Mager eller bukig och omusklad?

Sv: Mager eller bukig och omusklad?

Knappt varit eller varit ? Jag bor i södra landsändan. Och NEJ, inte maska INNAN träckprov. Varför ska man det egentligen ?

Knappt varit eller varit ? Jag bor i södra landsändan. Och NEJ, inte maska INNAN träckprov. Varför ska man det egentligen ?

Hmm, menar du om det har varit på minus eller? Det har varit på minus någon dag och sen på plus igen.. Idag har det varit på plus men nu til kvällen är det minus.
Okej, jag skall kolla med veterinären så får vi fixa ett träckprov.

Hennes ägare säger att hon har "hö-mage", och att det bara är av att hon inte har några muskler som hon ser mager ut.

det där med "hö-mage" är jag tveksam till. vi har en häst i vårt stall som faktiskt visade sig vara undernärd. de nuvarande ägarna hade haft honom ett par veckor när det "upptäcktes".
de tog honom till veterinär ganska kort efter köpet, och denna förklarade att det som såg ut som "hö-mage" berodde på att hästen hade fått för lite mat. magen hade svällt upp som på ett svältande barn helt enkelt.

det är faktiskt förvånandsvärt svårt att se att en häst med stor mage är undernärd. i alla fall om den är unghäst med tjock ponnypäls.

det där med "hö-mage" är jag tveksam till. vi har en häst i vårt stall som faktiskt visade sig vara undernärd. de nuvarande ägarna hade haft honom ett par veckor när det "upptäcktes".
de tog honom till veterinär ganska kort efter köpet, och denna förklarade att det som såg ut som "hö-mage" berodde på att hästen hade fått för lite mat. magen hade svällt upp som på ett svältande barn helt enkelt.

det är faktiskt förvånandsvärt svårt att se att en häst med stor mage är undernärd. i alla fall om den är unghäst med tjock ponnypäls.

Jo, det är sant! Har hästarna tjock päls kan det faktist vara svårt att se. Jag bara väntar tills nästa måndag nu när veterinären kan komma ut. Synd att det inte finns flera veterinärer här som förstår sig på hästar...

lusern är mitt bästa personliga tips:D

Som de andra skriver så är det bra med luzern. Ditt sto är iallafall i ett battre skick än det här stoet.....
celmahmager.jpg

3 månader senare såg hon ut så här
celmah.jpg

Idag, 8 månader senare är hon en rullande tunna :p

När jag bodde i Schweiz fanns det stall med boxrad, efter boxrad med hästar som såg ut så. Många fodrar väldigt lite hö där eftersom det är så dyrt och hästarna såg ut som skimmeln på bilden, tyvärr mer regel än undantag. De tyckte ju förstås att mina svenska hästar med muskler och runda fomer var det tjockaste de sett. De är normala svenska halvblods hästar, eventuellt lite åt det runda hållet. Konstigt att olika länder ser så olika på hur en häst ska se ut.

Som de andra skriver så är det bra med luzern. Ditt sto är iallafall i ett battre skick än det här stoet.....
celmahmager.jpg

3 månader senare såg hon ut så här
celmah.jpg

Idag, 8 månader senare är hon en rullande tunna :p

Oj, där var det minsann förändring! Riktigt vacker idag! "svag för skimlar" :)

När jag bodde i Schweiz fanns det stall med boxrad, efter boxrad med hästar som såg ut så. Många fodrar väldigt lite hö där eftersom det är så dyrt och hästarna såg ut som skimmeln på bilden, tyvärr mer regel än undantag. De tyckte ju förstås att mina svenska hästar med muskler och runda fomer var det tjockaste de sett. De är normala svenska halvblods hästar, eventuellt lite åt det runda hållet. Konstigt att olika länder ser så olika på hur en häst ska se ut.

Det är faktist underlit, finns väl många länder i Europa som det är på det sättet i! Man får vara glad att man bor i sådana länder där hästarna ser ut som dom ska göra, enligt oss då förstås. :)

Hästen är för smal! hur mycket mat får hästen?

Jo det är hon. Just nu får hon hö morgon och kväll, nästan en hel bal åt både hon och shettisen per gång. På kvällen nästan 1 l av både havre och Racing Prix + B-vitamin o. gurkmeja. Då får hon också hö + hösilage, så mycket att hon inte har orkat äta upp allt tills morgonen.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 499
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24