Mager gamling

Sv: Mager gamling

Vissa hästar fungerar ganska dåligt på en för låg kvot. Det skulle vara anledningen för mig. Spec som det är en gamling, som - enligt mig - oftare brukar behöva en högre kvot än normalt.

Jag är alltså inte en anhängare av att sålänge behoven är täckta spelar kvoten ingen roll, för de jag stött på har kvoten spelat STOR roll. Där en kvothöjning gett långt bättre resultat än en MJ och SRP höjning.

Så det skulle vara min anledning, att just få upp kvoten. Även om den äter både 20 kg silage och den mängd lucern man vill.

(2 kg resp 5 kg var bara ex taget ur luften för att räkna med, inte att jag menade man skulle sänka till två)

Vem har pratat om att begränsa, jag menar att ersätta med samma mängd, för att höja den totala kvoten. Det är inte kvantiteten av foder som ger en viktuppgång, det är den totala kvaliteten.

Det Boj menar och jag håller med om är att silaget om det är skitvärden SÄNKER kvoten.

Jmf dessa räkne-exempel.

Vi LÅTSAS att silaget innehåller 6 MJ och 20 gr SRP/kg foder. Kvoten är 3,3 då.

Lucern innehåller 8,5 MJ och 105 gr SRP/kg foder. Kvoten är 12,3

20 kg silage = 120 MJ och 400 gr SRP.
2 kg lucern = 17 MJ och 210 gr SRP.
Totalt: 137 MJ och 610 gr SRP.

Totalkvot: 4,4

Om vi byter ut 3 kg silage mot 3 kg lucern blir det
17 kg silage = 102 MJ och 340 gr SRP.
5 kg lucern = 42,5 MJ och 525 gr SRP.

Totalt: 144,5 MJ och 865 gr SRP.

Totalkvot: 5,9

Hänger du med nu, silaget sänker totalkvoten, därför man tjänar stort på att minska silaget och ersätta det med bättre kvot.

(Res för ev räknefel, men exemplet funkar ändå)

Låter det vara osagt, jag ser väl mer kvoten som en lämplig koncentration i fodret sas. Men oavsett vilket; nedan mer rättvisande skillnader i kvot mellan de två föreslagna foderstaterna (kraftfoder ej inräknat). 4,9 eller 5,1 torde inte vara så stor skillnad att det har betydelse i det aktuella fallet. I synnerhet inte om hästen uppskattar stora mängder stråfoder = sysselsättning.
Tror jag!

20 kg hösilage (enligt antagna värden) 120 MJ 400 gr smb rp
3 kg lusern 25,5 MJ och 315 gr smb pr
Ger totalt 145,5 MJ och 715 gr smb rp -> totalkvot 4,9

Alternativt
17 kg hösilage 102 MJ och 340 gr smb rp
3 kg lusern 25,5 MJ och 315 gr smb rp
Ger totalt 127,5 MJ och 655 gr smb rp -> totalkvot 5,1

Låter det vara osagt, jag ser väl mer kvoten som en lämplig koncentration i fodret sas. Men oavsett vilket; nedan mer rättvisande skillnader i kvot mellan de två föreslagna foderstaterna (kraftfoder ej inräknat). 4,9 eller 5,1 torde inte vara så stor skillnad att det har betydelse i det aktuella fallet. I synnerhet inte om hästen uppskattar stora mängder stråfoder = sysselsättning.
Tror jag!

20 kg hösilage (enligt antagna värden) 120 MJ 400 gr smb rp
3 kg lusern 25,5 MJ och 315 gr smb pr
Ger totalt 145,5 MJ och 715 gr smb rp -> totalkvot 4,9

Alternativt
17 kg hösilage 102 MJ och 340 gr smb rp
3 kg lusern 25,5 MJ och 315 gr smb rp
Ger totalt 127,5 MJ och 655 gr smb rp -> totalkvot 5,1

Nej, så gör det ju minimal skillnad.

Men jag skulle inte 'acceptera' någon av de kvoterna.

Nu är det ju skitsvårt att veta vad det blir för kvot iom ingen analys, men är det så skräp som det ser ut är en kvot på 4 långt ifrån otroligt.

Så jag skulle som sagt dra ner ordentligt, såpass att den fick så mkt lucernhack den petade i sig, och minska grovfodret med lika mkt. Det är sysselsättning att äta hack med. Och det blir ju även med säg en femkilossänkning av silaget och på med 5 kg hack, fortfarande inte direkt en 'liten' grovfodergiva, eller risk för sysselsättningsproblem eller TS-brist.

Men som sagt, vi ser olika på kvoten, men du frågade vad 'vi andra' skulle gjort, och jag skulle gjort som ovan. (Om inte det naturligtvis givna att byta grovfoder är möjligt som sagt)

Ok, du pratar hack. Ja, då håller jag med dig. Hästägaren hade lusernpellets tillgängligt i stallet, så det var det enda tänkbara (flexibiliteten själv mao..).

Vad gäller kvoten i stort - nej, den borde inte vara acceptabel för den aktuella hästen. Det optimala vore förstås om skit-hösilaget byttes mot ett "riktigt" grovfoder. Förmodligen mer ekonomiskt också, på sikt. Övriga hästar i stallet ser inte heller så roliga ut, även om de hamnar på tunn-strecket snarare än på dito mager.

Tack för hjälpen!

Och jag undrar varför "ersätta" istället för att "plussa på"?

För att höja kvoten, backa grovfodret ersätt med hack pellets är inte riktigt min grej och därför ger jag inte mina hästar sådant. Men det räknas ändå som grovfoder, annars är det ju som du själv skriver. Det billigaste och det bästa är att byta grovfoder mot något med bättre kvalitet, men det är ju inte alltid enkelt genomförbart då kan hack vara en lösning även om den dessvärre är lite dyr. Men nöden har inget val, behöver hästen hack som gör den det.

Jag skulle nog prova att ge 5 kg per dag, stor häst kräver extraordinära åtgärder. Backa med motsvarande, ger 42,5 Mj 525 smrp. Ger en ganska massiv kvotökning, där resten av de grovfoder hästen petar i sig förhoppningsvis ger täckning för resten av behovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka