Mager häst..

Sv: Mager häst..

Mina hästar får en blandning av vanlig och svarthavre. 50/50.

tycker själv att de har blivit finare i hullet och blankare i pälsen.
Ang att de skulle bli heta kan jag inte svara på då jag har tävlingshästar som är lite almänt "på hugget" sas.

har dock inte märkt någon skillnad varken till eller ifrån ang hethet.

Jag tycker förr att det är precis tvärtom de blir mkt mer på tårna och laddade av svarthavre jämfört med vanlig. Märkte en mkt stor skillnad på mitt fullblod när jag bytte till svarthavre blev så jäklig att jag bytte tillbaka igen och då försvann det igen.

Min häst blev mager då jag var borta från stallet pga ridolyckan i april. Antagligen beror det på att han fick gför lite hö. Tog träckprov som visade att han inte hade mask. Nu ger jag honom korn, havre, olja, b-vitamin och bra med hö samt att han går ute och betar dygnet runt. Och han lägger på sig fint.

Föreslår att du kan prova aloe vera dryck till din häst. Tänk bara på att fabrikatet på aloe vera produkten skall vara Aloe Certified och ha denna stämpel tryckt på flaskan. Detta för att garantera god kvaliten.

Aloe vera innehåller ett ämne som innehåller saponiner det är ett naturligt tvål ämne som även finns i svensk björk. Man kan säga att detta ämne tvättar mage och tarmsystem, så att näringsämnen kan tas upp bättre. Det finns några tillverkare som ger 90 dgr garanti, du kan alltså prova i 90 dgr och få pengarna tillbaka om det inte fungerar.

Känner en tjej som provat det mesta för att få hull på sin hästen inget hjälpte, men detta fungerade. Dessutom får de flesta hästar och andra djur som får aloe vera jätte fin päls.

Några nämner svarthavre....det finns ytterliggare en varinat, Matildha havre. Det som skiljer dessa havre sorter på den vi är vana vid är att de innehåller olika fetter och då är Mathilda havren fetast av dem alla.

Jag har inte provat själv, så jag kan inte ge tips på effekter. Min lilla tuna klarar sig bra på bara hö och gräs.

Tycker att du borde ta ut veterinär och ta ett blodprov (om du inte redan gjort det) det kan ju vara en infektion eller nåt.

godishanna skrev:
Tycker att du borde ta ut veterinär och ta ett blodprov (om du inte redan gjort det) det kan ju vara en infektion eller nåt.

Att en hingst som ränner runt i hagen när stona börjar brunsta och då tunnar ut rejält är inget man behöver ta ut veterinär för, fullt normalt gäller bara att hitta rätt balans på fodret för att hålla så mkt hull som möjligt uppe.

Att ta in honom några timmar mitt på dagen i box med en rejäl höhög kan vara en lösning om han håller sig hyffsat lugn där så får han möjlighet att vila och äta i lugn och ro.

Nu går han på lösdrift med fri tillgång på silage och det håller honom hyfsat lugn faktiskt. Tyckte igår att han blivit lite rundare, men sån var han tidigare i våras också och minsta lilla han stressar upp sig så rasar han så därför måste jag ha nåt som håller hullet ordentligt...

Vad jag vet utav våra hingstar så tapar dom hullet extremt lätt!
Dom är :bump: igång mer på något sätt!
Vad vi ger till våra hingsar *två fullblod*
är grov kraft,svart havre korngross*kan rekomenera*betfor!
Korngross är jätte bra de ger vid sidan av betet.

Har testat kornkross just för hullets skull, men det la sig på benen, så det fick jag sluta med.

Hur tycker du att svarthavre funkar? Märker du nån skillnad mot vanlig havre. Just nu ger jag högfettshavre som inte heller skall hetta upp för mkt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att svart havren funkar jätte bra har alltid övervägt att ge svart havre till magra hästar än vanlighavre.
Det finns speciella mussli foder som man kan köpa oxå funnkar men blir dyrt i längden ,rapsolja är bra

Min hingst har nu sen en vecka tillbaka ratat Kraffts soriment på pellets. har fått gå över på havre och kornkross samt olja. Betfor gillar han inte. Ja det är inte lätt med pojkar som har kulorna kvar alla gånger......

Solid Gold

nån mer som har erfarenhet av det? Min häst har nämligen oxå roblem med hullet och hovkvalitén... låter som ett perfekt fodertillskott för honom, men man vill ju veta om det är bra!
Andra med bra förslag? Kornkross funkar INTE, blev helsnurrig efter 2 dagar, han har ganska mycket temperament ibland. funkar temperamentsmässigt bra på nuvarande foderstat, bete + 1½ kg krafft groov/dag (+B-vitamin och vitlök). Har alltid haft svårt för att hålla hull, är bättre nu med extrakilon och mer muskler skadar inte... :d

Tackar! ;) Han har faktiskt lagt på sig lite sen jag tog hem honom från betet för ca 3,5 v sen..

Får väl se hur han lägger på sig nu. Blir han riktigt rund och fin kanske jag ev. kan minska på kraftfodret. Vi får väl se..

Ringde en bonde ang. hö idag, förhoppningsvis kan han undvara ca 9 ton till mig..hehe.. Om hästarna gillar det och värdena är hyfsade förstås.. Ensilaget med 10,3 i Smrp/Mj kvot är snart slut (gillar inte det). Hade ett oanalyserat i höstas som han var mkt finare på...

Det jag gav till min var kornkross karft grov svarthavre ,rapsolja,Biotin samt en svårt smörja kan ta reda på namnet på den som man smörjer på som vanlig hov glans typ den luktar lakrits oh rekomenderas av hovslagare.

Lusernpellets är jättebra :) Kom ihåg att blötlägga bara :)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 786
Senast: axel
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 658
Senast: ameo
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix