Mager häst..

E

Express_Pearl

Min pålle gick ner kraftigt i vikt efter nyår, ökade på maten successivt och nu har han börjat runda till sig igen men är fortfarande för smal, spec över revbenen.
Käkar just nu: 10-11kg hö, 3L lusernpellets, 3L krafft pluss grön, 1dl olja.
Men jag har funderat på att ge havre igen, stått på detta förut utan problem, så ska jag vänta ett tag till för att se om han blir ännu rundare eller ska jag vräka på havre också?
Hur lång tid tar det innan man ser resultat av en "uppgödning" om man kan kalla det så..;)

Sv: Mager häst..

Du kan nog ge havre också, men går hästen upp i vikt redan som det är är det kanske inte nödvändigt. Man måste ju tänka lite på magen också så man inte ger groteska mängder kraftfoder, men det du ger nu är väl inte mer än drygt 3-4 kilo skulle jag tro, fast det är ändå en rätt ordentlig giva. Nu behöver du ju lite mer just för att hästen hann bli tunn innan du höjde.

Nästa år kan du ju vara lite mer förutseende och ge ordentligt redan innan det syns på hästen. Det du ger nu är en ganska normal foderstat ändå, inga supermängder. Hästen kanske helt enkelt behöver det. Det brukar det behövas en sista foderhöjning runt årsskiftet när det inte finns något i hagen och ev extra depåer på kroppen är borta från sommaren. Då slipper man bli paff i januari-februari när hästen plötsligt faller ur. Det har hänt mig också men jag lärde mig att man måste vara ute i tid och öka innan hästen är i perfekt trim, utan hålla efter så man fångar upp ev viktnedgång innan den blir för tunn, vilket gick superfort hos oss. (Fast den hästen hade fått erlicia också och tappade pga det)

Senast ändrad:

Det brukar ta två-tre veckor innan man ser resultat.
Jag hade provat korn istället för havre, det ger mer hull, men börja försiktigt om h*n aldrig har ätit korn förut.
Det går inte att få i hästen mer hö?
Annars är ju det absolut bäst.

Pratade om maskning med veterinären när vi var och kollade tänderna, hon sa att jag skulle vänta med maskning (maskade senast i somras), göra träckprov senare till våren och maska efter det. Enligt henne var det ingen vits med att maska nu, så lyssnar på henne där.

Men räknas inte lusern som grovfoder? Det är därför jag tycker att man kan slänga på lite havre utan problem, eller är jag helt ute och cyklar?:D

Försöker att proppa i honom så mkt det går, men ute traskar han iväg och nopprar i "gräset" istället och inne kan jag inte peta i honom mer, hade också gärna velat att han fick i sig mer. :crazy:

Det där med kornkross var en bra idé, men hur är det med det, krossat spannmål håller sig väl bara en viss tid? Hur länge håller sig korn?

Jag vet inte hur länge det håller sig, men min erfarenhet är att det håller sig längre än havre, men jag kan ha fel.

Det har jag svar på!
Var och pratade med dem på kvarnen idag om detta!
Näringen och fettet försvinner inte från korn!
Men det gör det i havren.

Men räknas inte lusern som grovfoder? Det är därför jag tycker att man kan slänga på lite havre utan problem, eller är jag helt ute och cyklar?:D

Nä du är inte ute och cyklar, jag däremot tog en liten sväng. Koncentreade mig så på att räkna om volymen till vikt att jag blev lite snurrig. Helt klart, du ger alltså inte ens 2 kg kraftfoder så du kan tryggt ge lite havre också om du tror det behövs.

Det där lät konstigt. Hur skulle fettet kunna försvinna från havren? Härskna kan det ifs göra om det är krossat. Nä jag tror snarare det är vitaminer och andra näringsämnen som går åt när det är krossat. Man ska helst förbruka krossat korn också inom nån vecka, när man förvarar det mörkt och kallt kan man använda det längre.

Senast ändrad:

Jag vet faktiskt inte på vilket sätt.
Bara det att kornen håller längre än havren och att det inte fanns någon "bäst före", som jag alltid trott.

Pratade igenom detta med hon jag rider för, och kom fram till at vänta lite innan jag ökar upp kraftfodret så får vi se, iom att han har börjat att gå upp. Tack för tipsen allihop!:D

Ytterligare en fråga, finns det fler anledningar till att en häst är "omöjlig" att få upp i vikt än mask och tänder? :smirk:

Var ju iväg till en specialutbildad veterinär som kikade på honom i början på februari och hon sa att det inte var ngt fel med tänderna och mask tyckte hon lät konstigt, (fin i pälsen, pigg och glad).:D

Han står just nu på 10kg hö (30g smrp, 8,9MJ), 2kg Kraffts lusernpellets, 2kg Krafft Pluss Grön, 1,5 kg havre, 1dl matolja o b-vit.
Får inte i honom mer hö, och räknar man på detta så får han sig nästan dubbelt så mycket som han behöver (1020g smrp, 144MJ ca kvot; 7) :crazy:

Vad är felet? :confused:

Går han inte upp i alla fall?:crazy: Är han för smal fortfarande eller bara inte jätterund? En del hästar är ju riktiga spinkosar som är enormt svåra at få upp hullet på.

Men ja det finns ju andra orsaker, infektioner i kroppen, olika brister och matsmältningsproblem som gör att hästen får svårt att lägga på sig. Om hästen fortfarande är alldeles för smal skulle jag nog ta blodprov och se om nåt är fel.

Kan du verkligen komma upp i en kvot på 7 med tanke på att ditt grovfoder bara har en kvot på 3,4 knappt?

Börjat bli inte kantig längre, dock syns revbenen fortfarande och han är allmänt tunn. Nä visst, vissa hästar har svårt att vara runda men den här hästen har vart som en liten julgris jämt förr, snarare vart åt andra hållet att han har varit för rund..

Ska försöka ta bild i eftermiddag, men som sagt, han är inte riktigt lika mycket "benget" som han var, men fortfarande för smal. :crazy:

Pratade med veterinären imorse, han tyckte jag skulle skicka in ett träckprov till börja med-på kliniken sa de att jag skulle vänta till sommaren men nu kör vi på det på direkten, så får vi se vad jag får för svar där. Ska skicka in det imorrn, så förhoppningsvis har jag svar innan helgen.

Blir galen på det här!!! :confused:

Japp, får ju ett totalintag på 1020smrp och 144 MJ (på ett ungefär) och detta blir ju; 1020/144=7,08
:cool:

Anledningen att korn håller sig längre än havre är ju för att havren är mer fettrik än korn. Havre är en utav våra mest fettrikaste spannmål.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 862
Senast: Cut3Leo
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
2 014
Senast: Allegra
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 420
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka