DeadSerious

Trådstartare
Vilken "funktion" fyller lysin hos hästen?
Vad händer vid en brist?
Vad händer vid ett överskott?

Hur tillsätter man lämpligast lysin i foderstaten om det saknas?

Frågar av ren nyfikenhet, har googlat men hittar inget direkt lysintillskott. Finns det ens något på marknaden? Om inte, hur kommer det sig?

Sv: Lysin?

Är väl inte rätt person att svara kanske, men jag har också försökt läsa på och uppfattat det som att det handlar om kvalitén på proteinet, och ha balans mellan aminosyrorna för att de lättare ska kunna tillgodogöra sig proteinet. Bygga muskler då t ex.

Å andra sidan så om man börjar ge tillskott, så ska man ju *egentligen* ha balans mellan fler aminosyror än just Lysin för att det ska bli bra. Har inte hittat något tillskott som känns värt det. Hellre försöka ge foder som innehåller högre halter lysin. Det varierar ju mellan olika proteinkällor.

Från Hippson: ( http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/foderformel-for-hallbar-hast.htm )
"Mera muskler - tänk protein
För att bygga mer muskler behöver hästen protein.
- Det är inte bara mängden som är viktig, förklarar Eva, utan även kvaliteten. Lysin är en av de viktigaste aminosyrorna i protein, särskilt för växande hästar. I färdigfoder använder man ofta potatisprotein som lysinrik proteinkälla. Även soja, lucern och havre innehåller stor andel lysin och är utmärkta hästfoder.
- En del hästar är lite "bukiga" men är ändå tunna över revbenen, berättar Eva. Då behövs mer energiinnehåll i foderstaten, och även lite mer protein. "

Skulle alltså hellre ge t ex potatisprotein eller lucern än att börja lägga till enbart Lysin. (Ger själv krafft muskel i brist på att kunna få tag på potatisprotein.)

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!
Utöver den information du gav så kom jag när jag läste ditt inlägg på nya sökord, och hittade därmed mer information genom min vän google :D

Har räknat lite och tar min egen häst som ett exempel: Han behöver enligt mina uträkningar ca 32g lysin/dygn, och får ca 25g/dygn. Där finns alltså en brist på ca 7g. Han fodras med hö, betfor, lusern och mineraler, och jag kan varken byta ut eller öka på någonting (byta ut lusernet i så fall, men det vill jag inte, han behöver betforen för att få i sig mineralerna). Hur gör man då enklast för att uppfylla behovet?

Han är mycket fin i muskulaturen och visar inga tecken på att lida av den nyligen upptäckta lysinbristen, så den påverkar honom troligen inte. Känner mig därav inte stressad att åtgärda det (hemsk matte ;)), men känns samtidigt konstigt att det inte skulle finnas något direkt lysintillskott alls på marknaden. :confused:

Tillägger igen att min häst bara är ett exempel och att jag gärna tar del även av sådan information som inte är relevant i just vårat fall :D

Mja, som sagt jag har också räknat och klurat på det där. Det känns ju lockande att lägga till. Men som sagt - frågan är om det räcker med att lägga till Lysin, när man ska ha balans med de andra aminosyrorna också för bästa effekt. Började kika på att kunna köpa tillskott med fler aminosyror än Lysin.
Hittar tyvärr inte den länken med mer exakt info, men helst ska man ha minst 3-4 aminosyror med rätt kvot i förhållande till varandra för bra effekt, om man nu ska ge tillskott hellre än mer foder. Kostnaden för detta, hur jag än vände och vred på det, blev många hundralappar extra per månad.
Själv har jag valt att ge lite i överkant med protein av "bra" typ för att kompensera. Men skulle kunna tänka mig att ligga 7g back/dygn också hellre än att lägga ut markant med pengar på tillskott med oviss effekt.

Hittade f ö något som heter Promix Equine som verkade intressant. Vet inte om det går att få tag på i sverige. Dyrt, oavsett.
Sen finns det tillskott med selen/e-vitamin/lysin, men det brukar inte vara så hög andel lysin.

Eclipse Biofarmab har en produkt, VSL som innehåller bla lysin. Dock i så liten mängd att du skulle behöva ge nästan 90 mL av det varje dag.

Skulle alltså hellre ge t ex potatisprotein eller lucern än att börja lägga till enbart Lysin. (Ger själv krafft muskel i brist på att kunna få tag på potatisprotein.)

Krafft Muskel innehåller även en del lysin och methionin som är tillsatt för sig, dvs inte ingår i råvorna!

Lysin är en aminosyra, alltså en av byggstenarna i protein. Lysin är den först begränsande aminosyran. Dvs om det fattas lysin så kommer hästen inte att kunna utnyttja allt protein i maten för att tex bygga muskler, hästen kan få proteinbrist trots att det på pappret ser ut som att den får tillräckligt. Det går inte att bygga rätt sorts protein om en av aminosyrorna saknas, oavsett hur mycket man har av de andra aminosyrorna.
För att förklara enkelt: Tänk att ett protein består av en kedja byggstenar som måste sitta i en viss ordning för att det ska bli rätt protein. Vi kan kalla byggstenarna A,B,C och D för enkelhetens skull. Ett protein skulle kunna se ut så här tex: A-B-A-C-D-B-A-D-C-B. Om det skulle fattas tex B så spelar det ingen roll hur mycket A,C och D du trycker i hästen, den kommer i alla fall inte att kunna tillverka exempelproteinet ovan.

Jag förstår :)

Vilka är de övriga viktiga aminosyrorna och hur mycket bör hästen få av de olika? Någon som vill lära mig? :D

Methionon. Lysine och cystein är de aminosyror som hästar inte sjäöva kan tillverka. Allt som innehåller protein innehåller aminosyror. Men varierande mängd av de olika soterna. Soya har tex. Bra sammansättning för häst precis som lucern. Tror även att potatisprotein är ok, dock inte idealiskt. Har även odlats fram majs med exter lysin har jag för mig.
Grundtankem du ska ha i alla fall är bra kvalitet på protein i bra mängd. Underskott av en aminosyra kan vara skadligt då andra lagras i kroppen när de inte kan brukas.
Kan svara bättrr imorgon när jag är vaken ;)

*kl*

Generellt så brukar man väl räkna med att om hästens huvudsakliga föda är grovfoder så är lysinbehovet täckt. Den största (och bästa) källan är ju hö eller hösilage.

*kl*

Generellt så brukar man väl räkna med att om hästens huvudsakliga föda är grovfoder så är lysinbehovet täckt. Den största (och bästa) källan är ju hö eller hösilage.

Det räcker med att det är lite dåligt med protein i grovfodret (vilket är vanligt) så blir inte lysinbehovet täckt!

Tex i ett hö med 7 MJ och 30 gr smb rp så är lysininnehållet ca 1,85 gram!

Min häst fodras som sagt enbart med hö, lusern och betfor och får mer än 1,2kg ts/100kg kroppsvikt enbart genom höet (dvs. han får inte "för lite" heller), men har ju ändå enligt mina beräkningar en brist på ca 7g. Nu struntar jag dock i den tills vidare och hoppas på att någon vill berätta hur man räknar på övriga aminosyror :)

Det du ska göra är att öka på mängden hö eller lucern om du inte vill ge annat proteintillskott. Ökar du mängden av dessa så ökar även mängden lysin.
Betfor är lågt i protein så inte det du ska öka i första hand.
lucern är ju rikast på protein så liten ökning i det ger större resultat än att öka hö.

Det du ska göra är att öka på mängden hö eller lucern om du inte vill ge annat proteintillskott. Ökar du mängden av dessa så ökar även mängden lysin.
Betfor är lågt i protein så inte det du ska öka i första hand.
lucern är ju rikast på protein så liten ökning i det ger större resultat än att öka hö.

Betfor innehåller 60-70 gr protein /kg, det är inte såå lågt.

fast hon ska ju ge ganska mkt betfor jämfört med lucern för att komma upp i 7g till av lysine. allt protein är ju inte heller lysine.
speciellt eftersom kvaliteten på proteinet är sämre i betfor oxå vad jag vet. (inte helt säker dock) dvs. 1 g protein från betfor kan innehålla lägre procent lysine än vad 1 g protein från hö/lucern.
olika proteiner är olika bra för olika djurslag.
det protein som är i hö duger tex. inte alls till hund men väl till häst om det är i tillräcklig mängd (dvs. bra kvalitet på höet)

Min häst fodras som sagt enbart med hö, lusern och betfor och får mer än 1,2kg ts/100kg kroppsvikt enbart genom höet (dvs. han får inte "för lite" heller), men har ju ändå enligt mina beräkningar en brist på ca 7g. Nu struntar jag dock i den tills vidare och hoppas på att någon vill berätta hur man räknar på övriga aminosyror :)

Visst hade det varit bra om man hade vetat hästens behov av olika aminosyror. Nu vet man inte detta. Man vet vilka aminosyror som muskler är uppbyggda av men olika vävnader har behov av olika aminosyror så bilden är komplicerad. Det återstår mycket forskning innan man vet hästens totala behov av olika aminosyror. Den enda aminosyra som man egentligen har studerat behovet av är lysin och studier har dessutom endast omfattat växande unghästar. Man vet egentligen inte vilket lysinbehov vuxna hästar har. Man har helt enkelt utgått från lysinbehovet hos unghästar och antagit att lysinbehovet hos vuxna hästar är detsamma uttryckt i procent av proteinbehovet.

Den amerikanska fodernormen NRC 2007 anger lysinbehovet till 4,3% av proteinbehovet (avser råprotein) för alla hästar. Värdet avser optimal lysinhalt i foderstaten, dvs. det är inte ett minimivärde. Med optimal lysinhalt menas att lysin inte längre nödvändigtvis är den begränsande aminosyran, vilket innebär att hästen kan bygga mer protein och att en mindre andel aminosyror går förlorade och omvandlas till urea och energi.

Det är därför klokt att följa rekommendationen i NRC 2007. Äldre hästar brukar dessutom ha ett större behov av lysin.

Har man ett underskott av lysin som du har så är det bästa att ge ren lysin (L-lysin).

Det finns naturligtvis många andra aminosyror som också är viktiga, t.ex. metionin, treonin och leucin, och det kan man skriva en hel bok om. Det går inte att redogöra för här.

Det räcker med att det är lite dåligt med protein i grovfodret (vilket är vanligt) så blir inte lysinbehovet täckt!

Tex i ett hö med 7 MJ och 30 gr smb rp så är lysininnehållet ca 1,85 gram!

Fast det vanliga är ju att man komplettera med tex lucern (om värdena på höt inte är tillräckliga). Det är ju inte bara höt som räknas som grovfoder.

Om hästen ser fin ut och foderstaten är i balans så hade jag inte bekymrat mig.

Senast ändrad:

*kl*

Tack till SpaderÄss för nyttig information! Ska titta på L-lysin som du nämnde.

Till någon annan (förlåt, jag minns inte vem):
Jag förstår att lysinbehovet uppfylls om jag ökar exempelvis lusernet tillräckligt, men det tänker jag inte göra då hästen i så fall skulle bli för tjock. Vill inte ha tjock häst :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hästarnas favoritbett