E

ecko

Hej, jag har ett halvblods sto på 1år som inte kan hålla hullet.
Extra tunn blir hon när hon växer, hon är regelbundet avmaskad.
Hon får fri tillgång på hösilage, (rundbal ute 5kg på natten inne)
2,5kilo Edel avel + ca:1kg svälld betfor / dag. Hon är glad och sprallig
och äter hela tiden, så det vore roligt att höra om någon har något
annat förslag.
 
Sv: Mager!

Knepigt, det går ju inte att tvinga i dem hur mycket mat som helst...:crazy:

Men:
hon är regelbundet avmaskad
När? Med vad? Har ni tagit ett träckprov?
Många hästar är regelbundet avmaskade, men det har ändå blivit fel iom att man inte har haft koll exakt på vilka maskar och hur mycket av dem hästen har. Kanske en "punktinsats" behövs på just denna häst?
 
Sv: Mager!

Det absolut smartaste ur alla synvinklar är väl att släppa henne på ett ordentligt bete.
Antagligen har du ett hösilage med för låga värden för att kunna hålla hull på en unghäst.
 
Sv: Mager!

Hej det finns många bra foder hade nog kört nån av dodson och horrells foder, eller greenpower är jucern hackad med halm och lite annat en kompis som är arabuppfödare kör dessa två samt jag men hon märker ju mycket lätt på sina unghästar och hingst att de är svåra att hålla i hull men sen ho kör dessa så är de jättefint hull.
 
Sv: Grovfodret

Tyvärr får det bli ett så´nt där trist svar: analysera grovfodret. Det är ju enda sättet att få veta vad hon stoppar i sig. Kanske är det inga vidare värden på grovfodret, eller så är det sneda värden som du måste kompensera.

En annan idé är att låta hästarna stå inne på dagen när det är som varmast och ha dem ute på natten. På sommaren äter de flesta hästar faktiskt mer på nätterna än vad de gör på dagarna.

Och så klart är det bästa alternativet vid den här tiden på året att låta sin unghäst gå på bra bete - helst med jämnåriga så att de kan busa av sig. Många hästar vill inte äta tillräckligt av hö/silage när gräset lockar under staketet...

Som någon skrev så ska man inte bortse från risken att hon har parasiter trots att hon är avmaskad. Jag har själv sett en unghäst som hade blodmask trots att hon var avmaskad - det fick bli en punktinsats på henne.

;) Krocket
 
Senast ändrad:
Sv: Grovfodret

Jag släppte henne på bete för tre veckor sedan,i hopp om att det skulle ge med sig men inte!:smirk: Grovfodret är analyserat och foderstaten var uträknad av ett (Profs) från holland:confused: Om det hade nån betydelse. Jag ska genast köpa treck prov och kolla
henne! Hon är avmaskad med Ivomeck 05-09-20 det var då jag köpte henne, hon hade raggig päls och peron mage då, det hjälpte
inte alls. 05-10-24 provade jag med Banmint det blev storslam direkt!:banana: 06-05-27 blev det Banmint igen innan bete.
Men jag ska kolla henne i allafall, så det inte ligger nåra och gömmer sig nånstans i allafall. På betet har hon ett jämngammalt sto, två treåringar och en 16årig farbror, det är 5hektar bete som är fördelat
på 3 olika fållor och 1 hektar skog som de har tillgång till hela tiden.
fålla 1 är ett gammalt bete, fålla2 och 3 är vallar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 567
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 226
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej, jag behöver lite tips och råd angående mitt sto vars revben syns. Hon är inte undernärd eller tunn, hon har fin rumpa och hals. Fri...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp