Magen krånglar på min islandshäst!!!

B

Betty/Perla

Hallå alla!!!
Mitt islandshäst sto har börjat bli lös i magen... Undrar om någon kan hjälpa mig med vad det beror på?
Hon äter Ensilage,hö, Mustang (kraftfoder) och betfor + lite salt och mineraler. Har nu på sistone minskat ner på hö och börjat ge henne lite mera ensilage. Någon som har råkat ut för samma sak? Eller har det någonting med pälsfällningen att göra har aldrig haft det problemet förut så här års, annars bara när gröngräset börjar komma... Eller kan det vara så att de är förlite struktur på ensilaget och magen inte behöver jobba tillräckligt.
Om man tittar på skitarna i boxen när man kommer på morgonen så är några fasta och fina medans andra mkt lösa...
Tacksam för förslag vad det kann bero på!!! :bow:
 
Sv: Magen krånglar på min islandshäst!!!

Lösa magar i samband med ensilage läste jag om i en artikel från SLU. Där dom hade gjort en undersökning om olika hälsoproblem och div grovfoder. Utfodring med ensilage innebar i flera fall problem med lös mage. Men när detta samband studerades noggrannare låg problemet oftast i för hastigt foderbyte eller för liten ensilagegiva.
 
Sv: Magen krånglar på min islandshäst!!!

Ok.
Förliten fodergiva- Hon får precis så mycket ensilage som hon orkar äta upp... Har fodrat henne med hö + ensilage i ca 2 mån. och det har inte hänt förut merän någon enstaka gång...
Har märkt att hon ibland väljer hö först och ibland ensilage...
 
Sv: Magen krånglar på min islandshäst!!!

Ok, då är det säkert något tillfälligt. Lite lösskit kan man ju hitta utan att det för den skull är något fel. Kan ju vara vad som helst, tex oro, stress...ja, vad som helst. Men hade du skrivit diarré så hade saken hamnat i ett helt annat läge..du vet: allt kommer ut i flytande form. Man är ju själv inte så *fin* i magen alla gånger heller, men för den skull är det ju inge fel på en för det :D
 
Sv: Magen krånglar på min islandshäst!!!

Tack för svar!!!
Då behöver jag inte oroa mig!!! :bow:
 
Sv: Magen krånglar på min islandshäst!!!

fodrar man ensilage bör man också ge halm för strukturens skull och e vitamin.
 
Sv: Magen krånglar på min islandshäst!!!

En annan sak som du kanske skall se över, många islandshästar regerar med lös mage när kvoten av protein är för låg. Vi har haft flera sådana fall nu i vårat stall, men magen har rätat upp sig med lite extra protein och då genom tex tillskott av lusernhack.

Detta har skett på vårkanten, just i vårat fall har vi inte bytt foder men på något sätt verkar det som om kravet på protein ökar i samband med pälsfällning. :confused: Det har märkligt nog skett varje år, och hästarna har blivit bättre med en högre kvot.
 
Sv: Magen krånglar på min islandshäst!!!

Det här var bra att veta, Boj! Då ska jag prova öka lusernhacket till ungvalacken som emellanåt varit lite lös i magen sista veckorna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 221
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 555
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 387
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp