Mager häst..

C

Coffeaclub

Hur skall jag få min pålle att lägga på sig??? :confused: Han vill inte gå på bete, utan vill bara gå hemma och skrota. I våras när han började magra testade jag olika kraftfoder+olja samt gav han fri tillgång på ensilage, men kraft+olja tyckte jag gjorde varken från eller till. Han rids i princip ingentig, inga tandproblem eller mask, ensilaget har bra värden (kvot ca 10, mkt protein). Jag testade olja för att ge energi utan en massa protein, men det hjälpte inte, ett par kilo korn gjorde honom hispig, ett par kilo krafft grund ingen skillnad i varken hull eller temperament, extra betfor ingen skillnad heller. Så snälla hjälp mig! Vad skall jag testa nu? Skall jag strunta i analysen och fodra med ögat eller vad? Vad har ni för erfarenheter och råd?

Sv: Mager häst..

Hur menar du med att han inte vill gå på bete?????
Dålig hage, inga kompisar, eller vad??? I princip alla hästar brukar väl vilja gå på bete och bara lata sig....

Bra bete, och en noggrann koll på tänder, mask och ev magsår. ( även om du redan kollat..)

OCH tänk på att det tar iallafall 4 veckor innan det syns att han börjar lägga på sig. Har du möjlighet att väga honom brukar det synas lite snabbare.

Häls Embla

Han stressar upp sig och bara springer fram och tillbaka. Han hade hästkompisen med sig inga flugor på sig eller nåt.. Jättekontstigt..När jag tog hem honom så blev han lugn som en filbunke, trots att han nu går ensam som han aldrig brukar göra annars. Tydligen var han likadan hos sin förra ägare och hon trodde att det berodde på flugorna, men han har fler flugor på sig här hemma, på betet hade han typ inga alls på sig..

Kan man mäta runt magen oxå för att se om han lagt på sig?

Men hur länge sparang han bara runt då? han kanske inte är van att åka hemmifrån och blir däför nervös? Ge honom i alla fall 2 dagar innan du bestämmer dig för att han är för stressad.

du säger att fodret gör varken från eller till, men äter han upp allt då?

har du verkligen kollat mask, magsår och tänder?

Jag skulle inte exprimentera för mycket med olika kraftfoder eftersom han inte rids, ge hellre mer ensilage och låt honom gå ute i hagen och äta gräs istället. om ni inte har gräs i hagen är det alltid bra (och trevligt) att ta grimma och gå ut en sväng tillsammans för att beta lite.

du säger att det var i våras han gick ner, hände det något speciellt då? var han i bra hull innan dess?

klart att du kan mäta runt magen, men det bästa är att känna efter. Revbenen ska inte synas, men kännas med ett lätt tryck med fingrarna.

om du motionerar honom lite tror jag att han både kommer må bättre och få strörre aptit eftersom han förbränner mer. nu behöver det i och för sig inte betyda att du inte motionerar honom bara för att du inte rider, missförstå mig inte nu...

lycka till och skriv gärna när det har löst sig, eller är på rätt väg. tänk som sagt på att allt har sin tid.. bara han inte går ner mera ;)

:banana:

*mathilda* skrev:
Men hur länge sparang han bara runt då? han kanske inte är van att åka hemmifrån och blir däför nervös? Ge honom i alla fall 2 dagar innan du bestämmer dig för att han är för stressad.

du säger att fodret gör varken från eller till, men äter han upp allt då?

har du verkligen kollat mask, magsår och tänder?

Jag skulle inte exprimentera för mycket med olika kraftfoder eftersom han inte rids, ge hellre mer ensilage och låt honom gå ute i hagen och äta gräs istället. om ni inte har gräs i hagen är det alltid bra (och trevligt) att ta grimma och gå ut en sväng tillsammans för att beta lite.

du säger att det var i våras han gick ner, hände det något speciellt då? var han i bra hull innan dess?

klart att du kan mäta runt magen, men det bästa är att känna efter. Revbenen ska inte synas, men kännas med ett lätt tryck med fingrarna.

om du motionerar honom lite tror jag att han både kommer må bättre och få strörre aptit eftersom han förbränner mer. nu behöver det i och för sig inte betyda att du inte motionerar honom bara för att du inte rider, missförstå mig inte nu...

lycka till och skriv gärna när det har löst sig, eller är på rätt väg. tänk som sagt på att allt har sin tid.. bara han inte går ner mera ;)

:banana:

Han var på bete i fem dagar, sen stod jag inte ut med att se honom sån. Till saken hör att han é hingst också och har "sina" ston runtomkring här hemma. Jag tror att det kan vara en bidragande orsak till att han inte vill vara hemifrån..

Rubbet é kollat och han äter alltid upp all mat. Nu har han ju fri tillgång på ensilage så han äter nog ca 20-25 kg plus lite gräs i hagen och 0,3 kg betfor med mineraler i. Han började magra när han fällde som värst och sen har jag liksom inte fått "upp honom" igen. Revbenen syns ganska tydligt. Kan ju iofs tillägga att han é 75 % fullblod, så tjock lär han ju aldrig bli.

Motioneras gör han lite grann, men han rör sig ändå mycket i hagen.

Nån som testat nåt superduperfoder?

hej!

nej efter 5 dagar gör det absolut mer skada än nytta...

vid fällningen säger du... vissa hästar behöver extra b-vitamin just då, finns på flaska om du vill prova. men det borde finnas någon mer orsak.. har han tappat mkt hull altså? tappar han fortfarande eller håller han sig stabil?

:bump:

Min travare var väldigt mager och det tog tid att komma underfund med vad han skulle äta å bli kraftig.
men han gick upp i vikt av Kraft Grov,kornkross.var även ett ''lugnt''foder för min då!hispiga häst!b-vitamin fick han vår å höst!
sen finns det andra foder att välja på men i den här stan så finns det inga fler inköpsställen!
det beror ju på sånt åxå.
betamix har jag hört!att det är bra.
Lycka till,,,,

Senast ändrad av en moderator:

prova lucern de brukar hästar gå upp i vikt av, men i kombination med foderjäst. De e rikt på Bvitamin oxå.
De andra har rätt i vad de säger juh, när de är i fällning tappar de ofta jätte mkt så då måste man vara noga med att ge massor av bvitaminer
Se om du kan få några injektioner hos din vetrinär, man kan få de i muskeln precis som med vaccination. De kan hjälpa igång honom.

Men de låter himla otroligt att din häst äter så mkt ensilage o inte går upp i vikt. Kanske ska analysera ensilaget då? men de har du säkert redan gjort. Skumt :confused: men lycka till

B-vitamin har han också fått!

Som tur är så håller han sig stabil i hullet, förutom de dagar han gick på bete, för då gick han ner. Så problemet är iaf inte att han fortsätter gå ner.

Jag har testat lucern också, men eftersom ensilaget innehåller så mkt protein som det gör så skall men ju, vad jag har hört, se till att han får energi utan en massa protein, eftersom för mkt protein kan göra att dom går ner istället. Därför känns det inte som en bra idé att ge kraftfoder med mkt protein i. Fast å andra sidan så börjar jag faktiskt undra om den analysen verkligen stämmer.. :confused:

Vad menar du med "strunta i analysen"? Den vet du ju är ok i näringsvärde och inte behöver kompletteras med protein (snarare energi) så så är det ju ditt öga som tar över.

Vad har du räknat på att han behöver? Det är snarare DEN siffran du ska strunta i och öka på tills det funkar. Hur länge har du provat varje förändring?

Himmla konstigt asså :confused:
måste hålla med dig att de verkar konstigt..... men prova majs då. de ska oxå vara mkt fett o lågprotein tror jag. men mkt fett ialla fall. De flesta hästar i amerika går ju på de så de skulle nog inte va fel o prova. vet att de funkade på hästen jag red för ett tag sedan, men hans återhämtande var i kombination med att det hittades ett fel på tänderna. men de gick ruskigt bra med majsen.
tja jag vet faktiskt inte mer, du skulle kunna ringa till djursjukhuset i helsingborg, där jobbar en dam eva heter hon som är duktig på foder. hon kanske kan hjälpa dig.......042-168050. men har du provat krafft Rehab???? de e juh framtaget för konvalecent hästar som inte ska ha så mkt energi men inte tappa i hull...... när de inte får motionera som vanligt..... men ring Eva o fråga mer.
Lycka till :banana:

Vad jag menar med att "strunta i analysen" är att jag kanske skall fodra mer med ögat, han kanske helt enkelt behöver mkt kraftfoder eftersom det inte verkar funka med enbart ensilage, trots att han enligt foderstatsuträkningen får mycket mer både protein och energi än vad han behöver. Hos sin förra ägare fick han väldigt mkt kraftfoder, men desto mindre grovfoder. Han var ju fin i hullet när han kom i höstas, men desto hispigare. När jag valde att ge fri tillgång på ensilage och succesivt plocka bort kraftfodret märkte jag ingen skillnad på hullet, men å andra sidan fick han inte några större mängder kraftfoder hos mig heller..Förändringarna har jag testat i ca 1 mån. Först gick han på krafft grund, sen korn och lucern samt olja, sen bara korn och olja (när jag fick analysen), sen extra mkt betfor till detta. Betfor får han alltid ca 0,3 kg...

Usch, vad man får dåligt samvete när hästen ser ut som han gör. Inget som tycks vara fel på hästen, utan det verkar ha med fodret att göra...Å det é ju min uppgift att se till att det blir rätt.. Han verkar absolut inte må dåligt, utan är pigg och glad trots några synliga revben och en ålder på 21...Man jag vill att han skall vara rund och fin oxå... :cry:

beatrice2 skrev:
Himmla konstigt asså :confused:
måste hålla med dig att de verkar konstigt..... men prova majs då. de ska oxå vara mkt fett o lågprotein tror jag. men mkt fett ialla fall. De flesta hästar i amerika går ju på de så de skulle nog inte va fel o prova. vet att de funkade på hästen jag red för ett tag sedan, men hans återhämtande var i kombination med att det hittades ett fel på tänderna. men de gick ruskigt bra med majsen.
tja jag vet faktiskt inte mer, du skulle kunna ringa till djursjukhuset i helsingborg, där jobbar en dam eva heter hon som är duktig på foder. hon kanske kan hjälpa dig.......042-168050. men har du provat krafft Rehab???? de e juh framtaget för konvalecent hästar som inte ska ha så mkt energi men inte tappa i hull...... när de inte får motionera som vanligt..... men ring Eva o fråga mer.
Lycka till :banana:

Satt faktiskt precis å kollade värden på olika kraftfoder och tänkte att majs kunde vara värt att prova, av de anledningarna du skrev, men var får man tag på det? Jag skall kolla vad krafft rehab innehåller och se om det kan verka aktuellt. Sen skall jag nog ringa den där Eva. Tack för tipsen!

Om han är hingst så förstår jag att du har svårt att hålla hull på honom. De rör på sig betydligt mer än vad en valack gör. Om han började tappa hullet redan i våras så beror det nog på att stona började brunsta. Det är vanligt att de tappar hull fort. Vi har vår inne vissa timmar om dygnet och han har även fri tillgång på krafft sport i hagen. Att det blev sport för vår del beror på att vi har så mkt protein i ensilaget och det är det enda fodret som han äter upp. Vi ger honom dessutom olja vid varje mål. V får honom inte att gå upp vikt men har rasar iallafall inte mer nu. Mer energi är mitt råd.

Ja, jag kopplade lite ihop viktminskningen med stonas brunst eftersom jag märkte att han började gå runt mer i hagen då och gör fortfarande, men nu går han på lösdrift så han går in ganska ofta som tur är.

Jag har också mkt protein i ensilaget, så då kanske krafft sport vore ett alternativ om det innehåller mkt energi och mindre protein..Kanske inte bara räcker med olja och "vanligt" kraftfoder...

Finns ett dyrt men svinbra tillskott som heter Equilibra 500.

Det gör att hästens kropp kan ta upp näringen i fodret mycket bättre, så med hö, havre/korn, betfor och equilibra har du en komplett foderstat.

Fick min klena pålle att lägga på hullet iaf.

Vad är det för typ av tillskott, flytande? Pulver? pellets?

Hur svindyrt är det?? ;) och vart får man tag på det?

Prova hippo champ, inte så mycket protein men mycket energi. Müslifoder är också energirikt, hippo har två olika.

Hippo tycker jag är ett prisvärt foder som mitt kräsna fullblod hemma gillar, inte så stora pelletsar som krafft vilket jag tycker är bra.

Tänk på att det tar ett tag innan du ser på hästen att han tjockat på sig, byt inte foder stup i kvarten för det tar ett tag efter ett foderbyte innan hästens mage har stabiliserat sig och kan ta upp all näring i fodret du ger.

Pratade med en på Svenska Foder (tror jag det var) ang. Hippo Champ, men hon menade på att han kunde få för mkt snabb energi som "eldar upp" honom. Vad han antagligen behöver, enligt henne, är ett mer "långsamt" kraftfoder med mkt fibrer. Svartharve tyckte hon och testa försiktigt med olja.

Det finns ingen dokumentation för att svarthavre skulle göra hästar mindre heta än vanlig havre vilket dock onte utesluter att så ändå skulle kunna vara fallet.
PL

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 786
Senast: axel
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 658
Senast: ameo
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix