Mager eller bukig och omusklad?

S

soffii

Jag har nyss tagit ett 19-årigt budjonny sto på foder. Har haft henne 2 veckor nu.
Eftersom hon stått på en ridskola som inte har världens bästa rykte så är hon ganska mager, men hon har blivit bättre nu tycker jag. Hennes ägare säger att hon har "hö-mage", och att det bara är av att hon inte har några muskler som hon ser mager ut. Hon är nog ganska bukig men revbenen syns om hon står på ett speciellt sätt.
Hon hade en ganska svår skada i ena bakbenet förra vintern så nu i sommar har hon bara gått på nybörjarridlektioner, så hon har inte så bra muskler.
Några bilder på henne:
http://www.pixbox.se/pic_show_id16295151.html

Sv: Mager eller bukig och omusklad?

helt klart en mager/omusklad häst..ser ut som väldig proteinbrist...min häst som stått i 5 månader nu här bättre muskler..fast de kan ju ha med att göra att han rör sej i stor hage med fri tillgång på bra silage..
men sådär tycker inte ja dom ska se ut även ifall dom inte går nåt annat än nybörjarlektioner..

helt klart en mager/omusklad häst..ser ut som väldig proteinbrist...min häst som stått i 5 månader nu här bättre muskler..fast de kan ju ha med att göra att han rör sej i stor hage med fri tillgång på bra silage..
men sådär tycker inte ja dom ska se ut även ifall dom inte går nåt annat än nybörjarlektioner..

Jo det tycker jag också! Hon har stått på den ridskolan nu i över ett år åtminstone, nästan alla hästar ser ut sådär som står där... Då jag red där då jag var yngre kunde ponnyerna få 1 skiva hö, och de större hästarna fick 2 skivor hö som kvällsmat, vilket är helt klart för lite. Hon har mest stått inne där också, eller varit i en liten hage med lera upp till knäna.

omusklad/mager ja.
ut och skritta(klättra lite,om hästen är redo för det)
MITT STO 23ÅR såg ut såhär föut har precis fått henne .
hästen behöver protein för att bygga usjler o lägga på sig.
min häst hade ingen rumpa har dock blivit mkt bättre o hon va matt i pälsen o omusklad men efetr 3-4månader är hon på god väg.
hon är pigg o jöätteblank i pälsen och börjar se riktigt fin ut o få tillbax rumpan o så.hon har stor mage men är väldigt tunn.
men jag ger henne 2-4 krafftmått /dag ochn 1-2korn,b-vitamin och lite havre har jag gett men sluata med dert ,hon va för pigg.men lite linfröpellets oxå är bra tycker jag för hon var väldigt lös i magen.
men jag rider henne mycket i skritt och klättrar o mkt trav för hon har lite dålig kondition men jag har tålamodet med mig

Hoppsan!

Omusklad och mager är den ja.
Se först och främst till att den får en ordentlig foderstat och att du har en analys på höet så du vet vad som fattas i foderväg.
Jag tror att du behöver en grund i hästen innan du sätter igång och 'musklar den' så börja med foderbiten.
Sen lär du ut och skritta på den för att få en grundkondition och mycket gymnastikjobb i skritt (kan man aldrig få nog av!).
Ta hjälp av en bra hovslagare för hovarna såg inte kul ut de heller.

Det kommer nog att bli en superfin häst till slut och jag hoppas att du får ha den länge på foder så den slipper komma tillbaka till denna hemska ridskola!

omusklad/mager ja.
ut och skritta(klättra lite,om hästen är redo för det)
MITT STO 23ÅR såg ut såhär föut har precis fått henne .
hästen behöver protein för att bygga usjler o lägga på sig.
min häst hade ingen rumpa har dock blivit mkt bättre o hon va matt i pälsen o omusklad men efetr 3-4månader är hon på god väg.
hon är pigg o jöätteblank i pälsen och börjar se riktigt fin ut o få tillbax rumpan o så.hon har stor mage men är väldigt tunn.
men jag ger henne 2-4 krafftmått /dag ochn 1-2korn,b-vitamin och lite havre har jag gett men sluata med dert ,hon va för pigg.men lite linfröpellets oxå är bra tycker jag för hon var väldigt lös i magen.
men jag rider henne mycket i skritt och klättrar o mkt trav för hon har lite dålig kondition men jag har tålamodet med mig

Ok, tack för svaret!
Om kvällarna ger jag henne hö + hösilage, så mycket att hon har lämnat ännu på morgonen. Blir inte fullt så mycket under dagarna då hon går tillsammans med en shettis som redan är överviktig.. På kvällarna ger jag henne 0.5 l havre och 0.5 l Racing Prix, B-vitamin och 1 msk gurkmeja p.g.a. hennes knakande leder.
Har ringt veterinär men han kunde inte komma förrän nästa måndag då han har något slutarbete att genomföra nu. Då ska tänderna raspas så förhoppningsvis blir det bättre efter det + en allmän veterinärkontroll för att se vad han tycker om henne.

Hoppsan!

Omusklad och mager är den ja.
Se först och främst till att den får en ordentlig foderstat och att du har en analys på höet så du vet vad som fattas i foderväg.
Jag tror att du behöver en grund i hästen innan du sätter igång och 'musklar den' så börja med foderbiten.
Sen lär du ut och skritta på den för att få en grundkondition och mycket gymnastikjobb i skritt (kan man aldrig få nog av!).
Ta hjälp av en bra hovslagare för hovarna såg inte kul ut de heller.

Det kommer nog att bli en superfin häst till slut och jag hoppas att du får ha den länge på foder så den slipper komma tillbaka till denna hemska ridskola!

Jo ja ska rådfråga veterinären så får vi se vad han säger. Skall ta ut en massör också som får gå igenom henne. Med lite jobb tror jag nog hon blir fin till slut också, väldigt trevlig att rida sådär annars. :)

Ok, tack för svaret!
Om kvällarna ger jag henne hö + hösilage, så mycket att hon har lämnat ännu på morgonen. Blir inte fullt så mycket under dagarna då hon går tillsammans med en shettis som redan är överviktig.. På kvällarna ger jag henne 0.5 l havre och 0.5 l Racing Prix, B-vitamin och 1 msk gurkmeja p.g.a. hennes knakande leder.
Har ringt veterinär men han kunde inte komma förrän nästa måndag då han har något slutarbete att genomföra nu. Då ska tänderna raspas så förhoppningsvis blir det bättre efter det + en allmän veterinärkontroll för att se vad han tycker om henne.[/QUOTE

öka havren efetrsom hon får så mkt hö.men öka o ge henne 2-3kg dag.
bästa är att dela upp utfodringen på 2-3gånger.jag ger 2gånger dag.
morgon och kväll det ger ett oftast bra resultat.men som sagt öka havren och blir det inte bättre så rekomenderar jag lusern hackad strå eller pellet som ska blötläggas.
det är ett bra fodermedel som ges till hästar som det inte räcker med grovfoder till,det tillhör grovfodret.

Okej det skall jag göra! Jag kan också öka på Prixet lite, eftersom det är ett bra grundfoder med alla nödvändiga näringsämnen. Har det bra när farsan min säljer hästfoder så det är bara att peka på det man vill ha! :)

Inte många muskler kvar på hästen. Skulle börja med att avmaska hästen och rejält(fritillgång till hö/ensilage, skulle ha shettisen i annan hage). Havre och majsolja skulle jag lägg till också, B-vitamin (och djävulsklo-främjar matlusten och anti-inflammatoriskt och smärtstillande). Mineraler och saltsten. Tror inte själv på färdiga foder.

Inte många muskler kvar på hästen. Skulle börja med att avmaska hästen och rejält(fritillgång till hö/ensilage, skulle ha shettisen i annan hage). Havre och majsolja skulle jag lägg till också, B-vitamin (och djävulsklo-främjar matlusten och anti-inflammatoriskt och smärtstillande). Mineraler och saltsten. Tror inte själv på färdiga foder.

Jo jag tänkte köpa avmaskningsmedel av veterinären, bättre än det man köper från apoteket. Funderade faktist på att börja ge olja, kan vara ett bra alternativ.

Jag hade gett henne ett lusernfoder med hög proteinhalt . Det kanske inte är riktigt bra att öka kraftfodret för snabbt.

Jo jag tänkte köpa avmaskningsmedel av veterinären, bättre än det man köper från apoteket. Funderade faktist på att börja ge olja, kan vara ett bra alternativ.

Hästen tycks ha haft en långvarig undertillförsel av protein. Ridskolan borde ta hjälp av ngn foderkunnig. Det bästa du kan göra är att ösa på hästen skonsamma proteiner. Som FA skriver är lusern utmärkt. Skippa olja o sånt och ge typ fri tillgång på lusern eller annat med mkt protein. Men lusern är grovfoder och kan därför ges obegränsat. HH

Jo det är väl nog bättre att ge mer grovfoder istället. Hon har som sagt bara varit här två veckor ännu, så hon har inte riktigt hunnit börja äta upp sig ännu.

Det jag ser på bilden är också (som de andra skriver) PROTEINBRIST. Muskelfattig, bukig och matt i pälsen - stackarn. :(

Ös på med lusern som HH skrev!
Olja innehålelr inget protein.

Oj, hon såg inte rolig ut, stackarn.
Kan bara instämma med ovan inlägg ang fodringen.
Men vad är det för ridskola som låter häst- stackarn falla ur så totalt? :confused:
Hoppas du får ha henne på foder länge, så hon slipper åka tebax!
Vackra, snälla ögon hade hon!
Hon kommer nog att bli jätte-fin så småningom!:)
Lycka till!!
/J.

Inte maska nu. Ska du promt veta om hästen har mask ska du först ta träckprov. Nu har det varit kallt/frost, så om hästen nu har mask så kan ev blodmaskar gått i dvala och om du bara trycker i henne maskmedel finns risk för uppvaknande.

Nja, det beror väl i vilken landsända man bor i, nere i skåne har det knappt varit frost än

Svarar alla nu.
Vet inte riktigt hur den ridskolan kan vara godkänd som ridskola! Allt ser verkligen förfallet ut där, och hästarna är inte i normalhull heller. Ägaren till hästen jag har var nog glad att hon skulle slippa ridskolan, hon har även en annan häst som hon flyttat till ett privatstall nu. Min häst har bara fått hö där, och ransoneringen var verkligen liten. Hon har bara fått havre också, en halv liter morgon och kväll.
Angående avmaskningen. Jag bor i Finland, söder om Vasa (alltså mittemot Umeå ungefär) och här har det nog frusit på men nu är det plusgrader igen, så det sjunker och stiger om vartannat. Är det inte bra att avmaska då?

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 499
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24