Mager häst...

farin

Trådstartare
Det har flyttat in en ny häst i stallet, ganska så mager och allmänt illa skött. Förra ägaren säger att han stått på 12 kg hösilage (värden???) och havre, men han ser inte ut så i varje fall... :mad: Nya ägaren har inte med något övergångsfoder. Vad är viktigast nu vid foderbytet som då tyvärr blir väldigt tvärt? Vi har hösilage, med mycket energi och högt proteinvärde, en kvot på cirka 10... Vågar inte ge honom någon kraft alls till en början med, vet ju inte vad han kan tåla? Hur är det med betfor, är de lika känsliga för det som de kan vara för havre?
Veterinären kommer i varje fall ut i dag och tittar på lilla hästen, så får vi se.
Usch, jag blir så :cry: på oseriösa hästägare som lurar okunniga och inte tar hand om sina djur...
Tips från er kunniga tas tacksamt emot!
 
Jag vet inte om jag vill kalla mig så kunnig, men en rejält mager stackare har vi fodrat upp i vinter.

Vi hade turen att vår häst anlände i maj förra året, så det fanns bete att tillgå. Allt foder har sedan vants till i små, små protioner och med många fodringar per dag.

I hans fall har det mesta i foderväg fungerat, men vi har nu landat på hö, soja, lucern hackad strå, krossad havre, lite betfor och mineraler. Och b-vitamin. Vårt spöke är dessutom en senior, så vi har valt att krossa havren till honom för det behöver han. Dock skall inte denna havre ligga för länge innan den serveras.

Jättebra att veterinären kommer! Tänk på att t ex tänder och avmaskning är viktiga kapitel för att hästen skall kunna tillgodogöra sig maten.
 
Tack för svar!
Erfarenhet är väl en bra kunskap :bow:
Det jag är mest osäker på med den här pojken är vad hans mage "tål". Jag vill inte att han ska få kolik eller diarré eller bli förstoppad eller något annat, tror inte han klarar att hantera sjukdom så bra just nu...
Syftet med veterinären i dag är bl a att kolla om han "tål" att avmaskas i nuvarande skick, det är nog inte gjort på väldigt väldigt länge.
Är det någon som vet hur lång tid det tar att få svar på ett träck-prov förresten? Kan ju vara bra att veta vad man behöver maska mot innan :crazy:
 
Träckprovs-svaret kommer på några dagar - skickar du i början av veckan bör du ha svar i slutet på veckan.

Och visst är det hypotetiska teorier när man inte vet bakgrunden eller så. Hoppas det går bra med eran häst!
 
Tack!
Nu är det ju inte min häst, men eftersom nya ägaren inte har någon kunnig förälder som ställer upp så måste jag som stall-ansvarig gå in o göra något, både häst och tjej mår ju dåligt... Som tur är tycker okunnig förälder att det är ok att betala veterinär och liknande, hoppas det håller i sig :smirk:
Men... vad göra för att bäst förebygga foderrelaterade sjukdomar vid tvära byten??
 
Du får väl utgå ifrån att förra ägaren sagt att hästen ätit ensilage och havre och sedan försiktigt öka maten till en ok foderstat. För att bygga upp feta hästar utan att öka proteinvärdet är svårt men kornkross är bra. Annars gillar jag krafft och fibergi produkter. Att välja ett helfoder är bättre än att variera, då behöver man ju ofta inte heller hålla på med mineraltillsatser etc. Bästa vitamintillskottet jag vet är Kraffts multivitamin - helt super och nu behövs det ju vid pälsfällning.
Lycka till, det är alltid svårt att hjälpa till utan att trampa någon på tårna.
 
"För att bygga upp feta hästar utan att öka proteinvärdet är svårt..."
Han är allt annat än fet. Eller det kanske inte är så du menar? Att få honom fet utan att öka proteinet, är det så du menar? Han får nog gärna stå med högt protein från grovfodret, han lär behöva det..
Fortsättning följer, nu ska jag åka hem och möta veterinären.
 

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 226
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 509
Senast: kolfinnur
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: TessieW
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 034
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp