Magert bete?

torsdag

Trådstartare
I stallet är det ont om bete och antagligen inte så mycket näring. Min häst är lite rund om magen men har börjat tappa över ryggen.
Han får i dagsläget bara mineraler. Är en ganska lättfödd häst.

Hade ni gett något mer? Vad`?
 
En häst som går på gräs kan se bukig ut pga mängden grovfoder hen har i grovtarmen. För att veta om hästen verkligen på riktigt har tappat ryggmuskler och det inte bara är ögat som luras för att magen är större så behöver man känna på hästen och då måste man ju också veta hur ryggen kändes innan. Ett sätt om man inte vet hur ryggen kändes innan är att ta bort hästen från betet och ge en normal grovfodergiva under ett dygn. Ser hästen ut som den brukar då så var det ögat som lurades. I den här värmen kan hästar verkligen se ut som ök när de står och dåsar för att sedan om något händer och de spänner upp sig se ut precis som vanligt igen.

Om hästen verkligen tappar ryggmuskler så ge något kilo lucern och/eller betfiber eller börja tillskottsfodra med hö på betet.
 
Hur känns han över revbenen?

De kan bli bukiga av att gå på bete, men ser man att de börjar tappa så hade jag i första hand gett dem hö.

I mitt fall (och kanske ditt) så har inte höts ätit då det funnit bete kvar, som för mitt öga sett gult och snortorrt ut.

Själv gjorde jag så i år att jag började med lucern för proteinets skull, nu ger jag lucern och även havre för att få honom att lägga på sig lite. Nu när betet börjat avta får han kraftfoder + ett par kilo hö.
 
Betfiber? Sådan kan väl knappast kallas proteinfoder.
Nej men det har tillräckligt hög kvot smb rp/energi för att hjälpa upp tillräckligt i många fall och när en lättfödd häst går på bete ser jag inte kraftfoder som ett lämpligt alternativ utan då är det betfiber och/eller lucern man tar till i första hand om inte tillskottsfodring med hö kan ordnas.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 459
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: Fibusen
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
777
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp