_Mallan_

Trådstartare
Igår märkte jag att min foderponny hade svullnat till rejält på utsidan av vänster bakben, över kotan och skenbenet, och så hade han ett litet sår på kotan. Jag ringde genast till hans riktiga ägare och frågade vad jag kudne göra åt det och vad det kunde vara, hon sa att det antagligen var Lymfangit för han har haft det förut i samma ben. Och jag kunde kolla om det var det genom att trycka in ett finger i svullnaden och sedan då jag släppte så skulle det bli en liten grop efter fingret. Jag gjorde det och det stämde bra överens med det.
Men idag när jag kom till stallet märkte jag att han började bli svullen i höger bak också, fast bara på skenbenet den här gången, och dessutom så har svullnaden kommit upp i haspartiet på vänster bak.
Jag har lindat in det vänstra benet och masserat in Alsololja. Men är det någon som tidigare har varit med om att Lymfangit har spridit sig till ett annat ben?
T.P.F.H // Malin
 
Sv: Lymfangit

är svullnaden liknande i båda benen, dvs. lämnar fingret märken även på ben nr 2?
den svullnaden kan ju bero på något annat, överansträngning (om hästen inte belaster det svullna benet lika mkt), proteinöverskott, ett sår på även det benet, med mera med mera.

om jag var du skulle jag linda båda benen (jag brukar aldrig bara linda ett, det benet som inte är svullet/skadat etc behöver också stöd) och sen ringa veterinär. lymfangit är inte något att leka med, det kan bli riktigt otrevliga följder...

min häst hade lymfangit, det spred sig dock inte i andra benet (känns inte som om det borde vara möjligt att sprida sig från nederdelen ave tt ben, till nederdelen av det andra, med tanke på vad lymfangit är för något?) men däremot upp i låret och under magen. det är väl lite annorlunda iofs, eftersom dessa partier sitter ihop. om det ska gå ner i andra benet känns det som om det först måste upp i låret/bakdelen och sen ner i andra benet, men det är ju inte sannolikt.
 
Sv: Lymfangit

Ja, fingrarna lämnar märken på det andra benet också. Men det är inte alls lika svullet i det benet. Jag tror itne det överansträngning, för han verkar inte ha problem att gå eller så. Jag har kollat efter ett sår på det andra benet, men det ända jag hittade var en liten knäl som var lika litet som ett myggbett, och jag såg inget öppet sår i det.
Okej, jag ska tillbaka till stallet ikväll igen, så jag får nog linda det andra benet då också. Ja, är det inte bättre ikväll så får det bli o ringa till vetrinären!!
Hans ägare trodde att han annars kanske har fått i sig en farlig växt och då blivit tjock i benen. fast det stämmer ju ändå så bra in på Lymfangit..
Tack för svaret!!
 
Sv: Lymfangit

om hästen har Lymfangit måste du/ägaren kontakta en veterenär som kolla på de att ni få smärtstillande och antibiotika.min häst fick ett stick sår o fick akut Lymfangit.väldigt viktigt att veterenären få kolla på hästen då.
 
Sv: Lymfangit

Skura bägge benen med typ grön såpa o vatten sätt sen på spritförband.

Hästen bör röra sig så att svullnaden går ner.
Om det är ett sticksår så kan du skritta hästen(rida)såvida den inte är halt, annars får du leda den.

Ta tempen dagligen- morgon o kväll.
 
Sv: Lymfangit

Om hästen börjar få feber är det viktigt att ringa veterinär och få antibiotika. Annars har hästen inte speciellt ont av Lymfangit, den blir stel, möjligen lite ovilligare till att röra sig.

TS: Om hästen inte har feber bör man göra som axel sa.
det är inte helt ovanligt att lymfangit sprider sig, bakterien kan spridas mellan lymfkärlen så att även ett annat ben svullnar upp.

rid hästen, i skritt, om den inte är halt.
ring vet om den får feber och blir halt.
 
Sv: Lymfangit

där lärde jag mig något nytt!

men borde inte hela "mellanrummet" mellan benen (dvs lår, rumpa) också bli mer eller mindre drabbade då? kan bakterien välja selektivt villa kärl den ska svälla? :confused:
 
Sv: Lymfangit

hade en häst(inte min egen) som drabbades av lymfangit och det gick fort, han svullnade från hoven hela vägen upp till korset, benet var tjockt som ett elefantben och han hade feber samt var väldigt ovillig till att röra sig. vi fick ta ut veterinär som gav sprutor samt ordinerade medisin, vad vet jag inte då det var så länge sedan, men jag säger som någon annan redan sagt, lymfangit är inte att leka med, håll koll. Och ja lymfangit kan sprida sig till andra benet oxå.
 
Sv: Lymfangit

även min häst hade så kraftig lymfangit, hon var även svullen ca 4 cm tjockt under magen fram till sadelgjordsläget.

hennes lymfangit blev kronisk pga att den första antibiotikan inte hjälpte, och 8 månader senare fick vi avliva pga lymfangiten.

*vill inte skrämmas, bara tala om att lymfangitk an bli allvarliga grejer*
 
Sv: Lymfangit

Hej alla, tack för svaren!!
Jag gjorde som ni sa och tog ut vetrinär. Vetrinären trodde inte det var Lymfangit, utan trodde att han hade fått ett slag på benet så det då svullnat upp. Hon sa att om det är Lymfangit så borde benet vara svullet på insidan också, inte bara på utsidan. Och att han blev svullen i andra benet kan vara att han har helt enkelt överansträngt det.
Men han fick smärtstillnade och så lindade vetrinären in hans ben. Han ska också få antibiotika i några dagar. Hon sa det att om inte svullnaden hade gått ner något alls i morron så kan det vara så att dt är en infektion, men det får vi hoppas att det inte är.
Mvh Malin :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 140
Senast: Hedwig
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 794
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 974
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp