Lyxiga lakan

Sv: Lyxiga lakan

Mitt favorit bäddsett är det jag snodde från tåget 2006. Ljusblåa med sj:s logga. Super mjuka å goa. Kanske inget att uppmana till, men det är mina favoriter iaf! :D

Ni som manglar, hur manglar ni? Vi har en skitdålig kallmangel i tvättstugan, hur jag än dänker, viker eller håller så lyckas mangeln skapa veck... Funderar allvarligt varenda gång att köra upp till jobbet och mangla i vår underbara varm-mangel som utrotar varenda veck.

Jag manglar mina lakan våta, tagna direkt ur tvättmaskinen, sen hänger jag dem i torkskåp på 90 grader. De blir jättesläta!

Nämnde jag att badlakan måste vara ordentligt riviga?
Va, finns det en till som tycker det? Tumling av badlakan är en styggelse!
Vad det gäller lyxiga påslakan så förespråkar jag GANT.

Men om ni gillar rivigt frotté kan jag rekommendera att mangla dem, det gör min faster och de blir väldigt hårda och riviga:D

Jag manglar mina lakan våta, tagna direkt ur tvättmaskinen, sen hänger jag dem i torkskåp på 90 grader. De blir jättesläta!

Måste skaka liv i den här tråden!

Får erkänna att jag är manglings-analfabet men vill så gärna lära mig!

Kan man mangla torra lakan också? Hur gör man egentligen - ska man lämna dem en stund i mangeln, eller? Hur länge i så fall?

Jag har i ren desperation tänkt starta en liknande tråd ett tag.
Var får man tag i vettiga underlakan. De enda jag gillar är de jag ärvt resten är helt värdelös trots att vissa av dem är av finare kvalitet.
Min åsikt är att lakan ska vara hårt slagna så att de blir helt släta när man manglar dem. Det ska var substans i dem så att de inte bara fladdrar omkring. Tyvärr är dagens lakan tunna och dessutom löst slagna. Det gör att de är som en sil i utseendet och rullar ihop sig i en korv i mitten på sängen efter bara 1 natts användning.
Jag börjar bli desperat för mina användbara lakan blir färre och förre. Även gammal god kvalitet slits ju med åren. Efter att ha letat vettig kvalitet i många år (tack gode gud att jag hittade några på loppis) så har jag börjat leta tyg av rätt kvlitet. Tyvärr hittar jag inget sådant heller.

Och idag dog ytterligare ett ärvt lakarn en ond bråd död. Det kom ur tvättmaskinen i 3 delar :cry:. Det hemska är att jag trodde just det var i ganska bra skick så fler lär dö snart :cry::cry:

*KL*

Jag vill bara tala om att den här tråden kommer att ruinera mig! Jag är nu helt övertygad om att jag måste ha sängkläder i sån där p... p... eh... *kollar bakåt* percale! (Fast som tur är så hittar jag inga i fuchsia eller körsbärsblomsmönster.)

Köpte ett set bomullssatin på hemtex och oj va skönt det är nu på sommaren :eek: vilken skillnad det är alltså! det var på rea så jag gav inte mer än 199 för det. Annars har jag mest köpt sådana jag tyckt va fina, inredningsnörd som man är :D men nu blir det nog mer av bomullssatinen, kommer inte ihåg märket tyvärr och det fanns inte på hemsidan.

Mitt bästa lakan är köpt på loppis :love:

*KL*

Vi har precis "blivit med mangel"! Vi kallar den Violet, efter den nyligen avlidna grannfru som vi ärvt den av. Som invigning fick den mangla våra US Polo Ass-påslakan från Hemtex. Jag är något av en påslakanmissbrukare - men det avser då att KÖPA påslakan. Att byta lakan i sängen tycker jag däremot är hur jobbigt som helst... men nu ser jag faktiskt riktigt fram emot att renbädda med de nymanglade påslakanen!

Jag manglade dem när de redan var torra - men antar att de blivit ännu slätare om de varit lite fuktiga... Är uppväxt med manglande mormor och manglande mamma - men får erkänna att jag känner mig väldigt ringrostig på området... minns inte alls om de brukat mangla torrt eller fuktigt t ex... Hur gör ni andra?

Åh, jag älskar också Schlossberg! Mina föräldrar har ett par uppsättningar så jag funderar på att smyga med mig ett set nästa gång jag är hemma. ;) För tillfället använder jag ett bäddset i percale, jag klarar inte av 'vanlig' bomull längre, tycker att det är alldeles för strävt.

Jag manglar när de är torra men sprayar på mycket vatten. Får man dem inte tillräckligt fuktiga så blir inte resultatet särskilt bra. Det är också viktigt att låta dem gå ganska många varv i mangeln. Mamma kör numera 3-4 varv och det är helt klart för lite. Jag brukar vika nästa samt spraya det undertiden ett går och då brukar det bli ganska lagom att ta ut det efter detta är klart.
Kul att det finns fler än jag som vill ha manglade lakarn. Alla häromkring tittar på mig som om jag är en idiot (och ofta säger de det dessutom :p) när jag säger att jag måste mangla.

*delvis KL*

Jag har faktiskt slutat mangla efter att mangeln pajjade 2 (förvisso billiga) lakan för mig... Så nu får det vara tills jag kan skaffa egen mangel! Har iofs lekt med tanken att sticka upp till jobbet och köra dem i varmmangeln, men det blir liksom inte av..

Men, fick i julklapp lakan från Mille Notti och det kan jag verkligen rekommendera er andra lakans-junkies, underbart! Påslakan från Boråsbomull hängde också på och de håller en fin klass.

I dagarna kom ett paket jag beställde från ellos med påslakan från ZARA Home och än så länge är jag väldigt nöjd. De har rea just nu, så passa på!

När jag flyttar hemifrån innom snart framtid (är tanken :D:D) så ska jag köpa in ett par Lars Wallin set, dom verkar lovely! :love:

Jag manglar när de är torra men sprayar på mycket vatten. Får man dem inte tillräckligt fuktiga så blir inte resultatet särskilt bra. Det är också viktigt att låta dem gå ganska många varv i mangeln. Mamma kör numera 3-4 varv och det är helt klart för lite. Jag brukar vika nästa samt spraya det undertiden ett går och då brukar det bli ganska lagom att ta ut det efter detta är klart.
Kul att det finns fler än jag som vill ha manglade lakarn. Alla häromkring tittar på mig som om jag är en idiot (och ofta säger de det dessutom :p) när jag säger att jag måste mangla.

Åh, TACK - precis så där handfasta tips var det jag önskade!!! :bow: Din omgivning verkar bestå av tragiska figurer... ;) Jag kände i alla fall hur mina vuxenpoäng tog sig upp till en HELT ny nivå när jag "blev med mangel". Och jag ser verkligen fram emot skönare lakan framöver! Det spelar ju ingen roll hur dyra, fina lakan man köper... om man inte manglar dem är de aldrig lika sköna efter första tvätten som när de var helt nya!

Jag vill minnas att mamma brukade stanna mangeln en stund med det hon manglade upprullat på mangeln.

Jag har köpt påslakan med fuchsiafärgade blommor på för ett par månader sen:). US-set köpte jag på REA för 199:-/st, de är supersköna :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka