Lymfangit och strömavbrott...

Thera

Trådstartare
Jag tror min lilla dam har gått och dragit på sig lymfangit... Hon hade små sår på ena bakbenet förra veckan när jag tog in henne. Det var dock inte svullet eller så då.

Sen i helgen började hon bli svullen i samma ben, på baksidan från kotan och uppåt. Jag lade om ordentligt med jodopaxbandage på nätterna i tre dygn + långa promenader. Svullnaden gick ner och jag trodde att det var ok och att de pyttesmå såren började läka.

Sen ikväll var hon jättesvullen. Inte halt, varm i hoven, eller feber, bara svullen. På med nytt bandage... Till råga på allt har vi strömavbrott här fortfarande pga av den stora stormen, så det är ganska mycket krångel...
Sitter och funderar om jag ska ringa vet imorgon. Antar att hon får antibiotika. Hon är dessutom dräktig, nån som vet hur funkar det med sånt då?

Och hur länge ska man egentligen hålla på med jodopaxomslagen? För det känns som att såren inte läker så länge man använder det. :confused:

Nån som har lite goda råd? :bow:

Sv: Lymfangit och strömavbrott...

jag har för mig att man inte ska använda jodopax omslag på lymfangit... då ska man ha spritbandage... ut och gå massor! kan behöva antiinflammatoriskt så ring du veterinären om det inte går ner...lycka itll

I ett stall där jag jobbade för några år sedan hade vi ett sto som ganska ofta åkte på lymfangit och det tog sin tid att få ordning på. När hon var tjock som en telefonstolpe i början så lindade vi med MYCKET svagt jodopaxbandage ( svagt cognacsfärgat ) på natten, hade henne ute hela dagarna och när den värsta svullnaden lagt sig övergick vi till att endast tvätta benen med lactacydtvål och såg till att de var RIKTIGT torra innan vi lindade för natten med tjocka pads (och ganska stadigt) och lindor för att hålla nere svullnaden. Torrt alltså, utan jodopax. Det funkade bra och vi fick vara mycket envisa. Det räckte absolut inte med tre dagar utan vi lindade i två veckor. Vi behövde aldrig sätta i varken antibiotika eller antiinflammatoriskt. Hon var aldrig halt och dessutom ganska svårsprutad så vi gjorde allt för att slippa sprutorna. Var envis och linda BÅDA benen så att det andra inte blir svullet av överansträngning om hon avlastar det skadade benet. Som sagt: lycka till =)

Lägg om med alsolsprit några dagar tills svullnaden gått ner och ha sedan bara torr bomull.

Tack alla!
Hade ut vet idag som konstaterade lymfangit. Fick penicilin och Finadyne.
Hon sa att jag inte behöver lägga om nu när medicin har satts in, däremot ska jag försöka hålla såret öppet med hjälp av jodopax tills allt äckelklägg kommit ut.
När hon tryckte runt såret kom det en massa... :eek:
Men, men hoppas det ordnar sig nu, tack för era råd!

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 399
Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 875
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 229
Senast: clovergirl
·
Hästvård Hej! En tjej i stallet har problem med sin nordsvensk. Det började med absurt mycket mugg, något han aldrig haft under de 7 åren hon...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka