Mager och fång?

L

levalivet

För ungefär ett halvårsen köpte vi ett islandsto och dom som hade ägt henne innan hade inte tagit hand om henne så bra. hon var både mager (riktigt undernärd) och hade fång och ägarna hade inte heller verkat hennes hovar på ett eller två år, hon kunde inte äns gå när vi såg henne!!

vi köpte henne och tänkt att vi skulle ge henne en chans här i livet. nu har hon börjat att gå upp i vikt, men det är svårt eftersom hon lätt får fång! Någon som har tips på vad hon kan äta så hon går upp i vikt utan att få fång? hon mår jätte bra och springer varje dag i hagen och busar med oss ibland :) men skulle behöva gå upp mer..

Sv: Mager och fång?

Mycket grovfoder och lite kraftfoder eller inget alls, beroende på vad du har för hö?

Hö, halm och lucern är det som jag skulle rekommendera. Proportionerna beror på värdena i höet. Har du höga värden i höet kan du ge halm för att "dryga ut" så att pållen får en ordentlig grovfodergiva. Om du har låga värden i höet så är lucern, hackat eller pellets, bra för att höja värdena. Lucern räknas som grovfoder. Även en fånghäst behöver en kvot på minst 6,0 i sin foderstat för att må bra!
//marti

Var försiktig när det börjar komma gräs. Vänj henne sakta vid det nya gräset och ev kommer hon inte att kunna gå "heltid" på gräs om det är kraftigt. Det är bra med en så jämn foderstat som möjligt under hela året.
Du kan ge foderjäst som tillskott. Ha koll på hur hennes mage mår så att hon inte har något magsår eller katarr vilket hästar som fått svälta kan få. Kan visa sig som tex.lätta återkommande kolikanfall.
Proequo (proviva för häst) är bra om man har häst med känslig mage.

Om du har låga värden i höet så är lucern, hackat eller pellets, bra för att höja värdena. Lucern räknas som grovfoder.

Här vet jag väl inte om jag vill hålla med om allting du skriver. Min häst har haft fång flera gånger och lucern kan han inte äta. Då återkommer det...

Däremot är det inte bra att svälta en häst på protein! Min häst ligger dock på en kvot på 5. Men behovet av protein är uppfyllt och han får för mycket energi egentligen. Men det är bara för att han alltid ska ha något att tugga på.

Fång kan också komma av mag/urin problem som stör balansen. Kanske trådskaparen kan testa?

95johsv skrev:
Här vet jag väl inte om jag vill hålla med om allting du skriver. Min häst har haft fång flera gånger och lucern kan han inte äta. Då återkommer det...
Ja där ser man så olika det kan vara. Min hade sitt första fånganfall juni 2005 och sedan dess har vi jobbat hårt på att bli bra... Hon kan äta lucern hackat strå utan problem, just nu får hon 0,5 kg per dag + hö + halm. Däremot reagerar hon direkt på Fibergi vilket hon ätit i fem års tid...
//marti

marti130 skrev:
Ja där ser man så olika det kan vara. Min hade sitt första fånganfall juni 2005 och sedan dess har vi jobbat hårt på att bli bra... Hon kan äta lucern hackat strå utan problem, just nu får hon 0,5 kg per dag + hö + halm. Däremot reagerar hon direkt på Fibergi vilket hon ätit i fem års tid...
//marti

Defnintivt ett av många bevis att man aldrig kan vara säker bara för att det fungerar för en person/häst! Min hade ätit havre i minst 3 år innan fånganfallet. Nu får han svällningar av 1 näve... Det gäller att ta det lugnt och prova sig fram :D

Är hon fortfarande för mager eller enbart lite tunn?
För ju mer hull desto större risk för fång! Fettet "leder" så att säga... Så är hon inte mager så skulle jag bara vara nöjd. Du kan ju höra med folk som inte är vana att se henne vad de tycker, för det är lätt att bli hemma-blind.
Men att hålla tunn i hullet innebär inte heller att de måste få lite att äta. Min fånghäst fungerar mkt bra på "fång-hö" i ganska riklig mängd blandad med halm. Sen får hon ca 250g havre och 250g kraft pellets per dag (mest för gott) och knäckebröd samt äpple/morötter. Och det tål hon utan problem.

Många bra svar :) hon håller på att gå upp i vikt och kan gå upp en del till. eftersom hon inte har blivit riden på några år så ser hon magrare ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 824
Senast: Hund!
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 361
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama