mängd VSL +chevinal

M

Mina

Min häst får både Chevinal Plus och VSL (flytande).
VSL rekommenderas man ge 30 ml 2 ggr per dag om hästen är i hård träning. När man hör om vad som räknas som hård träning (Svår fälttävlan) kan man ju lugnt säga att det är inte min häst. Han rids normalt, tävlas ej. Nu får han ett pumpslag Chevinal (typ 25 ml) och 2*15 ml VSL per dag (har god effekt då han bygger muskler). För mycket selen kan ju bli giftigt. likaså en del fettlösliga vitaminer. ger jag rätt mängder?
Hästen är drygt 155 hög o rids som sagt "normalt". äter totalt 2,5 liter halvkrossad havre, 1,5 liter kornkross och <1 liter betfor.
Vad säger ni? Vad kan jag ge min häst utan att riskera att göra honom sjuk?
 
Räkna på det. En häst ska ju ha 0,2 mg selen / 100 kg kropssvikt. Chevinalen innehåller väldigt lite selen.(0,35 mg på 2 pumpslag)och Vsl innehåller 300 microgram selen på 30 ml.
 
Får din häst några mineraler?

Jag har räknat på en 500 kgs häst.

Behoven blir:

A-vitamin 20 000 IE
D-vitamin 2 500 IE
E-vitamin 375 mg
B1 40 mg
B2 25 mg
biotin 0,5 mg
Selen 1 mg

25 ml chevinal + 30 ml vsl ger:

A-vitamin 15 000 IE
D-vitamin 2 250 IE
E-vitamin 1775 mg
B1 25 mg
B2 10 mg
biotin 0,5 mg
Selen 0,475 mg

Slutsatsen blir, för mycket e-vitamin, lagom med biotin och för lite av allt annat.

Om jag var du skulle jag skippa VSLn och köra på ett rent selentillskot, typ Tokosel.

mvh Jessica
 
Ja, det har du rätt i.

Vitaminer får hästen i sig via hö och kraftfoder men inte selen och e-vitamin i tillräcklig mängd, om det inte är extra tillsatt i kraftfodret då vill säga.

mvh Jessica
 
Jo, det är det säkert eftersom e-vitamin och selen samspelar på något sätt, men mängden är lägre än i andra selentillskott.

mvh Jessica
 
Men även om jag tar bort VSL och ger tokosel (?) så ligger de andra värdena under vad han skulle behöva... eller?! Han väger runt 450 kg...

är Tokosel "pulver" eller flytande eller pelleterat? köps? kostar?
 
Tokosel är receptbelagt och måste skrivas ut av veterinär. Det är ett pulver som man ger ett mått i veckan.

Många av de vitaminer som finns i Chevinalen får hästen i sig via hö, kraftfoder etc. B- och c-vitamin tillverkar hästen själv i kroppen och solljuset omvandlas till D-vitamin. Ger du lite frukt och grönsaker, typ morötter, så får hästarna också i sig extra vitaminer.

Ingen större risk för brist alltså. ;)

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Hästvård Hej buke! En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i...
Svar
17
· Visningar
5 523
Senast: Mli
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 492
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 057
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp