Lymfangit??

I

ilixindri

Ringde min fd arbetsgivare idag och fick höra att min favvispålle har åkt på lymfangit. :cry: :crazy:

Jag har letat lite här på Buke om det, men har inte hittat så mycket info.

Hur uppkommer det? Kan det komma snabbt, eller är det alltid efter en tids mugg/rasp? Hur pass illa är det när dom får det? Han är 18 år i år, så han är ju inte den yngsta pållen. Vad är bästa behandlingen? Nu skrittas han och går med lindade ben.

I somras var hans ben lite svullna, men han haltade inte och var sitt glada vanliga jag. Då trodde vi/jag att det var gallor, så får man höra det här nu... :cry: Jag kände aldrig nån mugg på honom i somras, och jag pysslade ju med honom i stort sett varje dag.

Ska hem till Skåne nu på onsdag (pluggar i Umeå), så då ska jag försöka hälsa på honom och se hur det är med honom.

Blir jätteglad ifall jag får svar, så man inte måste sitta här och oroa sig utan nån kunskap om det.

//Alexandra

Sv: Lymfangit??

Lymfangit uppkommer vanligtvis i samband med sår som det kommit in smuts i.. Detta leder till blodförgiftning (kanske inte så allvarligt som det låter)

MIn har kronisk lymfangit i ett bakben, och lider inte direkt av det, han är tjock i benet på morgnarna, men det går oftast ner efter en stund i hagen.. Jag brukar ha han lindad med värme för att avhjälpa det under den allra kallaste perioden på vintern, då han dessvärre inte går ute så mkt.

Vid akuta lymfangiter (som din häst har), brukar jag linda med jodopaxomslag i ett par dagar, jodopaxen får absolut inte vara för stark, utan ha färgen av te ungefär. Jodopaxen "suger" ut smutsen i benet och det brukar avhjälpa det lite. Har hästen feber? I så fall skulle jag avråda från motion. Hjälper inte jodopaxomslag så tycker jag att ni bör prata med veterinär.

Jag tror inte att lymfangiten kommer att skada hästen desto mer, bara man behnadlar det i god tid!

Och du! Hoppas du trivs bra i Umeå!

Tack för svaret! :bow:

Jodå, jag trivs bra här i Umeå, har bott här i ca 2 månader nu, o ska bo här i 4 år till. Det enda jag är lite orolig för är vintrarna. :cool: Skåning som jag är, så är inte långa vintrar något jag ser fram emot.

Så som jag har förstått det så skrittar dom bara honom så att han får komma ut och röra lite på sig, tydligen har han blivit lite piggare nu, i början var han jätteslö och hängig.

Som sagt ska jag försöka åka och hälsa på pållen nu när jag ska till skåne och se hur det är med honom. Det tar ca 1 timme att köra dit, men det är det värt tycker jag. Frågan är ifall mamma tycker det. :crazy: Måste låna hennes bil i såna fall.

//Alexandra

Min gamla Lipp fick akut lymfangit i fredags...
Vi har kämpat hela hösten mot hennes gräsliga mugg :(

Så nu sprutas hon med antibiotika 1ggn/d.

Idag när vi kom till stallet var hon pigg och åt som en "häst" * hi hi hi*.
Hon är dubbelt så tjock i ena bakbenet från hasen och neråt, men som sagt idag mår hon jättemycket bättre och kunde ta en skrittpromenad med sambon i ca 30 minuter utan problem... :D

I övrigt går hon i hagen på dagarna tillsammans med sina kompisar..

Vad bra att hon är piggare i alla fall! :banana: :bump:

Är behandligen alltid att spruta med antibiotika?

//Alexandra

Senast ändrad av en moderator:

Ja om det blir allvarligare, man kan även ge det i pastaform i munnen/maten. Det gjorde jag på min unghäst då jag inte ville få henne spruträdd.

Ett tips som också funkar är klorhexidinomslag. Sedan socatylsalva på såret som orsakat det hela. Skrittpromenader för att få bort svullnaden och linda nattetid.

Min gamling hade redan "gjort av med" 2 stora tuber Socatyl innan lymfangiten i fredags :(

Klorhexidinomslag har jag aldrigt prövat tidigare...
Späder man det som vid Jodopaxomslag?

Jag hade nog också hellre gett antibiotikan i pastaform, men hon är i alla fall 22 år och jag är utbildad mikrobiolog med just bakterier som specialitet, så jag kan ju inte säga att jag protesterade när vet skrev ut ett pc-G preparat..
Och det kan man bara ge som injektion eller i droppform, vilket man ger till både människor och djur i akuta stadier..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 642
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 332
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama