Lyxiga lakan

lady_vip

Trådstartare
Vad har ni för favoritlakan? Finns ju inget bättre än att krypa ner i nymanglade kvalitets-sängkläder:D

Mina favoriter är ärvegods som säkert har 30 år på nacken, men de sjunger på sista versen nu, men shit vilken kvalité!!! Köpte några skitlakan för 100 spänn stycket som redan börjar gå i sönder, övriga påslakan och örngott är från IKEA och börjar även de ge upp...

Köper ni kvalité eller kvantitet? Vad får man pröjsa för ett set mjuka underbara sängkläder?

Sv: Lyxiga lakan

Inte på dom här tyvärr, inte deras eget märke :cry:
Men dom är värda alla pengar tycker jag. Om du är in på Hemtex nån gång, känn på dom. Jättemjuka! Inte blir dom skrynkliga i tvätten heller. :banana:

Jag manglar ändå, men om de inte blir skrynkliga så är dem som de jag har ärvt, underbara:D

Lakan ska vara av ganska kraftig bomull, inget slinkigt silkigt material som slingrar sig om kroppen. De ska vara nymanglade, svala och helst också stärkta. Ett bra påslakan som är nymanglat ska kunna klara av tunneltestet, dvs. att påslakanet inklusive täcket ska kunna formas till en tunnel som står kvar av sig själv. Basta! :)

Nya lakan är ofta väldigt dålig kvalité, men jag kan tipsa om att besöka loppisar och auktioner, sängkläderna brukar bli jättebilliga.
Gamla lakan håller nästan hur länge som helst, mamma har sina underlakan sen 1960, jag har hunnit byta tre gånger sen -79.

Lakan ska vara av ganska kraftig bomull, inget slinkigt silkigt material som slingrar sig om kroppen. De ska vara nymanglade, svala och helst också stärkta. Ett bra påslakan som är nymanglat ska kunna klara av tunneltestet, dvs. att påslakanet inklusive täcket ska kunna formas till en tunnel som står kvar av sig själv. Basta!
Är du självplågare, det måste innebära att man får skavsår av att sova:eek:

Som tur är så skyr såväl sambo som hund slinkiga silkiga lakan som pesten :D. Särskilt hunden blir mycket besvärad om täcket inte går att forma till en tunnel.

Nämnde jag att badlakan måste vara ordentligt riviga? :p

Jag måste har varit morgontrött när jag läste detta tidigare på morgonen för jag läste "Lydiga lakan" och hann fundera....vad i hela världen...?

Rie
får spärra upp ögonen bättre

Åh, jag älskar fina sängkläder!

Jag har några som är i egyptisk bomull från ett märke som heter Sheridan, riktig hotellkvalitet. Det känns som man skämmer bort sig själv varje gång jag kryper ner i sängen :love: Givetvis ska sängkläderna manglas (och i nödfall även strykas) innan jag bäddar. Är smått manisk på det där. Sen har jag köpt ett set från Armani casa i bomullssatin, men det har jag inte invigt än.

Åhléns hade en serie som hette Vide som skulle vara lite bättre kvalitet, tätare vävd osv som jag köpte. Tydligen lönade sig inte linjen för nu ska den utgå :( Men passa på, för nu verkar alla videsängkläder reas ut för 50% på Åhléns runt om i landet, så då kan man verkligen få det för ett riktigt bra pris. Jag har två set, ett i vitt och en i mörkbrunt
link_getbin.jpg_1633830390.jpg

Senast ändrad:

Åhhh en tygfråga passar en tygnörd som mig.

Kolla in satinsängkläderna från Hemtex de är riktigt bra. Satin är ett tyg som är vävt på 5 skaft istället för fyra och får därför en slätare yta. De är alltså i bomull men lite glansiga ändå. Hemtex har ofta att man får två för samma pris som en och då blir dessa lakan sjukt prisvärda. Jag har dessa i bla helvitt och det ser väldigt lyxigt ut.

Ja, jag gillar också Hemtex Satinpåslakan och örngott. Till det ska det allra helst vara gamla tjocka lakan från tidigt 1900-tal. Tyvärr fanns de inte i dubbelsängsstorlek och jag har inte hittat några motsvarande tillverkade under detta decennium :(

Liten avstickare från tråden, men i alla fall.....
Hur lyckas ni få reda på om påslakanen är öppna på kortsidan eller långsidan?
Både sambon och jag avskyr de vi har som har öppningen på långsidan och har tänkt undvika att köpa flera sådana.

Åhhh en tygfråga passar en tygnörd som mig.

Kolla in satinsängkläderna från Hemtex de är riktigt bra. Satin är ett tyg som är vävt på 5 skaft istället för fyra och får därför en slätare yta. De är alltså i bomull men lite glansiga ändå. Hemtex har ofta att man får två för samma pris som en och då blir dessa lakan sjukt prisvärda. Jag har dessa i bla helvitt och det ser väldigt lyxigt ut.

Jag har fyra-fem uppsättningar i satin från Hemtex, men tycker faktiskt att de är väldigt olika... Två är riktigt sköna, så där mjuka som hotellpåslakan brukar vara! De andra är jag faktiskt lite besviken på... :crazy:

Minett - medlem i Anonyma påslakanmissbrukare och har faktiskt kunnat avstå från att handla nya påslakan lääänge nu! Så den här tråden är definitivt livsfarlig för mig! :angel:

Minett - medlem i Anonyma påslakanmissbrukare och har faktiskt kunnat avstå från att handla nya påslakan lääänge nu! Så den här tråden är definitivt livsfarlig för mig! :angel:

Vad skönt att det är fler som har vett att uppskatta påslakan:D

Till övriga: och vad underbart att fler förstår tjusningen i gamla kvalitetslakan! Precis som fler har jag haft problem att hitta äldre lakan i dubbelsängsstorlek, men äger faktiskt enkellakan som är från 1950-talet, som inte kan användas:cry:

Var duktigt besviken när jag fick köpa mina billiga dubbellakan på EKO eftersom det var det ekonomin tillät i vintras, men nu börjar de ju pajja redan så jag kan stolt påtala för sambon att de mååååååste bytas ut:angel:

Ni som manglar, hur manglar ni? Vi har en skitdålig kallmangel i tvättstugan, hur jag än dänker, viker eller håller så lyckas mangeln skapa veck... Funderar allvarligt varenda gång att köra upp till jobbet och mangla i vår underbara varm-mangel som utrotar varenda veck.

Himla har jättesköna, silkiga lakan. Köper i deras lagerbutik så blir inte farligt dyrt heller.

Tycker ikeas lite grövre lakan är sköna också!

Mina favvolakan kommer från HIMLA och Lexington. Ett stort plus är att de är så snygga!

:laugh:

Mina älsklingslakan här hemma är US Polo Ass. från Hemtex. Bomullssatin, jättegoa att sova i. Kostade då 499 för påslakan och 149 för örngott.

Det här fast i grått/svart :love: :love:
http://www.hemtex.com/sv/Start/Sovrum/Baddset-och-paslakan/US-Polo-Assn/Paslakan-USPA-Nantucket/

En gång påslakansmissbrukare alltid påslakansmissbrukare... Hade klarat mig länge nu - men den här tråden fick mig att klappa igenom... måste definitivt gå på många fler möten för anonyma påslakansmissbrukare! ;)

"Råkade hamna" på Hemtex och de reade faktiskt dessa US Polo Ass-påslakan och örngott! 149 kr för påslakanet och 49 kr för örngottet! Dessutom "ta tre reavaror betala för två". Jag "åkte dit" så att det sjöng om det - förståss! ;) ;);) Det är första gången jag köpt sängkläder i percale - och de är verkligen JÄTTESKÖNA! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka