Lymfkörtlar

Tindra03

Trådstartare
Har en häst med en svullnad vid armbågen, hästen håller benet utanför kroppen samt vill inte riktigt stödja på benet. Veterinär har röntgat benet, men hittar inget.
Undrar om det sitter lymfkörtlar där som kan svullna?

Sv: Lymfkörtlar

lymphs.jpg

Hundens lymfkörtlar, borde väl vara ung. lika där (hoppas jag=) ) Vad säger vet?

De tror att det är en spark. Men då borde svullnaden flytta sig nedåt, vilket den inte gör.

Vet borde rimligtvis ha palperat området och då känt om det var lymfkörtlarna! Antar att den är tempad osv, om den har en infektion i kroppen så att lymfkörtlarna svullnar så kan ju det inverka på allmäntillstån och ev ge feber.
Varför skulle svullnaden flytta sig nedåt vid spark? Eller menar du att den skulle gå ned, som i "svullna av"?
När svullnade den upp, kom det plötsligt, hur länge har den vart svullen?

Hästen har en infektion i kroppen, tempas dagligen, med feber som kommer och går, är under utredning för infektionen.
Svullnaden på benet ökade under 3-4 dgr. Rejält halt. Svullnaden har minskat men den är tydligt kvar. Har ätit metacam i 12dgr, har även provat Hirudoid-salva. Nu har det gått en månad sedan det började.

Vad bra att den är under utredning! Det kan ju vara lymfkörtlarna, om hästen låter dig klämma lite så borde du kunna känna knutor om det är lymfkörtlar som har svullnat upp. Låter troligt isf, särskilt om febern kom i anslutning till svullnaden. Annars kommer ju en olycka sällan ensam, så en spark är väl inte utesluten heller...

Antar att du kanske snart tar (fler?) prover för att få ordning på infektionen, be då vet känna efter svullna lymfknutor på samma gång. Kan vara svårt att känna när man inte vet riktigt var de borde vara!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
591
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka