jessii

Trådstartare
Mitt fullblod har lymfangit i vänster Bakben som han fick i söndags (18/8 märkte vi de) han var jätte svullen och hade nästan 40 graders feber. Tog ut distriksveterinärerna och dom satte in Penovet som ska stickas i muskeln samt Metacam, även rådde mig till motion med promenader och sjukhage samt bandage. Första dagen hade han lågt bandage, andra dagen var han värre så dom skickade ut en annan veterinär. Hon satte högt bandage på natten dränkt i jodopax samt skulle jag lägga lågt torrt på dagen. Han hade kraftig piphas och detta gick inte ner. På eget initiativ släppte jag ut honom ur sjukhagen då han behöver röra sig. Då började de gå ner samt febern med hjälp av metacamen. Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter eller knep för att få ner sista svullnaden? Han ligger fortfarande över normal temp men är piggare. Är ej halt i skritten men i traven syns de tydligt. Vad gjorde ni och hur lång tid tog det? Är medveten att svullnaden kan stanna men iom de inte gått så många dagar kanske de försvinner mer. Tacksam för alla svar och tips jag kan få :)

Sv: Lymfangit

Hej!
Hade ett fullblod som fick Lymfangit.
Det tog ganska lång tid innan det gick ner.
Men promenader, promenader, promenader.
Usch, vad ledsen och rädd jag var när han var som värst,
Men din verkar ju vara på rätt väg :)

Sv: Lymfangit

Ja förstår dig det är inte kul att se sin häst ha ont och va så svullen. Det är mest från hasen och ner de inte försvinner :( försöker gå så mycket jag kan plus att han har en gigantisk hage han går i från 08.00-20.00 i regel. :) får hoppas de försvinner helt!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 510
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10