt du beskriver är symtom på mask....

Krafft säljer nåt slags "mag och tarm"-kör... Det kanske är värt att testa i alla fall...

Men det är väl inte direkt gratis i längden...

Har också en maghäst provat allt, inkl mag o tarm inget hjälpte tills jag inte fick tag i spån längre och började med halm, det var lösningen, tugga jämt och ingen betfor. Du kanske redan har halm, men om inte så kan det ju vara värt att prova.

Jag hade åxå hoppats på halm - eller åtminstone hö. Kruxet är att hon inte äter vare sig halm eller hö. Hösilage ska det vara! Mycket kräsmagad fröken alltså! Jag tror att hö är bättre för maghästar - bara en känsla jag har. Men vad hjälper det när hon vägrar äta. Undrar hur länge det skulle ta innan hon föll till föga och började äta hö. Hon kanske är som mina katter som nästan kan svälta ihjäl om dom inte får exakt rätt smak och märke på maten.

Jag har 2 hästar hemma som blir mer eller mindre kassa i magen när gräset tar slut i hagen på hösten. Den får i sig mer sand och jord än vanligt och då har loppfrön fungerat. Det binder ihop det "skräpet" som inte har i magen eller tarmarna att göra.

Den ena hästen kan inte äta hösilage heller utan att bli kass på en gång, så det enda jag kan rekommendera är att ge mer stråfoder så att tarmarna får jobba så många timmar av dygnet som möjligt.

jag har en häst som är precis som din väldigt dålig i magen men jag gissar att min är som gluten allergiker hon tål inte korn, havre eller något liknande så hon lever på Hö med väldigt hög TS halt och moröter men vi får se hur det går när tävlingarna börjar.:angel:

Knapplån: Jag tror banne mig att jag hittat nåt som verkligen hjälper ! (peppar, peppar....) Det är ett svindyrt norskt fodertillskott som innehåller massa b-vitamin + diamol som är en sorts fossil lera med förmåga att suga upp giftämnen å sånt i tarmen. En studie har visat att det hjälper väldigt många hästar med magproblem, bland annat att det har en gynnsam effekt på tarmslemhinnor, läker magsår etc. Jag var skeptisk länge, men nu - efter snart en månad pruttar hon betydligt mindre och har bara varit lös i magen en enda gång och det var pga nerver. Så jag är försiktigt optimistisk.

Javisst! Å inte nog med det: Hon har tidigare ätit relativt normalt (nu pratar jag om hösilage) och är till och med liiite rund, men hon har inte ätit med nån lust och energi. Har helt enkelt aldrig verkat riktigt hungrig. Men nu minsann - nu kommer hon springande när man utfodrar ute i hagen! Mycket bättre matlust alltså!

kolla efter add for life, det finns på nätet och det finns för både häst och människa, jag äter det själv och ger det till min häst som har svåra akuta tarmskador pga. fenylbutazon.
Fungerar utmärkt för mig i alla fall..

/Emmi

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 066
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 131
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
4 987
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka