Mager kisse

J

Jamilia

Har två katter som är syskon. De är nu 1½ år gamla. Hankatten väger över 5,5 kg och är nästan lite tjock. Honkatten väger 2,3 kg och är betydligt mindre. Jag känner tydligt revbenen och tycker hon är för smal. Förra veckan kastrerades hon och jag antar att hon i samband med detta kan ha magrat lite extra. Hon löpte ganska kraftigt innan. Annars är hon en pigg och glad kisse med fin päls.

De har i stort sett fri tillgång till foder. Äter både torr- och blötfoder. Nemo har större aptit. Doris äter ganska sällan och väldigt lite varje gång.

Vet ni något foder som är bra för att få magra katter att gå upp i vikt? Andra tips för att öka hennes aptit?

Båda katterna är innekatter och är avmaskade.

Sv: Mager kisse

Problemet med at få en honkatt att gå upp i vikt är att dom är just honkatter. Vi själva har aldrig lyckats med att få en honkatt at gå upp i vikt oavset om hon har fått leverpastej å annat godis...
Ofta beror detta på att dom är mer aktiva av sig än en hankatt och jagar och äter up sina byten. Även brunsten tar ju en del som du säger.
Men nu när du har kastrerat henne så kan det hända att hon går upp i vikt. Ingen utav våra katter förlorade någon synlig vikt vid kastrering. Dock gick dom inte upp i vikt efteråt heller.
En utav våra honkatter har kommit ifrån det magra å det var när hon försvan å var inlåst hos en människa (hon blev alltså snod) å var borta i 3 månader.

Sv: Mager kisse

Kraftig löpning tar ju på honan, det lär bli lite lättare nu.
Tycker du kan försöka med kattungemat. Den uppfattas oftast som god och den är lite fetare.

Sedan finns det ju knep av typen grädde, äggula i köttfärs, Anderssons välling.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst