Lymfangit - era erfarenheter...

S

Stopek

hur vanligt är det egentligen? Har ni märkt av att specifika individer är speciellt känsliga och får det för minsta småsår? Brukar ni vänta ut och låta det ha sin egen gång, eller tillkallar ni alltid veterinär och får antibiotika? Har ni märkt av att vissa stall har mer än andra? Bakterier i marken kanske som är orsaken? Ja, vad tror ni? För här sitter jag med en häst som har lymfangit för andra gången på en månad - i olika ben - och en häst till som har haft lite, lite svullnad som kan ha varit lymfangit under samma period.
Hälsning Maja

Sv: Lymfangit - era erfarenheter...

Vissa individer är känsligare än andra, sen tycker jag inte det verkar spela nån roll var de är.
Själv behandlar jag med antibiotika om de får förhöjd temp, och då kör jag på med linement och lindor också.
Har de ingen feber ser jag ingen anledning att behandla, möjligen om man har en tävling på gång och vill hinna med en behandling så startkarensen går ut.

Sv: Lymfangit - era erfarenheter...

Min har en förmåga att få lymfangit såfort hon får ett litet sår ...men jag har bara tillkallat vetr en gång och det var fösrta gången.... hon fick inte antibiotika då och har aldrig fått det efter heller ,,, oftast så går det ner av sej självt om man sköter det ordentligt.. Tvätta linda och motionera flera gånger om dagen så brukar det gå bort efter 1-3 veckor. Är det bara lite bättre efter 3 veckor så SKa man ringa vetr. Så länge den inte har hög feber så är det ingen större fara.. Men det är jätte viktigt att motionera skritta mycket och trava lite :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
493
Senast: The Beast
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka