Mängd hösilage!

Ä

Äventyret

Vi ska gå över till hösilage nu. Hur mycket behöver man ge resp. häst med tanke på minsta mängden grovfoder?
Torrsubstansen ligger på 65%.
(Smb Rpr: 27 g/kg foder, energi 5,6 MJ/kg foder. Har inga värden på mineraler tyvärr.)

Häst1: Ponny, ca 450kg. Rids varje dag, två pass för tränare/vecka.
Har fått 5,5 kg hö/dag tidigare + kraftfoder.

Häst2: Halvblod, ca 575kg. Rids 4-5 dagar/vecka, minst ett pass för tränare/vecka. Har fått 9,5 kg hö tidigare + kraftfoder.

I stallet har vi tillgång till kornkross och betfor.
Kan man klara av att göra en foderstat på detta utan extra proteintillskott?
 
Sv: Mängd hösilage!

Kan det vara lagom med 10 kg hösilage till halvblodet och 7,5 kg till ponnyn? De brukar pilla i sig lite halm också men inga mängder.
Kanske räcker detta som grovfodergiva så att deras magar mår bra och tuggbehovet stimuleras ;) Utöver detta får vi räkna ut hur mycket kraftfoder som behövs.
Hjälp mottages tacksamt!!!
 
Sv: Mängd hösilage!

Det låter bra med 10 resp. 7,5 kilo hösilage var för att tillfredställa "tuggbehovet" !
Kan du räkna resten själv eller vill du ha lite amatörhjälp från Stallkatten? :D
 
Sv: Mängd hösilage!

Åhh!
Jag vill jättegärna ha hjälp!
Vi har tillgång till kornkross och betfor i stallet, så jag använder gärna det men jag är ju såklart öppen för andra förslag. Vill ju att det blir en bra och balanserad foderstat.
 
Sv: Mängd hösilage!

Höet innehållet tyvärr lite lite protein för att du ska klara dig utan proteintillskott..

Mina förslag är såhär;

Ponny som väger 450 kg;
7,5 kg hö
0,9 kg lucern (ca 9 dl krafft lucernpellets)
Om hästen ska ridas kan den få 0,3 kg kornkross

Halvblod som väger 575 kg;
9,5 kg hö
1,1 kg lucernpellets (ca 13 dl krafft lucernpellets)
Om hästen ska ridas kan den få 0,3 kg kornkross

Detta är som sagt mina förslag som jag hade provat om det vore mina hästar. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 804
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
409
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp