Magert fullblod efter foderstrupsförstoppning

Emmaingegerd

Trådstartare
image-jpg.2872
Hej. Jag har ett fullblod på 9 år. Han har varit under omskolning till ridhäst det senaste året. Vilket går över förväntan. Nu har jag ett stort problem som jag ligger sömnlös om nätterna för. För ca 3 veckor sedan fick han foderstrupsförstoppning och gick ner ca 30kg fort, sedan i samma veva flyttade vi stall. Han har stressat av sig ytterligare fler kg. Jag ger betfor, hippo alfa grow müsli, alfa omega grovfoder, mash, olja och fri tillgång till hö. Vad ska jag göra? Mer protein eller MJ eller båda? Väldigt tacksam för svar. Emma
 
image-jpg.2872
Hej. Jag har ett fullblod på 9 år. Han har varit under omskolning till ridhäst det senaste året. Vilket går över förväntan. Nu har jag ett stort problem som jag ligger sömnlös om nätterna för. För ca 3 veckor sedan fick han foderstrupsförstoppning och gick ner ca 30kg fort, sedan i samma veva flyttade vi stall. Han har stressat av sig ytterligare fler kg. Jag ger betfor, hippo alfa grow müsli, alfa omega grovfoder, mash, olja och fri tillgång till hö. Vad ska jag göra? Mer protein eller MJ eller båda? Väldigt tacksam för svar. Emma
Förenklat kan man säga energi (Mj) för att öka hullet. Och för att minska risken för foderstrupsförstoppning kan det vara idé att ge grovfodret först. Nu har du ju uppblött foder så den risken har ju minskat i och med det (om det var kraftfodret han fick foderstrupsförstoppning av förstås). Jag kan tänka mig att han kanske kommer gå ner ytterligare lite grann innan han har "landat" i det nya stallet så ha lite is i magen så länge. En jämförelse mellan det grovfoder han fick innan han flyttade och det han får nu kan vara bra att kolla upp också förstås.

Jag kan också tänka mig att din häst är av den typen att han funkar bättre på en lite lägre kvot energi/protein. Trots att det är många som inte anser att kvoten har någon betydelse för hästens hull har jag sett motsatsen på många hästar. Framförallt de som har svårt att hålla hullet.
 
Förenklat kan man säga energi (Mj) för att öka hullet. Och för att minska risken för foderstrupsförstoppning kan det vara idé att ge grovfodret först. Nu har du ju uppblött foder så den risken har ju minskat i och med det (om det var kraftfodret han fick foderstrupsförstoppning av förstås). Jag kan tänka mig att han kanske kommer gå ner ytterligare lite grann innan han har "landat" i det nya stallet så ha lite is i magen så länge. En jämförelse mellan det grovfoder han fick innan han flyttade och det han får nu kan vara bra att kolla upp också förstås.

Jag kan också tänka mig att din häst är av den typen att han funkar bättre på en lite lägre kvot energi/protein. Trots att det är många som inte anser att kvoten har någon betydelse för hästens hull har jag sett motsatsen på många hästar. Framförallt de som har svårt att hålla hullet.
 
Tack för svar, ja uppblött foder och grovfoder först får han. Jag har försökt att sänka kvoten innan då tappade han. Känns som han behöver mängder protein... Jag är nu så vilsen på allt men får nog som du säger ha is i magen. Gör ont i hjärtat att se honom såhär.
 
Tack för svar, ja uppblött foder och grovfoder först får han. Jag har försökt att sänka kvoten innan då tappade han. Känns som han behöver mängder protein... Jag är nu så vilsen på allt men får nog som du säger ha is i magen. Gör ont i hjärtat att se honom såhär.
Jag tänkte främst att du kan sänka kvoten genom att ge mer energi kanske. Men kolla och jämför hövärdena också om du inte gjort det. Det kan ju vara mycket lägre näringsinnehåll i det nya höt och då måste du ju ändå kompensera ytterligare för att han ska få i sig lika mycket näring som innan han blev sjuk och bytte stall. Om han var fin innan (med tanke på muskelansättningen så var han ju det) så blir han säkert det igen om han bara får lika mycket näring som innan menar jag. Så försäkra dig om det tycker jag och sedan, som sagt, ha lite is i magen :)
 
Det enda enkla i dehär läget är att se till o ge ett grovfoder där analys finns, så du kan få en bra balans och en bra kvot MJ/protein.
 
Min tanke går till att han kanske ha magsår? Vanligt på fullblod. Min mamma är galopptränare, vi ger alltid lucernför att skona magen.

Men iaf gastrogard kur eller så hade kanske inte suttit fel? Dyrt men så mycket mat och hästen inte kan ta sig på det är också dyrt, och inte så bra för hästen. Kolla om den har mask också? Men känns mer som det är magen.

Lycka till!
 
Is i magen bara! Tänk på hur han såg ut i vintras, då var han lika tunn som på bilden nu. Och sedan tog han ju sig fint. hHn kommer sig igen, det är jag övertygad om :)
 
1) Spara på energin han får i sig till det vänt. D v s ingen träning, ridning etc till du ser att han börjar lägga på sig. Täcke om det blir regn i flera dagar och han kan tänkas göra av med energi på att hålla sig varm.
2) vi har kört fri tillgång på lusern (strå) på fullblod som ser ut så. Därutöver upp till 5 kg Hippo Alfa (fördelat på många mål), fri tillgång på BRA grovfoder (dåligt grovfoder har motsatt verkan, tar upp plats i magen utan att ge max energi & protein per tugga).
3) bra fodringsrutiner så man verkligen maximerar vad hästen får i sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
748
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 623
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp