magert bete och foder

blizz

Trådstartare
ni som har tjockisar som går på magert bete (dygnet runt), ger ni dem något foder utöver betet? vad ger ni dem, varför?

Sv: magert bete och foder

Min går på väldigt lite gräs och sen får han fri tillgång till hö.
Han får går några timmar om dagen på gräs.

är dom feta så behövs väl ingen stödfodring.
är bara hagen tillräckligt stor så räcker det nog.
är betet obefintligt + liten hage så behövs nog lite extra.
tappar dom över ryggen så är det för lite mat.
var uppmärksam i slutet av sommaren när gräset blir proteinfattigt.
dom kan lätt tappa hela överlinjen och få en stor buk pga proteinbrist.
det är ju svårt att svara när man inte vet hur stor hagen är och vad som finns i den att äta.
man får ha koll på dom, dom flesta hästar som går på bete har för mycket att äta.

Jag har ingen tjockis, men hoppas det är ok att låna tråden lite ändå.

Vad är bäst att stödfodra med på ett magert bete? Min grabb är i lagom hull, men har haft proteinbrist som visade sig i våras. Han hämtade sig något när vi började vänja in gräset, men har fortfarande för tunn överlinje. Betet är inte särskilt stort och består mest av långa gulbruna strån och är allmänt torrt och tråkigt. Inget grönbete här inte... Funderade på att ge lite extra lucern, för proteinets skull då. Räcker det, eller behöver man ge nåt mer? Svårt att veta exakt vad gräset innehåller ju...

Nej, ingenting. Vi har gott om bete (naturbete) och pålle är lite hrmmm..... rund nu. Får nog öka motionen lite tror jag :)

Men i slutet på sommaren om betet börjar tunna ut och man ser att hullet lite smått börjar minska så ger jag i första hand hö som tillskott.

Jag vet att han har haft brist, och eftersom han inte har återhämtat sig så antar jag att betet inte räcker till för att uppfylla hans behov för att bygga muskler (och med tanke på hur betet ser ut så är jag inte förvånad). Lucern ska han få, fick första givan idag. Men hur mycket kan man ge? Behöver man komplettera med något med mer energi för att han ska kunna tillgodogöra sig proteinet, eller det räcker med bara lucern? Jag köpte lucernhack, kvoten låg väl på ca 12 har jag för mig. Kan man ge så hög kvot? (Nybörjare på att räkna foder...:p)

Ja, det beror ju på hur hästen ser ut i övrigt.
Fullblodet (20 år, i hull men med lite tunn överlinje) på vårt bete stödfodras med Krafft Rehab.

Får havre o betfor- den tränas.

sen gör insekterna att de inte äter annat än lite hö på dagarna:rofl: står inne.

Han ser ut som din, i lagom hull men med tunn överlinje. Jag provar lucernen ett tag så får jag se hur han blir av det. Tack för hjälpen. :)

Ja, varför ge extra när hästen är tjock?

Våra knubbisar får lite hösilage när de står inne pga för mycket knott ute.
Efter ridning (varje dag med andra ord) får de lite mineraler och allt vad de får ihop med ca 50 g Granngårdens musli.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
635
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka