lymfangit...

E

Elinabergh

Hej!

Min häst blev jätte svullen (höger fram) på alla hjärtans dag dvs i onsdags, första tanke vrickning, lymfangit eller sjukt överansträngd. gjorde lymfangit testet med trycka finger.. en vinnare..

Haltade ngt och hade 38,3 i temp. Gjorde jodopax omslag i 5h, var utan i 8h och 8h omslag igen, svullnaden var nere ngt men tempen bestod.

Hon har mugg lika mkt som en femkrona totalt på hela hon som inte vill försvinna dvs har funnits sedan jag köpte henne men vet har tyckt det har varit väldigt lite för att special behandla.. såpa såpa såpa och mjukgörande kräm..

på torsdagen ringde jag vet för då hade hon 38.9 men var i övrigt väldigt pigg (åt. såg pigg ut och drack) förutom det nu ngt större ben och hältan.

Vet och jag kliade våra huvuden, för lite mugg för det ska bero på det igentligen. känner inget sticksår, skoddes i tisdags men sömmarna sitter lågt och kände med visitertången.. men vi satsade på muggen och nu står hon på pencellin 6dagar 41ml, finadyne 2,5påsar i 4dagar och en kräm som ska behandla muggen (inget kortison)

nu till diskussionen, har ni haft erfarenhet av lymfangit?
hur såg eran behandling ut?
när fick ni ned temp?
när fick ni ned svullnad?
hur mycket promenerade ni med hästarna?
när började ni sätta igång dem?
har ni upplevt att de blivit känsligare efter de en gång fått lymfangit?

det är skönt att bolla och höra andras erfarenheter..

Sv: lymfangit...

när fick ni ned temp?

det är skönt att bolla och höra andras erfarenheter..

Min donna hade ganska lätt för att visa lymfangit tendenser vid minsta lilla sår. Hon svullnade upp, men det kade sig efter ett par dagar. Det tog ett tag men sedan lärde jag mig att lägga alsolspritsomslag på varenda litet sår jag kunde hitta och undvek då många svullna ben och onödiga hältor.

Första gången hon fick "riktig" lymfangit var vid mugg, inte hade hon mycket men på henne behövs det inte så stora sår för att hon ska visa lymfangitsymptom heller. Då behandlades hon inte med penecillin utan det räckte med att behandla muggen, hon hade heller ingen feber, så eg. var det inte riktig lymfangit.

Andra gången hade hon fått ett sticksår i hasen och var väldigt svullen, jag ringde distr. just för att jag var rädd för lymfangit och ville ha penecillin (såklart på jourtid) Distr. kom ut och det hela slutade med att hästen hamnade på Ultuna en vecka. Först och främst för att såret var DJUPT, mkt. djupare än vad jag trodde, det gjorde att de var rädda för hasleden, som det inte alls var ngt. fel med. Hon hade ca. 38-39 i temp när hon kom ner till Ultuna, temp+svullnad steg därnere. Hon behandlades med penecillin, som hon fick in i blodet. Svullnaden och febern lade sig på tre-fyra dagar. Jag skulle gå med henne 2x10 min/dag i fem dgr. Och var hon ohalt efter det så skulle jag i princip rida på henne som vanligt igen, dock tänka på att hon varit avställd ett tag.

Tredje gången (samma sommar som Ultuna) sprkade hon upp ett sår på insidan av andra hasen. Varmt som det var så blev det såklart lymfangit och såklart på jourtid igen(!) Hon fick etacillin som jag skulle spruta själv i sju dgr samt finadyne i två dgr. Hon hade en temp på ca 40 grader dagen då det hände. Efter tre dgr. så hade inte temp. sjunkit alls och inte heller svullnaden, var ute på ca. 10 min promenader med henne. Distr. ut igen efter tre dagar (Helg!) då kunde hon nämligen inte äta eftersom hon reagerade på penecillinet och fick stora bulor på halsen. Skitkul med en lymfangit häst som inte tål penecillin...
Hon fick då sulfa istället (trimediazin), samt en ny kur med finadyne i fem dgr. Efter två dgr. så var hela hästen full med bulor, så då visade det sig att hon tydligen inte tålde trimediazinet heller...
Så då provade vi med bara finadyne och alsolspritomslag på såret och det hjälpte faktiskt. Så fort svullnaden lagt sig så skrittade jag henne uppsuttet, rörelse rekomenderas oftast vid lymfangit så länge hästarna inte är väldigt halta så de går och spänner sig och felbelastar helt.

Jag vet inte om min blivit känsligare, men hon är väldigt känslig. Hon svullnar lätt upp vid små sår, fast det utvecklas ju inte till riktig lymfangit iofs.

Nu blev det långt :p

när fick ni ned temp?

Ja mitt fullblodssto får lymfangit rätt ofta eftersom hon är den minst smidiga hästen och gör ill asig bara hon tittra på en gren.
Behandlingen är väll rätt lika vid att tillfällen, Antibiotika och pencellin samt vila.
Svullnad går ner efter 2-3 dar på min dam och tempen sjunker så fort sprutorna sätts in.
Hon fick bara gå i sjukhage under jsudomsperioden efter medicinering osv har jag ridit igång sakta under 1 vecka sen börjat mer allvarligt
Ja hon har fått små knölar och är väldigt känslig mot senskydd fram efter ett lymfangit anfall

Min häst hade lymfa för ett år sedan. Det var precis som med din häst,han var plätsligt jättetjock om benet och hade högre temp än vanligt,dock inte feber och inte halt. La jodopaxbandage och inget blev bättre efter 3 dagar. Svulnaden gick ner ute i hagen men efter en timme i boxen var han lika tjock igen. Ringde ut vet. som konstaterade lymfa och han sattes på hippotrim(pasta), då min lilla kille är spruträdd och på finadyne. Svullnaden gick egentligen inte ner och benet blev inte normalt förrens näst sista dagen på behandlingen. Och under behandlingen skulle han skrittas 20 min om dagen och ha lindade ben på natten. Men efter 2 veckor var han som vanligt igen och orsaken tror vi berodde på att han hade trampat sig på kotan några dagar innan hans ben svällde upp. Men sedan dess har han inte haft det någe mer men det finns ju de som får de utan anledning också. Hade en häst i stallet som fick det varje vinter utan ngn anledning,så det var kroniskt. Men hoppas din pålle blir bra snart iaf:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka