Mager 1 åring!

S

Sax!

Behöver propagera för att en 1 åring (som är otroligt mager för tillfället) behöver rätt foderstat för att ha alla byggstenar för tillväxten.
Det enda svar jag får är att man inte ska överfodra unghästar pga av risken för osteokondros osv + att alla 1 åringar är magra.
*suck*

Foderstat:
9 kg hösilage

värden:
MJ 6,8
smrp 32

Krafft plus
1 kg

värden:
MJ 10
smrp 200


Dessutom ska kraken åka på sommar bete om 2v. :crazy:
Som det är nu har han tydlig proteinbrist, stor uppsvälld mage, revbenen stickker ut och ihopfallen överlinje.

Hjälp mig med argument....*trött*
exempelvis; vad som händer om man inte fodrar unghästar rätt.
 
Sv: Mager 1 åring!

OJ!
Våra fullblodsåringar skulle knappast överleva på en sån foderstat! 9 kg hösilage är ju ingenting.
Våra får ca 15kg av ett hö som har närmare 60smrp! OCH massor av kraftfoder, vi har aldrig haft problem med osteokondros men däremot fått fram ganska hyffsade galoppörer!
Nu är det ju skillnad på att fodra fullblod och andra hästar men nog tycker jag att din åring får otroligt lite mat om det inte är en shettis såklart :idea:
Var det inte en artikel i ridsport för ett par år sedan om att osteokondros INTE gick att binda till överutfodring?
 
Sv: Mager 1 åring!

Tycker inte foderstaten är så tokig om det inte rör sig om en mkt stor hästras. Med Kraften bör den få i sig tillräckligt med essentiella äggviteämnen. Skulle nog leta annan orsak till hästens status. Stor parasitbörda är en vanlig orsak till taniga åringar.
 
Sv: Mager 1 åring!

Det mest självklara argumentet tycker jag är att:
Om växande hästar inte får tillräckligt med protein för att bygga upp sin kropp så växer dom inte som dom ska för det finns ingenting att bygga massa av. När man sedan släpper ut den undergödda unghästen på näringsrikt bete så växer den så det knakar och riskerar att få en ostabil och ohållbar kropp som vuxen...

Unghästar ska få en jämn och bra utfodring så dom växer i jämn takt och blir starka, friska och hållbara.

Det tycker jag är det viktigaste argumentet.
 
Sv: Mager 1 åring!

Jag förstod det som att det inte är din egen häst det rör sig om utan någon annans?

Vad är det för ras?

Tillägg...

Håller med om att man borde kolla upp så att inte stackarn är full av parasiter. Det kan mycket väl vara anledningen/en av anledningarna till att unghästen ser ut som den gör.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mager 1 åring!

hej!

Nej det är inte min egen häst, det är en åring i stallet.

Han är halvblod.

Vi håller just nu på att samla in till träckprov så vi får väl se vad den visar...
 
Sv: Mager 1 åring!

Sax! skrev:
Behöver propagera för att en 1 åring (som är otroligt mager för tillfället) behöver rätt foderstat för att ha alla byggstenar för tillväxten.
Det enda svar jag får är att man inte ska överfodra unghästar pga av risken för osteokondros osv + att alla 1 åringar är magra.
*suck*


hmm.. Unghästar brukar vara tunna, men de ska ju inte vara magra!!!

Foderstaten låter lite lite för ett halvblod enl min mening.

/Malin
 
Sv: Mager 1 åring!

Man måste ju vara uppmärksam som unghästägare och kunna se när dom är inne i en växtperiod. Att hålla igen bara för att vara säker anser jag som slapphet. Åringar ska ju inte vara *mager*...Magra hästar betyder ju---oavsettt ålder---att något inte är rätt. Självfallet överutfodrar man inte en växande häst heller, men sådan kunskap som att hålla koll på tillväxtkurvan borde man ju ha. Man ändrar ju efter tillväxt. Nog borde väl någon sett när och hur på denna häst eller ? Eller går det mesta i slentrian ?? *bara frågar*
 
Sv: Mager 1 åring!

snarare "unghästar är alltid magra" filosofi :crazy: och "stallägaren vet alltid bäst oavsett ämne"....*suck*

Jag tänkte lite på när en sådan unghäst plötsligt får tillgång till bra bete så kan de väl börja växa som sjutton så skelettet inte hänger med...eller?
 
Sv: Mager 1 åring!

Ja, ack så vanligt det här är! Har ett levande bevis för detta i vårt stall. Tanig och kantig hingstunge som äter oanalyserat hö ca 6 kg och knappt 1 kg kraftfoder (ca 800 g kraft och 2 dl!!! havre) Inget mineralfoder!!! Och så skulle ni se hovarna på hingstkraken! Hovslagare, vad är det!!
Jag tycker det är så fruktansvärt synd om dessa hästar som är i händerna på människor som helt enkelt inte vet bättre, för ofta beror vanvård på okunskap. :cry:
 
Sv: Mager 1 åring!

Kicki_J skrev:
Ja, ack så vanligt det här är! Har ett levande bevis för detta i vårt stall. Tanig och kantig hingstunge som äter oanalyserat hö ca 6 kg och knappt 1 kg kraftfoder (ca 800 g kraft och 2 dl!!! havre) Inget mineralfoder!!! Och så skulle ni se hovarna på hingstkraken! Hovslagare, vad är det!!
Jag tycker det är så fruktansvärt synd om dessa hästar som är i händerna på människor som helt enkelt inte vet bättre, för ofta beror vanvård på okunskap. :cry:


Låter nästan som om du skulle anmäla det där!!! Att de är magra kan ju ägaren alltid slingra sig undan med och säga att hästen har varit sjuk, eller nåt. Men ser hovarna ut som skit så blir det svårare att förklara sig...

De lyssnar inte på dig om du säger nåt?


/Malin
 
Sv: Mager 1 åring!

Om inte männsikan som äger 1-åringen själv inser att den är mager i förhållande till andra 1-åringar så biter nog inga argument du kommer med.

I mitt stall finns ett likadant fall men hästen i fråga har nu blivit 4 år. På grund av dålig foderstat under uppväxten har den ju absolut inte sett redo ut för att bli inriden. Nu när den blivit 4 år har ägaren i alla fall börjat ta ut den till ridhuset och sånt och träffat på andra 4-åringar. Då har hon börjat inse att hästen är mager och underutvecklad. Men nu är det ju försent... :mad:

Mitt förslag är att du ska försöka få den här männsikan att jämföra sin 1-åring med andra i samma ålder och då kanske det går upp ett ljus för henne. Du kan ju till exempel visa kort på andra 1-åringar och säga "det här är min kompis 1-åring, se vad fin den är, den går på fri tillgång av hösilage"
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Här är min analys, per kg foder: Ts 63% Mj: 6,8 Smrp: 57 Kalcium: 2,8 Fosfor: 1,8 Jag har ju dräktiga ston o unghästar o valde...
Svar
12
· Visningar
1 447
Senast: korneva
·
Avel Var och tittade på några 1 och 2-åringar nu i helgen. En av de 1-åringar som såg intressantast ut på pappret (bra stam, troligtvis...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 824
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp