Mac vs. PC

hjärter_dam

Trådstartare
Går i datorköpartankar och velar fram och tillbaka. Har ingen som helst kunskap om datorer, använder i stort sett bara internet och word, men det blir kanske mer när jag börjar plugga till hösten.

Frågan är ju då om det är värt att lägga några extra 1000-lappar på Mac:en, för en vanlig PC får man ju från runt 5000. Det billigaste Mac:en ligger väl på strax under 10000. Jag lockas klart av tanken på den minskade risken för virus, och dessutom har jag hört mycket klagomål på nya Vista, så mac känns som ett rätt så säkert val. Men kommer jag, som "datoranalfabet" kunna utnyttja fördelarna som finns på Mac:en, eller är det pengarna i sjön?

En liten fråga till, vad ska man titta efter när man letar dator? Förutom skärmstorlek, tangentbord, vikt etc. Alltså mer innehållet? Jag utnyttjar ju som sagt inte datorn så hårt, men man vill ju inte ha underkapacitet heller. Är du billigaste datorerna dåliga, eller kan man göra ett bra köp även där?

Det blev mycket frågor, hoppas att någon vänlig själ kan svara på någon av dem iaf!

/S.

Sv: Mac vs. PC

Som datoranalfabet har du nog större behållning av Mac då Macar generellt är mer problemfria än Windowsburkar. Och som du säger; Vista är ett jävla helvete. Jobbar på en teknisk support där vi dagligen dags stöter på Vistaburkar som helt enkelt VÄGRAR låta sina ägare göra nånting alls. :crazy:

Köper du en Mac blir det ju en liten inkörningsperiod, men jag tror inte du kommer att ångra dig. Finns få saker man inte kan göra på en Mac numer, de flesta nyttoprogram finns för Mac också, t.ex. Office - som kan vara bra att ha om man ska plugga och arbeta med filer på olika platser (t.ex. på skola/jobb och hemma) - finns ju till Mac, och skulle det vara nåt program som du bara MÅSTE köra i Windows så kan du ju slänga in det på Macen också. :D

Det enda som är sämre på Mac-sidan är ju spelen, det finns inte så jättemycket spel för Mac, men samma sak där; man kan ju slänga in Windows också.

Desstom; Skulle du ångra dig efter några veckor kan du sälja den för i princip nypris; den blir inte hälften så mycket värd bara för att du öppnar kartongen (vilket en bärbar pc med Windows blir).

Senast ändrad:

Tack för svaren :)!

Det var just det jag tänkte på, Office och sånt. Excel och PowerPoint lär ju vara bra program att använda sig av, men funkar de lika bra i Mac så är det ju super. Ang. spel spelar det ingen som helst roll, har nog inte spelat datorspel på 5 år tror jag. Och andrahandsvärdet är ju bara ett plus!

Nu lutar det helt klart mot Mac!

/S.

I priskostnaden får du också räkna med vad det kostar att köpa till programvarorna för de program du behöver.
På PC ingår de flesta, det gör det inte till Mac.

Vad är det som ingår när man köper PC men inte Mac? Jag tycker att basen för Vista och basen för OS X är ganska likvärdig, ingen av dem innehåller t.ex. Office från start.

Det var tex Office jag tänkte på, men det kanske inte brukar ingå på PC heller? Det har ingått dom gånger jag köpt iaf...

Sen är det väl lättare att fåtag på programvaror på "andra" sätt med MAC än med PC...

Jag har ju förstått att man behöver köpa till Office-paketet, men är det samma paket till PC och Mac? Vad kan man mer behöva köpa till?

Jag har då aldrig köpt en Windowsburk där Office ingått, men nog är det möjligt att de haft kampanjer då det ingått.

hjärter_dam; Office för Mac kan man köpa i de flesta datorbutiker, kostar ungefär som vanliga Office. Är du student får du det billigare, varesig du köper för Mac eller Windows.

Jag har nya macbooken och är jättenöjd. Min stationära är en pc med winXP, och det har varit bra mycket mer strul med den än med macen.
Måhända att den är lite dyrare, men jag tycker definitivt att det är värt det.

Liknande trådar

B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: BonnieS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka