Mag problem!!

Capricorn

Trådstartare
Min ena häst har problem med sin mage.
Bajsen är bättre nu än vad den har varit men det blir ju aldrig riktigt bra:(
Mask och tänder är kollade! Har prövat att ge han bakjäst 1/2 pkt om dagen i ca 14 dagar han blev lite bättre men inte bra. Fick även av vet 2 olika pasta sorter som jag skulle ge. Men det blev inge bättre av det heller.
Så nu funderar jag på vad i hela friden det kan vara:crazy:
Har pratat med förra ägaren och hon har aldrig haft detta problemet med honom.
Kan detta vara magsår?? Eller hur yttrar sig det??
Eller finns det någon annan som har någon idè om vad det kan handla om??

Sv: Mag problem!!

Äter hästen hösilage eller hö? Hur mycket? Hur är det med lerpölar i ahgen. Dricker de ur såna kan de blir risiga i magen.

Kolla upp så att hästen inte är dålig av någon sjukdom eller något kan vara ett bra ställe att börja. Om inte kan det vara så att den är känslig i magen, min faster har en fullblodskorsning som är sån, hon får 1l linfrökakor varje dag för att hålla magen i trim. När hon blir väldigt känslig får hon något pulver också som hjälper mycket bra.

Våra får linfrö om de blir dåliga och ibland har vi gett dem magbalsam som är en örtmix. Den hjälper också väldigt bra, det finns massa olika åtgärder för magproblem. Äter hästen något ensilage/hösilage kan det ju vara det, eller att den börjar hitta nytt gräs. Alla såna foderbyten kan ge väldigt stora skillnader på vissa hästar.

Just det, är maten av bra kvalitét? Stråfodret kanske är lite halvkasst skick, speciellt om det är silage kan det vara känsligt.

Hej!

Har du bytt foder till honom?

Ge han 1 L A-fil och foderjäst i kraftfodret om dagen.

de funkade super på min häst!!
Lycka till!

Han äter inget kraftfoder alls efter han fick dom där pasta sorterna av vet. Det var vet sj som sa att han bara ska ha fri tillgång på hö och inget kraftfoder alls. Men ringde vet igår igen och sa att han inte blir bättre:( Han tror att hästen har problem att suga upp vattnet som han ska i grovtarmen.Därav att han är dålig i magen.
Fick tabletter utskrivna till han:) Har dom inte framför mig nu så kommer inte på vad dom heter. Det är anti inflammatoriska som människor får vid problem med inflammerad tarm.
han ska äta dom i 14 dagar nu så vi får hoppas att det blir bättre:bump:

Min klinikveterinär har rekomenderat proviva för dåliga hästmagar (nypon eller blåbär brukar vara populärt hos hästarna). Ta en halvliter om dagen i ett par dagar och fortsätt med jästen.

Nu är denna tråden gammal, men upplevde du din häst som sämre efter "pastan" du fick av vet?
Jag har nämnligen ett föl stående på Strömsholm pga inflammerad tarm. Hon har fått pasta tidigare.

Hej

Har me en häst som ha problem med sin mage och detta fick hon när hon var unghäst. Hon fick massa hovbölder och så fick hon starkt pencelin och det slog ut hennes tarmflora. Jag har tästat det mäst.
Och ge din häst mycket fin halm och träbitar där hon/han kan bita av barken.

Detta funkar bra ett tag
A-fil
Proviva
Torrjäst
Linfröolja
fiber plex - tror jag att det heter
och massa mer men kommer inte i håg alla

Ska prova det nya hippofoderet för hästar som har problem med magen och det heter

Hippo Alfa
och det är massa bra grejer som är bra för hästen mage

och så ska jag ha Fodertorrjäst

kl

pro equo är bra, många veterinärer som föreslår det. Vanlig bakjäst kan göra det värre, för mycket levande bakterier, även i vanlig foderjäst kan det bli för mycket levande bakterier. Min maghäst klarar inte det utan jag köper något som är i en blå liten spann, grejen med det är att alla bakterier är fermenterade (avdödade). Men prova en proequo kur först, det är som proviva speciellt framtaget för hästmagar.

Vanlig bakjäst kan göra det värre, för mycket levande bakterier, även i vanlig foderjäst kan det bli för mycket levande bakterier. Min maghäst klarar inte det utan jag köper något som är i en blå liten spann, grejen med det är att alla bakterier är fermenterade (avdödade). Men prova en proequo kur först, det är som proviva speciellt framtaget för hästmagar.

Vad grundar du detta med bakjästen på?
det verkar nästan som om du tror att den innehåller bakterier? Den innehåller levande jästsvampar och inte några bakterier. Det finns flera studier som visar att dessa har en positiv effekt på mikroorgansimerna i grovtarmen.

Jag menade naturligtvis levande jästkultur och fermenterad jästkultur, slarvigt av mig. Säger inte att bakjäst inte kan funka men för väldigt känsliga hästar kan det spöka runt i magen om inte jästkulturen är fermenterad. Även i foderjäst är ju kulturen delvis fermenterad just för att det blir snällare för magen.

Jag menade naturligtvis levande jästkultur och fermenterad jästkultur, slarvigt av mig. Säger inte att bakjäst inte kan funka men för väldigt känsliga hästar kan det spöka runt i magen om inte jästkulturen är fermenterad. Även i foderjäst är ju kulturen delvis fermenterad just för att det blir snällare för magen.

Ursäkta men nu måste du blanda ihop det igen. En jästkultur kan inte vara fermenterad-
Fermentering betyder i detta sammanhang att kolhydrater ( tex cellulosafibrerna) jäses till organiska syror av mikroorganismerna i tarmen.

jag tror inte att man vet exakt vilken roll jästsvamparna har i detta sammanhang. De kan naturligtvis orsaka denna jäsning eller också är de bra på ngt annat sätt.

Men jag har svårt att tro att man kan säga att en jästkultur kan vara fermenterad det blir helt felval av begrepp. En jästkultur är alltså ngt som sätter igång en fermentering dvs som startar denna process. Den kan vara avdödad men ej fermenterad.

De vetenskapliga studier man har gjort på dessa jästsvampars påverkan av tarmarna har varit med levande jästsvampar.

Det jag använder heter Diamond V, fermenterad jästkultur och ska vara samma sak som avdödad. Så det finns iaf fermenterad jästkultur att köpa.

När min häst hade problem med magen av okänd anledning testade jag alla medel man kan köpa som fiber plex å sånt inget hjälpte. Bajset rann som vatten. Gav hela tiden foderjäst men hörde av nån att potatismjöl kunde funka. 1 dl morgon och kväll utblandat i kraftfoder ex hästekraft, luzern. Iallafall nått man kan blöta. Höll på med detta en hel vinter från intag från bete till nästa bete. Testade utan och det fungerade. Nu ett år senare har det bara hänt nån enstaka gång att jag har fått ta till potatismjölet. Har alltid en burk hemma i fall att. Ger fortfarande foderjäst varje dag. Men jag fick prova mej fram och hon klarar inte vetekli å betfor det är absolut inte bra för hennes mage. Vårt hösilage var torr å fint.

Jag håller med dig, läste på lite nyss och tycker också att fermenterad är fel ord att använda, men det låter väl finare än "avdödad":grin:

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 534
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18