Lyxproblem?

Mustang

Trådstartare
Hej.. Jag har ett (för mig) nytt problem som många kanske skulle kalla för "Lyxproblem".. Den bortskämda i det här fallet skulle vara jag... Min unghäst har alltid kommit till mig när jag ropat på henne i hagen.. För det mesta räckte det med att jag ställde mig vid grinden (utan att ropa), så kom hon springande så fort hon såg mig..

Så är det inte längre..

Jag flyttade henne till ett annat stall, med 4 nya roliga hästkompisar.. Framförallt en herre har hon blivit jättebundis med.. Redan efter en vecka såg jag en mindre förändring. Jag var helt plötsligt tvungen att ropa varje gång jag skulle ta in henne.. Snart var vi nere på att hon bara lyfte på huvudet när jag ropade, och tittade på mig... När jag ropat 2-3 gånger, suckade hon och sen kom fram..
Nu kommer hon inte alls... Jag måste gå in i hagen och hämta henne. Hon går inte bort från mig, utan när jag är ca 10 meter från henne vänder hon och kommer emot mig, glad i hågen.. Så det är ju inte för att hon inte vill gå in eller så...

Vi har stått i det nya stallet i nästan 2 månader..
Jag förstår ju att det är mycket roligare med alla nya hästkompisar, men hon hade ju hästkompisar i hagen på gamla stallet också, och då var det ju inga problem.. :confused:

Någon som har någon fundering, eller är det något övergående?

Det är ju inte direkt utveckling åt rätt håll...

Sv: Lyxproblem?

Ja, jo... Men jag skulle nog hellre ha en häst som trivs med matte...;) Som det var innan... (sa jag, 7 år gammal) :angel:

Ger henne en orsak till att komma till dig.

Blir det att du klia henne i hennes favorit ställe eller en morot. När dem är ung så gosa vi med dem så fort dem blir vuxen och vi börja rider så glöma vi att ta en stund att hälsa på, ger en morot eller två, prata med dem ser till att deras nyfikenhet är på hög alert och att dem får nåt för det.

Många gånger går vi ut att hämta in dem för kvällen eller jobba (rida) och om matte/husse betyder jobb utan lön, så sluta dem att vila komma till oss och då kan man börja får svår fångade hästar eller i dit sits hästar som inte komma när man ropa. Vet inte om du rider eller inte men sam sagt ger henne en orsak så skulle det vända tillbaks igen.

Fast enda förändringen är ju att vi har flyttat... Rutinerna är fortfarande desamma.. Jag är "kompis" med min unghäst, jag är hos henne 3-4 timmar om dagen, och bara pysslar och gosar med henne..
4 dagar i veckan är det "arbete", dvs lek och flyttningar i ridhuset osv.. Jag har inte ridit in henne ännu.. Hon är bara "insutten", ska inte börja arbetas under ryttare förrän nästa sommar-höst..

Det är därför jag är så frågande...

Då gör hennes ny kompis nåt som du inte gör. Hon kunnat har "bonded" tillsammans med kompis, och då kan det vara lite mer svårt. Ibland fästa dem hådare med en annan häst mer än dem gjörde förut.

Var tack samt att hon är inte svår att fånga. Provar når mer med henne hitta nån kex som hon "VERKILIGEN" tycker om. Om du vill att hon komma till dig då måste du göra mer.

Det är alltså "smör" som gäller.... Jag har aldrig haft godis-hästar förut, men man ska väl alltid få prova något nytt... *laddar fickorna med morötter och knallar mot hagen* :angel: :smirk:

Ja i stortsätt (kan man skriva så?? stavning??)

Jag aldrig skulle använda godis nånannan gång. Men du måste vara kul att komma till. Så ner hon ser dig att hon säger "ooooooo" här kommer hon. Även att du får hennes kompis att hänga med är det bara bra. Mina kommer... ibland har jag godis och ibland har jag inte, men "keep 'em guessing". Dem är så nyfiken att dem kan inte hålla sig.

Som sagt vara tacksamt att du fortfarande kan gå up till henne utan att hon springa ivägg.
:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Funderarn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka