Lyder när de har lust

M

Magdalena

Jag är ingen som "aktivt" tränar NH, utan har varefter insett att mycket av det som ingår i kurser och litteratur redan är sådant jag gör och har lärt mig under åren.

Nu står jag dock med lite samma problem som en kompis. Båda hästarna är ston och de reagerar med att "sluta reagera" om de inte trivs i situationen. Det kan alltså vara allt från att vara osäker på ny tävlingsplats, att gå in i transporten, bara ta hjälperna när man rider osv.

I de allra flesta situationer är dessa hästar mkt lydiga och följer lätt även på läskiga platser, men sen ibland så är det bara tvärnej, och de VET att de är större och starkare och alltid kommer vinna eventuell strid.

Det känns otroligt dumt när man tycker man kommit så långt med sin häst, och så gör en liten spänningsgrej att man går tillbaka ett halvår i utvecklingen. Tips och råd? Behöves mer info, i så fall vad?

Sv: Lyder när de har lust

Ja du... det är inte så lätt att förstå varför alla gånger. En av effekterna med att vi umgås med levande varelser och inte maskiner ;)

Det jag kan tänka mig är att du och din kompis kan vara mer konsekventa i hanterandet av hästarna. Om hästen inte tycker att det går att lita på den människa som har hand om den för tillfället så tar den själv kommandot över situationen och då kan jag tänka mig att det kan bli som du beskriver.

Att hästen går tillbaka i utvecklingen kan komma sig av att jag som människa har missat något litet på vägen och är något som de allra flesta upplever. Enda sättet att förhindra det är att vara så in i bänken konsekvent i allt hanterande, inte lätt eftersom vi människor också har bra och dåliga dagar :angel: men det är något man kan öva på i alla fall.

Det hjälper att vara lyhörd för hästens humörsvängningar, ta alla tecken på allvar - hästar kan inte ljuga :)

Lycka till i fortsättningen

Ursäkta,förstår inte riktigt hur du menar.
Försök beskriv ett problem.
mvhR

Det är ju svårt att komma med råd med så lite info.

Tror du att det handlar om något som "NH" övningar kan hjälpa dig med?

De sju lekarna bygger upp ett fungerande språk mellan dig och hästen. Hästen och du lär er att lita på varandra.

Konkret exempel för kompisen: hästen ska lastas, går in (vi lastar själva båda två, fast på olika sätt, jag skickar in, hon går in med hästen), men om allt inte går 100% rätt enligt hästen så går hon ut och sen är det lögn i helvete att få in henne, oavsett metoder (ja, vi har tyvärr fått ta till mindre roliga metoder när man står på bortaplan och det gått några timmar). Observera att hon alltså gjorde detta INNAN hon nånsin råkade ut för att få en sop i rumpan t.ex, ägaren har haft hästen sen den föddes. Oavsett vad man hittar på så har hon bara bestämt sig att hon tänker minsann inte lyssna på vad den här människan har att säga. Vissa dar går hästen in utan att blinka, andra dar så är hon bara tvärtjurig, utan att förutsättningarna ändrats vad vi kan se.

Exempel på min: Första tävlingen borta. Sköter sig exemplariskt på området och framridningen. Får lugnt titta på kortsidan där domaren sitter, går förbi några gånger utan att göra affär av det. När jag börjar programmet så vägrar hon trava dit jag vill, hon vägrar svänga höger, struntar totalt i skänkelhjälperna, stannar lite som hon har lust, osv. Nästa framridning börjar hon gå emot totalt, sparkar bakut och är bara totalt olydig. Lastningen hem så försöker hon gå emot där med, men just lastningen har jag stenkoll på, så det tar ett par minuter max innan hon kommer på att här viker jag mig INTE, hon ska gå in själv och ta smackning framåt om vi så får stå där hela dan.

Grejen med min i alla fall är att hon så totalt vet när jag inte har möjlighet att säga ifrån t.ex när hon sparkar bakut där det finns massor av andra hästar. Lösningen i vanliga fall är att gasa framåt tills hon tar hjälpen och kommer ur "handbromsläget", men med andra hästar runtikring är det lite svårt att göra så, och det märker hon direkt. Det här är en häst man i normala fall inte behöver några stora hjälper på, jag använder inte spö eller sporrar och bara ytterst små sitshjälper, så det blir så stor skillnad när hon plötsligt inte lyder.

Det känns mest som att hon utnyttjar läget liksom.

OK.
Kanske du utstrålar stress eller osäkerhet på tävling o då låser hon sig!
Ni kanske ofta bråkar o hamnat i en ond spiral!
Kanske hon behöver lite semester där ni gör trevliga saker som hon tycker om,promenader,skogsridning,löshoppning,lite NH-träning.
Försök nå henne mentalt o gör allt lugnt o fint utan stress!

mvhR

Mmmm, hästar är fenomenala på att läsa kroppsspråk så hon har stenkoll på när det "finns" utrymme att busa :(

Dvs hon tycker att hon vet bättre än matte vad som krävs.

Ond spiral blir det nog, jag tvingar igenom och blir tuffare istf "tjatar" som jag gör annars. På tävling måste man ju liksom vända där man ska vända. Men vi har alltså varit med på EN tävling, så utarbetad är hon ju knappast, snarare orutinerad. Vi tränar på bana 1-2 dagar/vecka max, det är en rätt ung häst.

Jag skulle faktiskt jobba med att utsätta henne för läskiga situationer. Hemma. Då kan du ta igenom trotset på egen hand utan tävlingsnerverna.

De sju lekarna? Vad är det? Vill jag veta mer om... :D

/ en som är jättenyfiken på NH-träning

Oj, ämnet är gigantiskt :crazy:

Det finns massor att läsa på nnha:s hemsida, på svenska. Där kan du få lite mer kött på benen :)

http://www.nnha.nu/

Gå in under "fråga får svar"

Senast ändrad:

Jag byter "rutt" så ofta jag kan, och vi träffar på en hel del läskigt. Då räcker det att hon får titta, sen vet hon att hon inte har nåt val än att gå dit jag ber, jag behöver aldrig tvinga henne, utan bara visar att hon får inte vända, men hon får bestämma själv när hon ska gå dit jag ber.

Några tips om den andra hästen?

När det gäller lastning så har jag tyvärr mycket egen erfarenhet.

Jag skulle se till att verkligen lastträna dagligen under en tid. Bara lasta, backa ur gå en liten sväng, lasta igen tills det känns "säkert". Sen ta och öka kraven allteftersom.

Lasta och stanna kvar stilla i släpet även när ni börjar skramla med saker utanför släpet. Sen få gå ut igen när hästen har klarat av att stå stilla en stund. Och så småningom stänga lämmen, stå still en stund, lasta ur.

Först när ni VET att ni kan lasta hästen när ni vill, hur ofta som helst så kan ni börja fundera på att köra en kort sväng med hästen i släpet.

Lasta ur och gå en liten bit. Lasta igen och köra en liten sväng.

Tradigt jag vet men så har jag gjort och nu kan jag lasta hästen genom att skicka in honom.

Mmm, stackars ägaren har hållit på med bara gå-in biten nu i evigheter. Häromdan så gick hon bara in fast inte ägaren var beredd ens, och förhoppningsvis håller det i sig nu ett tag. Himla tur att hon har eget släp!

Jo, det är en förutsättning för att det ska fungera, nöta in det. Under lugna former.

Jag blir så ledsen när jag ser folk pressa in sina hästar i släpet och kasta igen lämmen så fort det bara går. Då förvärrar man ständigt lastproblemet istället för att lösa det en gång för alla.

Tack för tipset! :D

/ läser för fullt på NNHA´s sida!

Ja, det gjorde det verkligen! Jag har fastnat i ämnet nu och köpt en bok med som jag lusläste från pärm till pärm! (Kelly Marks) Bara att börja förbättra min kommunikation med min älskade pålle nu då! :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama