Mager pålle.

B

bitch1

Min "lilla" älskling (1.65 i mkh) har börjat magra REJÄLT! Det är verkligen dax för avmaskning igen! Tänkte bara fråga vad för slags avmaskningsmedel jag bör köpa nu när han börjat magra så mycket?!Vilket är mest effektivt och kan jag ge honom nått som tar ALLA mask?! (verkar som om han drabbats av en MASSA mask) :cry: OBS.Han går på normalt bete och får äv fri tillgång på hö!

Du borde nog ta ett träckprov för att se vad det är för mask han har om det nu är det.

Håller med, om du misstänker att hästen har så mycket mask att han magrar kraftigt bör du ta träckprov, och lägga upp ett lämpligt avmaskningsschema för honom + de hästar han går med, lämpligen i samarbete med en veterinär.

Frågan är om det bara är mask, du kanske ska kolla tänder mm. Eller vet du att han går på ett väldigt infekterat bete/det är länge sedan han maskades?

Det finns ett receptbelagt (kanske flera nu) som tar i princip alla de vanligt förekommande maskarna (bandmask utan dubbel dos).

Mask är faktiskt inte det första jag skulle fundera över om hästen magrade, men börja med träckprov bara för att utesluta det.

Eguimax (tror att det stavas så). Tar all mask (från larv till vuxen mask). Vår veterinär rekommenderar att vi använder detta 1 gång/år.

Tröttsamt med veterinärer som bara hugger nyheter sådär. Visst är Equimax bra, OM man har problem med bandmask. Equimax är ju lämpligt att använda de år man ändå har ett ivermectin-år, har man pyrantelår och vill ta bandmasken "för säkerhetsskull" så tar man ju dubbel dos de åren man har pyrantel-år.

Kan det inte var nått annat då.
Går han ute kankse det börjar ta mycket energi av honom.
Värdet i gräset börjar sjunka också.

Hos oss är det supermycket flugor i år och min ena häst är mycket störd av det, så hon vandrar hela tiden. Om jag inte hade henne utanför fönstret skulle jag inte märka hur mycket hon går, för hon är inte mycket biten. Hon står inne vissa nätter och får mycket kraftfoder, för hon rasar i vikt annars. / Å

Jag skulle inte misstänka mask i första hand, utan att den får i sig för lite energi! Vissa hästar är svåra att hålla i hull under betet.

Hur har du avmaskat innan, med vilket preparat och vilken intervall var det för detta preparat?

Nu vet jag inte hur vädret varit hos er. Men här kom värmen nu för nån vecka sen och iom den så mångdubblades antalet insekter. Det gör att de blir irrterade och rör sig mer på betet. Det ihop med att värdet på betet sjunker stadigt och även börjar tryta gör att de kan rasa snabbt i vikt.

Själv har jag åringen på gödning. Hon gick på knappa två veckor från rund och go till att se rätt förjävlig ut när insekterna kom. Tror iofs hon växer med, men..
Så nu står de inne på dagarna, och tillskottsfodras dessutom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 878
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
2 005
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka