lymfangit? eller?

orion_x

Trådstartare
Pållen fick et sår på utsidan av höger framknä. Måste varit under förra onsdagen eller torsdagsmorgonen. På torsdagskvällen var hon tjock över knon var inte halt. I fredags hade svullnaden ökat och hon var även svullen ner över halv senan. Efter det har hon fått lite finadyne i helgen när jag inte var hemma. idag när jag såg benet så har svullnaden ytterligare ökat. Har tidigare inte haft feber, men hade ikväll 38,2 och då beslöt jag att säta in penicillin som jag fått utsktivet tidigare under dagen. Hon fick ethacilin och jag har pc för 5 dagar. Är pigg och matglad. Såret har spruckit upp och har börjat vätska sig. ska jag försöka göra ett alsolbandage över knät? Såret sitter ju dumt till för att få dit ett bandage:crazy: svullnaden var fortfarande stor över knät och ligger mest på utsidan av senorna.
Efter at ha suttit här och läst lite så är jag jätteorolig... Veterinären som jag pratade med tyckte jag skulle vänta några dagar med pc, men efter at ha sett svullnaden på henne så satte jag in det idag... Räcker pc? Ska jag även försöka få tag i mer finadyne? det är slut nu... *suck* jag som skulle tävla i höst

Sv: lymfangit? eller?

På min häst har inte pencilinet och finadynet hjälp =/
Fortfarade svullen över kota och skenben efter att ha stått i boxen. Ibland kan svullnaden över skenbenet vara borta efter en dag i hagen, men svullnaden över hasen är kvar.
Ska till Mantorp imorn och se över damens ben.

Sv: lymfangit? eller?

kändes som om svullnaden hade minskat över senan. Över knät var hon fortfarande väldigt svullen. Rengjorde såret ordentligt med först tvål och sen jodopax. Det var verkligen inte poppis. Sen la jag ett bandage över hela knät med alsollösning. Tror det sved en del, för hon gillade inte det heller. Hoppas lindan sitter kvar inatt. Hoppas alsolen ska minska svullnaden.
Fick sin andra dos penicillin idag och det gick bra att spruta idag med, även om hon kollade lite mer idag än igår. Får se hur det går de andra dagarna. Hade 38,1 i temp idag. hade 38,2 igår. Ligger normalt runt 37 grader.

I hagen går hon lindad med vanliga paddar och fleece och på natten försöker jag ta på henne BoT för att öka värmen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, nu var det visst dags att jag söker lite råd hos er kloka bukare. Min häst var lite svullen igår över knät, v framknä. Utsidan...
Svar
4
· Visningar
1 129
D
Hästvård Min pålla hade jämntjockt ben i onsdags eftermiddag, ringde vet, hon sa "ut och gå", eftersom jag ej hittade ngt sår. Ej halt, ingen...
Svar
5
· Visningar
2 056
Senast: daysi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024