Boerperd

Trådstartare
Hur mycket lysin ska en häst som väger 350 kg?

Var får man reda på mycket man får i hästen? Mer info om lysin?
Har letat men hittar inte?!

Sv: Lysin!?

Enligt KER,vuxen häst lätt träning 300 kg, lysinbehov 18 gram
400 kg 23 gram, så 21 gram för din häst om den är vuxen och tränas lätt. Hård träning 400 kg = 38 gram.

Kopierat från en äldre tråd!

Biopromin 17,35 g/kg - blir ju inte särskilt mycket eftersom man ger 50 g... Men det sägs vara rent lysin som tas upp bra av hästen i vart fall.
EDEL Häst 4,8g/kg
EDEL Avel 8,3g/kg
EDEL Champ 5,0g/kg
Eggersman Aminoral 20g/kg
Hippo Groow Breed 5,6 g/kg
Hippo Groow Alfa 7,8 g/kg
Linfröpellets (Rena foder) 2,5 g / kg foder
Luzernpellets (Rena foder) 7,2 g / kg foder
Krafft Plus Grön 14g/kg
Krafft Groov 125 7 g/kg
Krafft Groov 90 5,4 g/kg
Krafft Protein 30 g/kg
Majsflakes (Rena foder) 2,4 g / kg foder
Max E Glo 8,5 g/kg
Sojaflakes (Rena foder) 22 g / kg foder
Timotejhö 3,5% av rp
Vitafor Proteinmineral 25 g / kg foder
Vitafor Häst Derby 4,2 g / kg foder

Råvaror
% lysin av råproteinet
Gräs 4,4-5,4
Havrekärna 3,8
Kornkärna 3,5
Lusern 4,5
Potatisprotein 8,1
Rapsexpeller 5,1
Sojamjöl 6,1

Och hur vet man hur mycket lysin man får i dom?

Jag skulle köpa SeloE, men det fanns bara VSL i butiken... Vilket var dubbelt så/dag. Det som skillde SeloE och VSL var lysinet, så då undrar ju jag om jag behöver extra lysin...? Eller om det räcker att köpa den billigare SeloE?

Han väger ca 350kg, tävlingshäst under uppbyggnad
Får
5kg hö 8mj - 30 sbrp
1 kg lucern 10 mj - 160 sbrp
0.2kg sojamjöl

Jag får fram att han får i sig ca 11.7gram lysin, vilket då är alldeles för lite?!

Så då behöver jag VSL:en om jag har räknat rätt? Bara så att man inte köper grisen i säcken!

Blir inte det dyrt att tillsätta så mycket lysin genom VSL, har för mig att det är 50 gram/liter, dvs 1 gram per 20 ml.

Tror inte du räknar rätt!

1 kg lucern med 160 gram smältbart borde vara ca 7 gram lysin.

0,2 kg soja är ca 4,4 gram lysin.

Höet borde innehålla ca 62 gram råprotein/kg och om det är timotejhö bör varje kilo innehålla ungefär 2,8 gram.

Vad kan man ge istället för VSL? Om det visar sig att jag behöver ge mer?

Hur vet man att det är ett timotejhö?

Jag trodde att jag var ganska duktig på det här med foderstater... Men har nu insett att det är en djungel som man inte har koll på!
Vad är det mer man behöver ha koll på som inte ingår i grunderna?

*KL*

Jag har funderat en del på det där med lysinet här sista tiden. Vad är eg symptomen på lysinbrist? Iom att det är den första begränsande aminosyran så borde det ju ge ganska klara symptom vid brist, men vilka?

För slog mig häromdagen när jag mockade att ingen av mina lär få sitt lysinbehov täckt nu, iom att de får såpass lite silage (och mest halm). Men det har sas 'inte märkts' (och jag har - skäms - inte tänkt på det faktiskt, att det ju påverkar en hel del när silaget dras ner så hårt)

Ja, nu är ju det här en ny kunskap för mig.... Men jag kan tro att det första tecknen är som på människor som få brist på aminosyror; dålig och torr hy= dålig päls?

Om hästarna får långvrig, grov brist blir det väl muskelåterbildning?! Och hjärnan tar väl skada den också?

Intressant artikel... Har inte läst med kritiska ögon än, men ialafall!

*KL*

Jag har funderat en del på det där med lysinet här sista tiden. Vad är eg symptomen på lysinbrist? Iom att det är den första begränsande aminosyran så borde det ju ge ganska klara symptom vid brist, men vilka?

Eftersom det är den första begränsande aminosyran så bör hästen få proteinbrist (men det är kanske inte så du menar). I NRCs bok tex står det om att proteinbrist ger minskad tillväxt, viktnedgång, minskad mjölkproduktion, minskad muskelmassa, minskat foderintag, dålig hårtillväxt och minskad hovtillväxt.

Det är också troligt att hästar som är skadade ökar sitt upptag av proteiner dvs de har ett större proteinbehov än andra så man kan kanske dra slutsatsen att det kan vara så att skador läker sämre.

Angående höet så kan du titta om det i huvudsak är timotejax eller om det är andra ax som finns, tror inte det spelar så stor roll för lysinet i alla fall. Det skiljer nog inte så många tiondels gram lysin!

0,2 kg soja tillsätter drygt 4 gram lysin ytterligare i foderstaten!

Det såg ju inte ut som om det var någon brist om du tittar på siffrorna jag räknade fram!

Jag menade nog inte på något speciellt vis tror jag? =)

Jag har i ärlighetens namn aldrig brytt mig om att räkna på lysinet. Jag har ju grovfoder med såpass höga proteinvärden att sålänge proteinbehovet är täckt så bör lysinet vara täckt med råge. Och att proteinbehovet är täckt är jag ju rätt noga med, förutom i undantagssituationer.

Men slog mig när jag läste den här tråden att ivf Lillen borde ha en rätt rejäl lysinbrist, då han får såpass lite silage och i underkant på protein med.

Men symptomen är alltså i princip proteinbristsymptom alltså? Då behöver jag ju knappast oroa mig mao?

Ja ämnet är inte lätt och här är en intressant sak till, kopierat text från wikipedia:

Fytinsyra (inositolhexafosforsyra) är en känd absorptionshämmande faktor som förekommer i cerealier och vegetabilier som bland annat hämmar upptaget av mineralämnen, såsom järn, zink, magnesium och vissa proteiner.

Fytinsyra återfinns bl.a i fullkornsmjöl, eftersom de finns i skaldelarna på spannmålskärnan som används vid tillverkning av fullkornsprodukter. Fytinsyrans hämmande effekter i tarmen kan minskas genom surdegsjäsning.
Slut wikipedia.

Många tillsätter tex vetekli i foderstaten för att få upp fosforen, men fosforen i vetekli och andra kliprodukter (havrekli) är i princip otillgänglig och fytinsyran hämmar dessutom upptaget av vissa mineraler, spårämnen och aminosyror. HelenaHandberg har skrivit om det tidigare här på Buke, tror även SpaderÄss har nämnt det.
Jag undrar varför många tillverkare av färdigfoder tillsätter så mycket kli i sina foder (antar i och för sig att det är för fibrernas skull), särskilt de som är för växande individer, jag tycker det rimmar dåligt? Mustang Breed tittade jag på som exempel, innehåller 30% vetekli och 22,2% havrekli, det borde inte vara bra att ge en växande individ med höga krav ett foder med ingredienser som hämmar upptaget av aminosyror och mineraler!
Vad anser Ni?

Men symptomen är alltså i princip proteinbristsymptom alltså? Då behöver jag ju knappast oroa mig mao?

Jag har förstått det så. Jag undrar hur mkt man vet egentligen elelr i alla fall hur pass översiktliga data det finns om aminosyrorna i kroppens olika proteiner. Man vet ju tex att hovarnas proteiner har en lite annorlunda aminos sammansättning jfr med övriga kroppen men undrar hur pass mkt annat som det eg finns uppgifter om. Det gör det antagligen, kanske ingen aning.

Men samtidigt intressant, hur en häst som 'bevisligen' har BÅDE en proteinbrist och en lysinbrist inte visar minsta lilla symptom.. Gör ju att man undrar hur mycket upptagsförmåga och behov kan skilja från tabellerna?

Nu är det inte menat som att man kan skita i tabellerna, och det är heller inte meningen att L ska fortsätta få för lite protein (för nu har mitt potatisprotein kommit ringde de om i fredags =)), men faktum kvarstår ju att han fått det - och det ända sedan i juni. Men det 'syns inte' på minsta vis - knasigt nog. (Men tacksamt) Och frågan är då om det inte syns för han inte förbrukat alla ev reserver än, eller för att han är tåligare än normhästen mot brist eller om han helt enkelt i realiteten inte HAR någon brist, för han har lägre behov/högre upptag än normhästen?

Ang vetekli så adderas det nog för det är billigt, b-vitaminrikt, och många hästägare tycker det är en väldigt trevlig ingrediens som iaf påstås ha välgörande effekt för magen. Eller så läser hästägarna inte innehållet. För tyvärr så är det ju så att det som köps, det tillverkas.

Är ju lite samma med havrefria foder som glatt köps för att de är havrefri och/eller för att minska stärkelsen. Men de är pepprade med t ex korn och majs, båda betydligt högre i stärkelse än havre.. Men sålänge de köps, kommer de att tillverkas. Och sålänge folk inte 'läser på, och läser på säcken' kommer de glatt fortsätta köpa dem på felaktiga grunder. Även om det knappast skadar något annat än ägarens plånbok.

(Jag har alltså inget emot havrefria muslifoder/foder med korn, majs etc. Men argumenten varför folk ger dem är ibland väldigt.. fascinerande..)

Hur mycket lysin ska en häst som väger 350 kg?

Enligt NRC 2007 (den amerikanska normen) är underhållsbehovet 0,054 g/kg kroppsvikt, dvs. 19 g lysin för din häst. Arbetar hästen kan du räkna ut lysinbehovet som 8,6% av proteinbehovet (SmRp).

Var får man reda på mycket man får i hästen? Mer info om lysin?
Har letat men hittar inte?!

Det finns en tabell i NRC 2007 som anger hur mycket lysin (och andra aminosyror) som olika fodermedel innehåller.

*KL*

Ett problem med proteinbrist är att det kan ta lång tid innan man upptäcker bristen. Därför är det så viktigt att man gör en foderstatsberäkning och ser till så att hästen alltid får den mängd protein den behöver. Man bör även kolla lysinhalten i sin foderstat. Tyvärr är detta inte helt enkelt. En stor andel av den lysin som finns i ett grovfoder kan vara bundet vid svårsmälta kolhydrater såsom cellulosa eller lignin (som inte är en kolhydrat). Det är endast “smältbart lysin” som hästen kan utnytja. Enligt SLU:s studier så är lysininnehållet i t.ex. hö av timotej 4,3 – 5,8 % av proteinhalten. Andelen lysin ökar med ökad proteinhalt, dvs. 4,3% gäller för hö med låg proteinhalt och 5,8% för hö med hög proteinhalt. Man kan förmodligen använda samma smältbarhetskoefficient för lysin som för protein. Jag skulle gissa att andelen smältbart lysin i grovfoder ligger mellan ca. 2,5 – 3,8% av råproteinhalten.

När det uppstår en brist på protein så använder hästen det protein som finns i fodret till att hålla sina vitala funktioner (t.ex. hjärtfunktionen) i gång. Det är de mindre viktiga delarna som först blir lidande och får proteinbrist, t.ex. päls och hovar. Dålig päls- och hovkvalitet kan därför vara tecken på proteinbrist. Dålig päls- och hovkvalitet är dock ingen effekt av lysinbrist utan indikerar snarast en brist på de svavelhaltiga aminosyrorna metionin och cystein. Det är dessa aminosyror som finns i keratinet som bygger upp hud, hår och hovar.

Lysinbrist påverkar främst muskelmassan som minskar vilket bl.a. kan ses genom att topplinjen (ryggen) “sjunket ner”. Dessutom sjunker hästens prestationsförmåga. Hästen “orkar” helt enkelt inte med hård träning och det tar längre tid för musklerna att återhämta sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 962
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka